nieuwe installatie windows xp op een acer aspire 1700

Status
Niet open voor verdere reacties.

djgpn01

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 jun 2008
Hallo. ik zit met een probleempje.
ik ben een laptop aan reparen.waarvan de harddisk gecrashed is geweest.
ik heb er een nieuwe harddisk voor gekocht.
Nu wil ik xp er weer opzetten, maar krijg voor mij een totaal onbekende opstart procedure.
hij zoekt naar een mac adress???en hij start geen windows installatie procedure op maar geeft de melding, operation system not found.ik heb er een windows sp 2 installatie cd er in zitten,maar word niet zoals bij een "normale" pc opgestart of uberhaupt gevraagd of ik windows wilt installeren vanaf cd.

heeft er iemand voor mij bruikbare tips??

vriendelijke groeten en bij voorbaad dank.

Gaston

Welkom bij de Helpmij!
Staat in het bios de CD / DVD wel als 1e bootdevice genoemd?

ja zeker,ik heb alleen nog nooit XP op een laptop system geinstalleerd. bij de gewone pc heb ik al minstens 100 x of meer windows geinstalleerd.maar dank u voor het mee denken.
de laptop start op met een procedure dat ik nog nooit heb gezien, zoekend naar dhcp en mac adres.:shocked: vandaar mijn post ook op deze forum. want daarna krijg ik gelijk de melding operation system not found. en als ik een toets dan in druk doet hij alles weer op nieuw<inclusive op nieuw aanvragen mac adres en dhcp>.is dit misschien om dat het een laptop systeem is en vaak werkt met recovery disk?

Laatst bewerkt:
Ja, dat recoverydisk verhaal lijkt mij idd. wel een logische, alleen, als er een andere harde schijf is geplaatst, valt er weinig meer te recoveren als er een verborgen recoverypartitie op de oude harddisk stond...............

Het blijft idd. vreemd dat wanneer in het bios de dvd als eerste bootdevice staat vermeld, je geen setup van Windows kunt starten. Da's niet alleen bijzonder, da's volgens mij héél bijzonder. Het vergroot mijn reeds forse aversie tegen Acer alleen nog maar meer.

Maar goed, daarmee heb jij nog geen XP op de machine. Heb je de diverse tabbladen in het bios al eens bekeken? Mogelijk staat er "ergens" iets (geen flauw idee wát, maar goed....) waardoor je het vreemde gedrag kunt beïnvloeden?

Alleen.................. door die melding van "operating system not found", word ik toch wat argwanend v.w.b. het als 1e bootdevice vermeld staan van de cd / dvd ............? Weet je echt 101% zeker dat de cd / dvd als 1e staat vermeld?

Laatst bewerkt:
De macadres en DHCP meldingen lijken erop te duiden dat de laptop over het netwerk wil booten.
In de cd rom zit een normale, opstartbare windows cd?
geen illegale corperate, die opstart diskettes nodig heeft?
Gezien je ervaring met installeren zal dit allemal wel kloppen,maar toch maar even de vragen.

mvg leo

Heeft de eigenaar in het verleden is er toevallig nooit een recover dvd aangemaakt?
dat zou een hoop problemen schelen.

er was een gewone recovery disk bij maar die is helaas pleite.
1tje vanaf de fabriek geleverd.

ik zat zelf aan te denken om xp op me eigen te installeren op die nieuwe hardeschijf. voor dat hij windows<na de install> voor het eerst opstart in de lap top te steken< ja deze laptop kan een gewone computer hardeschijf in> hij zal dan wel kuren vertonen ,omdat hij tijdens setup verschillende hardware heeft geinstalleerd. maar dan kan ik daarna altijd nog windows xp installatie optie L alleen nieuwe windows map.heeft ie iemand zo iets al eens in het verleden geprobeerd, zou graag uw bevindingen over willen horen.

er was een gewone recovery disk bij maar die is helaas pleite.
1tje vanaf de fabriek geleverd.

ik zat zelf aan te denken om xp op me eigen te installeren op die nieuwe hardeschijf. voor dat hij windows<na de install> voor het eerst opstart in de lap top te steken< ja deze laptop kan een gewone computer hardeschijf in> hij zal dan wel kuren vertonen ,omdat hij tijdens setup verschillende hardware heeft geinstalleerd. maar dan kan ik daarna altijd nog windows xp installatie optie L alleen nieuwe windows map.heeft ie iemand zo iets al eens in het verleden geprobeerd, zou graag uw bevindingen over willen horen.

Zonder succes geprobeerd, de hardware is al snel zo afwijkend dat windows helemaal niet opstart.
Maar goed, zoals gezegd nee heb je, als heb je wel kans op een onstabiele installatie, mocht het toch lukken.

Als je een floppydisk hebt kun je misschien beter opstarten vanaf floppy en dan door gaan.
bootdisk

Laatst bewerkt:
en is het een redelijk nieuwe laptop ...zit er dan geen sata schijf in ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan