nieuwe installatie xp zonder sp2 direct geinfecteerd, opnieuw? of schonen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

VolgensBartjes

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2004
Hoi,
De al 2x eerder besproken nieuwe installatie van xp is gelukt, echter, het was een installatie zonder sp2. Dat wist ik eerst nog niet, dus ik wilde de eerste programmatjes installeren die der op moesten, antivir gedownload op eigen pc en met usb stick der op gezet. Maar hij kon niet updaten via internet omdat hij de netwerk kaart niet herkende. Dus de backup schijf gepakt, want op de oude computer stond een mapje DRV met allemal drivers der in. aan de hand daarvan de ethernet / geluid / vga / usb een voor een hun eigen drivertjes laten opzoeken.
Daarna wilde ik office vanaf een image installeren, ds had ik deamontools nodig. dus ik denk, ik ga naar deamontools.com, blijkt dat een gekaapt domein te zijn, dus via google gedownload. ben ik bezig, krijg ik opeens een schermpje van internet explorer mededeling dat ik toch echt nodig een antispyware programma nodig zou hebben, en ja hoor, ik kijk op het bureaublad, staat antispywaremaster er op.
Nu de vraag aan jullie:
- kan dit via de drivers gekomen zijn die misschien geinfecteerd waren? (oude computer stond vól troep, daarom nieuwe install)
- of kan dit alleen maar via die gekaapte site van deamon tools geweest zijn?

ik ga de pc nu maar even opnieuw installeren en zet dan als eerste sp2 der op, daarna pas op internet en gelijk antivir der op. echter, wil ik dus wel evne weten of het veilig is die drivers automatisch uit de laten zoeken uit dat mapje DRV?

onderwerp klopt niet helemaal, wilde eerst vragen of het genoeg zou zijn om op te schonen, of dat ik gelijk onieuw moest installeren, toch maar gekozen om hem gelijk ff opnieuw te installeren. zo lang duurt dat nu ook weer niet.

nee
dit kom omdat je pc niet beveiligt was.
als ik xp of wat dan ook instaleer doe ik het dus zo.
1 verbreek netwerk verbinding.
2 formateer de zooi en instaleer nieuw os.
3 dan service pack
4 drivers voor alle hardwaren (laaste versies)
5 firewall + virus scan
6 antispyware programma's
7 maak dan weer verbinding met inet
8 download als beschikbaar is rest van updates via windows update site.
9 instaleer de rest van meest gebruikte softwaren zo als games foto bewerking ect.
op deze manier kan er niets binnen sluipen.
ik raad je ook aan om het service pak te intergreren in je xp instalatie cd.
je kan dat doen met het programma nlite of autostreamer versie 1.0.33
en dan je nieuw iso die je heb gemaakt met service pack 2 of 3 de boel instaleren,

ik ben hem nu al opnieuw aan het installeren, maar heb de sp2 die was gedownload op een stickie gezet, dus als de install straks klaar is zet ik (zonder netwerk verbinding) die sp2 der op.
dan de drivers, die heb ik dus op die externe hdd staan waar ik de complete oude geinfecteerde c schijf op het gekopieerd. kan ik als ik een niet geinstalleerd aparaat laat zoeken op gespeciviceerde locatie, veilig laten zoeken in die mapjes in DRV waar alle drivers in staan? of kunnen die geinfecteerd zijn?

zou best kunnen, gaat er om dat ik naar een domeinnaam ging die "geregistreerd is omdat er mensen met een bepaalde bedoeling heen gaan" en vervolgens is er reclame ?en spyware? op gezet. maargoed, weet iemand of ik de drivers veilig kan gebruiken heb inmiddels sp2 der op gezet, en zou bel mooi zijn als het beeldscherm niet meer op 4bits kleuren wordt weergegeven ;)

ik heb inmiddels wat drivers gevonden op de site van hp (is een compaq bak).
een driver wilde niet werken, en heb ik dus toch maar van de oude hdd geladen, tot nu toe geen popups ;)
(heb al wel eerst zonder internet sp2 der op gezet en antivir, en toen met internet direct antivir geupdate, dus zal wel veilig zijn lijkt me)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan