nieuwe hp compaq maar enorm traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

sarah22

Gebruiker
Lid geworden
28 feb 2008
beste mense, ik heb een nieuwe laptop aangeschaft een goedkope aangezien ik momenteel het geld niet heb voor een dure.
zie link hier onder over welke laptop het gaat
http://www.groupon.be/deals/nationale-deal/gg-digital-price-1-21/39701779
op eerste gezicht leek me dit een goede laptop voor de prijs ik wil er alleen me internetten en films kijken.
Maar hij is enorm traag. het opstarten duurt zo lang dat zelfs mijn oude desktop van 2004 sneller op start.
En dan kan ik niet eens internetten. is dit normaal?
Zal ik het terug sturen is windows 8 gewoon enorm zwaar of is de koopje daadwerkelijk een duurkoop?

Ja, wat had je dan verwacht voor net geen € 280,-- ?
Het is eigenlijk niet bijster interessant, maar als ik je nu vertel dat ALLEEN de 4 geheugenreepjes in mijn laptop tesamen € 1,-- duurder waren dan jouw hele laptop, dan denk ik dat je hierboven zelf reeds een hele ware conclusie hebt getrokken.

Laatst bewerkt:
tja dat hebben we nu wel begrepen ik had hier voor ook een i5 maar om financiële redenen gaat het momenteel niet om er weer 1 te kopen. maar dat was niet mijn vraag.
De vraag was wat de laptop. een gloednieuwe laptop er toe leidt zo traag te werken terwijl zelfs mijn oude sneller werkt.

De laptop is zoals gast0225 zegt niet bijster sterk. Echter hoeft dit ook geen blijvende tegenslag te zijn!

Heeft u al overwogen op de laptop "Linux" te zetten?
U zou bijvoorbeeld een versie van "Linux Mint xfce" of misschien "Elementary OS" kunnen proberen, deze zijn beide erg simpel en werken als een tierelier! Zelfs op oudere / zwakkere hardware.

Op die manier zal in ieder geval het beetje internetten en het wat filmpjes kijken weer lekker soepel gaan en ook opstarten zal een stuk versnellen.

De vraag was wat de laptop. een gloednieuwe laptop er toe leidt zo traag te werken terwijl zelfs mijn oude sneller werkt.
De processor, het werkgeheugen en de hdd.

En wat je oude betreft. Niet alleen verslaat de I5 je nieuwe processor, zelfs een I3 laat de processor in je huidige machine (vér) achter zich.

Kijk voor de grap eens naar dit lijstje : Klik

En als je het lijstje bekijkt, kijk dan vooral naar het onderwerp (low end cpu's). Er zijn dus nog twee (ellenlange) andere lijsten die nog bóven deze lijst staan. Daarin worden de midrange en highend processors beschreven.

Laatst bewerkt:
Mocht het een kleine hulp zijn. Probeer bij energiebeheer de laptop eens op -> Hoge prestaties.

Hij is je wel verkocht als "voortaan doe je al je werk- en privé-zaken op deze razendsnelle laptop"
Ook iemand die paranoie is kan achtervolgt worden. M.a.w. mss inderdaad niet de snelste laptop, maar toch kan er iets aan de hand zijn. Traag opstarten kan ik me voorstellen. Zelf zit ik ook met een niet al te snelle HD (op mijn ASUS!). Maar internet moet wel werkbaar zijn natuurlijk.
Ik zie op dit forum best wel regelmatig vragen van leden met een nieuwe laptop die over de snelheid van het internet klagen. Vaak ook met Windows 8.

Mss heeft iemand een lijstje met tweaks die je kunnen helpen.
Het Franse toetsenbord vind je blijkbaar geen probleem!
Zoek eens op het juiste typenummer of je deze op het net kunt vinden. Als je daar een nieuwprijs bij vindt, heb je een betere referentie naar de prijs die jij betaald hebt. Mss moet je wel de google.fr proberen (ivm Frans toetsenbord lijkt mij dat het land van herkomst (http://www.mobile247.eu/online-tools/google-zoeken-in-andere-taal-of-land)
Als het echt de laptop zelf is, wordt hij natuurlijk niet echt snel omdat de snelheid door de hele keten wordt bepaald, maar je kunt altijd nog kijken of je, als je weer geld hebt, je HD moet vervangen door een SSD.

Als hij echt zo traag is dat het niet normaal is, dan terug gaan naar waar je hem gekocht hebt.
Je zal garantie hebben neem ik aan.

En wat mastermindzh zegt: het is te overwegen om er Linux op te zetten. Moet je dan eens kijken hoe snel deze laptop nog is!
Het werkt wel anders dan Windows, maar na 2 weken wil je niet anders meer.

Mocht je in de buurt van Almere wonen, wil ik je wel helpen dit er op te zetten. Linux is gratis dus het kost je niets.
Zie ook mijn handtekening, ik ben steunpunt.

Hallo,

de traagheid komt voornamelijk door de HDD, en wellicht ook door de CPU, een i5 zoals ik las had onnodig geweest. Wij hebben thuis een Celeron processor maar die laptop is sneller dan sommige laptops met een i7. (Het gaat hier om snelheid niet om kracht).
Sommige CPU's zijn tegenwoordig gewoon nog echt slecht, zoals een aantal goedkope van AMD, en de Intel Atom CPU's.
Bij de advertentie wordt ook niet over een CPU gesproken, dus dat zal wel niet veel goeds betekenen. Ook het feit dat er een aparte videokaart inzit is tegenwoordig ook geen goed teken voor die prijs, want in de huidige processors zit de videokaart al geïntegreerd.

Als optie kan je de HDD vervangen voor een SSD, dit zal al een hoop schelen. Kan je in apparaatbeheer kijken welke processor je hebt? Er wordt ook geen serie nummer gegeven op die site, dus kan de specificaties van je laptop niet vinden.

Voor alle andere die ooit nog een laptop willen aanschaffen en dit lezen:
Mocht je alleen willen internetten en word etc. heb je genoeg aan een Pentium/Celeron, deze zullen je niet merkbaar ophouden bij die taken, daarnaast kan je een SSD (laten) plaatsen, dit maakt er een supersnelle computer van.
De harde schijf houdt normaal gesproken het hele systeem op!

Mocht je met bepaalde tekenprogramma's werken of aan het gamen zijn dan heb je wat meer aan een duurdere laptop met een i7 bijvoorbeeld.

In de specs. staat de CPU: AMD Dual-Core E1-2100 APU: Zie: https://cpubenchmark.net/cpu_lookup.php?cpu=AMD+E1-2100+APU&id=1968
Wat betreft de prijs: onduidelijk is wat de oorspronkelijke marktprijs was. Nu gaat het om een aanbieding van Groupon, ook nog met een Frans toetsenbord. Vraag is daarom of het reëel is de aanbieding alleen maar op zijn absolute prijs te beoordelen.

Laatst bewerkt:
Die processor is echt waardeloos, loopt met 2 cores op 1GHz. Daarnaast zijn die cores ook nog lanzaam, per kloktik behalen ze dus al slechte prestaties, en dan is de kloksnelheid nog extreem laag.
De HDD voor een SSD zal verbetering bieden, maar deze processor zal ook het systeem flink ophouden.

Maar ultime vraag is eigenlijk of het voldoende is voor haar doel: internetten en films bekijken. Zo ja, dan dient de laptop zijn doel en kan ze tevreden zijn. Maar blijkbaar lukt het niet, althans niet met internen.
Verder zal traag opstarten zal dan wel voor lief moeten worden genomen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan