nieuwe hdd, pc start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

pfoe

Gebruiker
Lid geworden
28 jun 2007
Berichten
92
Hallo,

ik heb onlangs besloten om een einde te maken aan het plaatsgebrek op mijn pc door een tweede harde schijf te kopen. Even opgezocht hoe ik dat moest aanpakken en toen aan de slag gegaan. Kast openmaken, kijken hoe het zit met de kabels, sata kabel uit de doos van mobo gehaald, hdd ingeschoven, kabels aangesloten (sata en voeding) en hop! Jammer genoeg begon windows niet eens op te starten en zat ik te staren naar een zwart scherm met een knipperende cursor. Kast nog even opgemaakt om te checken of alle kabels wel goed vast zaten. Gekeken of hij wel in de juiste volgorde opstartte en ja hij nam de oude schijf eerst en gaf zelfs aan dat de tweede schijf aanwezig was. Oké, nieuwe schijf er dan maar weer uitgehaald, maar hij start nog steeds niet op..

Wat nu?

ter info:
nieuwe schijf is een WD Caviar Green 2TB WD20EARX
moederbord is een Gigabyte MA790XT-UD4P
 
werkt de nieuwe schijf in een andere pc wel? het lijkt me sterk dat deze zoiets veroorzaakt. Kom je nog wel in veilige modus?
 
Dat heb ik nog niet kunnen testen, maar het grootste probleem is natuurlijk dat de pc nu niet meer opstart als alleen de oude erin zit.
Ik raak niet in veilige modus.

Hé maar, nu start hij plots wel op. Ik ben al de hele avond aan het klooien, ik probeer 'm aan de praat te krijgen met de windows cd, niets hielp. Om jou een volledig antwoord te kunnen geven, probeerde ik eens iets anders bij het bootscherm. Met delete kreeg ik de setup van de bios, maar de f toetsen leken niets te doen. En ja, toen is hij probleemloos opgestart.. Vreemd.

Maar wat nu met de harde schijf? Nog eens proberen?
 
Ja, nu is het weer als voorheen. Krijg 'm niet opgestart.
Zou het iets te maken hebben met sata 3 op een sata 3 mobo? Ik heb gelezen dat die compatibel zijn, ook al wordt de verbinding dan herleid tot een sata 2 verbinding, maar dat maakt mij niet uit.

Zucht. Ik ga slapen nu, hopelijk vind ik snel een oplossing voor dit vervelende probleem.

edit: de bios herkent de schijf wel prima, dus..
 
Laatst bewerkt:
Als je tijdens het booten de mogelijkheid hebt om naar het startmenu te gaan met PF11 of PF12 probeer dat dan eens? In het BIOS kun je de startvolgorde aangeven (hd of cdrom of lan of usb enz) maar in het startmenu kun je een bepaalde harddisk kiezen; als je 4 harddisks zou hebben kun je die individueel uitkiezen en er willekeurig een aanwijzen om van te starten.
 
Welke startvolgorde ik ook aangeef, ik kom steeds terug op dat zwarte scherm met een knipperende cursor. Hij probeert niet eens van een cd te booten.

Misschien kan ik de nieuwe schijf aan een andere sata-poort hangen? Hij hangt trouwens aan dezelfde voedingskabel als de andere, dat maakt niets uit veronderstel ik?
 
Is de nieuwe hdd nieuw?
Als hij gebruikt is kan het zijn dat er ooit windows opstond en deze niet volledig is geformatteerd , hierdoor gaat je pc deze hdd proberen optestarten wat dus niet lukt.

Probeer je hdd eens te formatteren in een andere pc
 
Ja, de schijf is volledig nieuw. Ik kan 'm wel eens proberen formatteren, maar nu wil ik eerst mijn pc kunnen opstarten.
Heb 'm ook eens aan een andere poort gehangen. Geen verschil.

update:
Als bij wonder is de pc opgestart, weliswaar met alleen de oude schijf. Ik heb wel nog wat werk te doen, dus ik start mijn pc voorlopig niet opnieuw op. Is er iets wat ik vanuit Windows kan doen?
 
Laatst bewerkt:
Dus als ik het goed begrijp start je pc met 1 (de oude) harddisk wel op maar zodra je er een 2e harddisk bij hangt niet.

Welk moederbord heb je? Hoeveel sata aansluitingen zitten daarop, en op welke heb je je eerste (of de windows) harddisk aangesloten?
Het hoort niet uit te maken voor zover ik weet, maar er zijn idd moederborden waar het (nog) wel uitmaakt in welke sata poort je de 1e en dus wel startbare harddisk stopt..

Het zou kunnen dat je zonder het te weten de (oude) harddisk in een poort (zeg: de 2e of hoger) hebt gestopt van waaraf de pc wel boot als het de enige disk is, maar niet als er meer dan 1 disk in je pc hangt, en geen van beide aangesloten zit op de startbare poort. Ik roep maar wat geks...
 
@Solaris, zie startpost. het moederbord zou een Gigabyte MA790XT-UD4P zijn.
 
Met de tweede schijf erbij krijg ik 'm niet opgestart, maar als ik die dan weer loskoppel, is het probleem niet onmiddellijk opgelost. Ik krijg dan hetzelfde scenario: zwart scherm met knipperende cursor. Het enige wat ik kan doen is de bios setup openen. Na een aantal pogingen - het zijn er best veel - is hij gewoon opgestart. Dat was gisteren ook 1 keer gelukt. Tot ik de nieuwe schijf nog eens wou proberen.

De oude schijf met Windows hangt aan een GSATA-poort (GSATA2_0 om precies te zijn). De tweede heb ik eerst aan de andere GSATA-poort gehangen (GSATA2_1) en ook aan een SATA-poort aan de zijkant (SATA2_2 of SATA2_3, weet niet meer welke). Maakt geen verschil.

Vreemd genoeg kan ik dan ook niet starten via een cd, ook al geef ik duidelijk aan in de BIOS dat hij daar eerst moet zoeken.
 
Wel, ik heb de zaak een tijdje met rust gelaten aangezien ik het zo verdraaid handig vind wanneer een computer opstart zoals het hoort. Vandaag dan toch nog eens geprobeerd om de schijf aan te sluiten en tot mijn grote opluchting ging dat prima! Geen idee waar het nu aan lag, maar alles werkt nu en da's het voornaamste.

Toch bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan