Nieuwe laptop gekocht, maar ik twijfel of die wel écht nieuw is

Status
Niet open voor verdere reacties.

vaassen

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 dec 2013
Beste mensen een kennis van mij heeft twee weken geleden een laptop gekocht.
Ik heb redelijk verstand van computers. Ik zag in "Mijn Computers" de map "windows.old".
En ik heb toch wel vraagtekens in mijn hoofd. de map windows.old wordt namelijk automatisch aangemaakt wanneer ik een nieuwe windows installeer op de laptop.Toch? Ik heb de map windows.old geopend en zag dat bestanden in het 2013 voor het laatst zijn aangepast.

Hoe kan ik controleren of deze laptop écht nieuw is? De laptop heeft windows 10.

Bedankt voor de hulp alvast.

Hoi,

Misschien op serienummer bij de importeur na vragen en zou de old van de installatie van win 10 die de winkel misschien gedaan heeft maar op zich wel vreemd ,zou het zeker even bij de winkel voorleggen dat je je twijfels heeft over het nieuw zijn mediamarkt misschien?
Welk merk en type is het notebook ?

Laatst bewerkt:
Verplaatst van Win 10 naar deze sectie, waarschijnlijk een meer geschikte optie.

Inderdaad, de map "Windows.old" wordt aangemaakt als je een nieuwe Windows installeert zonder de partitie eerst te verwijderen of te formatteren.
Dus mag je de conclusie trekken dat er een nieuwe installatie is uitgevoerd.
Bij een "upgrade" van Win 7 / 8.1 naar Win10 wordt deze map niet aangemaakt.
De schijven in een laptop worden normaliter door de fabrikant gekloond en aangezien ik nog nooit een nieuw toestel heb gezien ( of er over heb gehoord ) dat bij aankoop over een "windows.old"-map beschikt denk ik dat je mag aannemen dat deze laptop door de verkoper opnieuw geïnstalleerd is, dan wel door de importeur / reparateur.
In dat geval zou er sprake kunnen zijn van een reparatie ( re-furbished ) toestel of een toestel dat na een aantal dagen door een eerdere koper is geretourneerd.:rolleyes::shocked:

Hallo

Eventueel eens crystaldiskinfo opstarten ....

Kun je o.a. het aantal draaiuren van de harddisk uitlezen , tenzij er een nieuw exemplaar zou zijn gemonteerd ...

Ik meen mij te herinneren , dat h.p./compaq de garantiestart in de b.i.o.s. bij houd , die begint te lopen vanaf het allereerst opstarten v/d laptop.

Ben hier wel niet 100% zeker van , want ik krijg zelden nieuwe toestellen onder handen. (eerder de al gedateerde , die dan defekt zijn ...)

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan