Nieuwe HDD's + RAID opnieuw configureren

Status
Niet open voor verdere reacties.

BOBO Steffie

Gebruiker
Lid geworden
14 feb 2006
Hallo mensen,

Ik heb mijn harddisks laten configureren met een RAID 0 configuratie, twee harddisks van 250 GB zijn nu gesplitst naar 1 van 30 GB en 1 van ~470 GB.

Nu wil ik twee extra harddisks gaan kopen om mijn opslag cappaciteit te vergroten. Persoonlijk zat ik te denken om één kleinere harddisk te kopen van ~40GB en één van 500 GB. Zodat ik op die schijf van ~40GB windows kan plaatsen en wil dan de overige 3 schijven (2 x 250 GB en 1 x 500GB) samenvoegen tot één schijf om data op te bewaren.

Is dit mogelijk? En nog belangrijker, kan ik het zelf uitvoeren ook al heb ik zelf nog nooit een RAID configuratie ingesteld?

En heeft iemand een (uitgebreide) beschrijving hoe ik dit kan doen?

Mocht er meer informatie van mijn kant nodig zijn dan hoor ik dat graag ;)

Heb je een hardware raid controller of doe je dit met een software RAID controller (in Windows zelf)?

Ik denk dat als je geen hardware controller hebt, het uitbreiden van de RAID0 in Windows niet mogelijk is. Je moet dan opnieuw beginnnen. Misschien is het wel mogelijk, maar dat merk je wel snel genoeg.

Nog een paar andere fijne weetjes:
1. Je moet je schijf wel als een dynamisch volume geconfigureerd hebben
2. Als 1 disk in de RAID0 kapot gaat, ben je al je data kwijt
3. De "read" time zal versnellen, maar de "access" time zal vertragen
4. de grote van de RAID is de som van de kleinste HD's. In jouw geval 250 + 250 + 500 (wordt 250) = ~750 GB

Heb je een hardware raid controller of doe je dit met een software RAID controller (in Windows zelf)?

Ik denk dat als je geen hardware controller hebt, het uitbreiden van de RAID0 in Windows niet mogelijk is. Je moet dan opnieuw beginnnen. Misschien is het wel mogelijk, maar dat merk je wel snel genoeg.

Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Het is destijds door Alternate.nl allemaal geconfigureerd.

Nog een paar andere fijne weetjes:
1. Je moet je schijf wel als een dynamisch volume geconfigureerd hebben
2. Als 1 disk in de RAID0 kapot gaat, ben je al je data kwijt
3. De "read" time zal versnellen, maar de "access" time zal vertragen
4. de grote van de RAID is de som van de kleinste HD's. In jouw geval 250 + 250 + 500 (wordt 250) = ~750 GB

Dus in principe als ik meer opslag wil kan ik het beste gewoon een hardeschijf los configureren zonder een RAID configuratie?

Dus de RAID 0 configuratie laten zoals hij nu is en dan een losse HDD kopen en die gebruiken naast de RAID? OF leverd dit ook weer nadelen op?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan