nieuwe laptop-image nemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

john ross

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
7 jan 2006
Berichten
1.016
Hallo,

ik heb een nieuwe laptop gekocht (samsung) met windows8.
Natuurlijk staat er allerhande rotzooi op t.t.z. trial en demo's van allerhande programma's en andere toepassingen en als anti-virus norton.
Nu wil ik voor ik erop begin te werken een systeemkopie nemen waar alle rotzooi van verwijderd is en avast als anti-virus erop.
Hoe pak ik dit het beste aan.


Gr. Jan
 
ligt eraan wat voor OS je wilt windows 7 of 8 etc?

OS kun je gewoon downloaden van het internet.
Vergeet niet je licentie code te noteren van je OS.
Je kunt ook daarna avast downloaden en installeren.
 
Laptop klaarmaken zoals je 'm wilt hebben en dan een image maken. Als je even hier of op google zoekt naar 'gratis cloning of imaging software' kom je voldoende tegen
 
Hoi john ross,

Via het CONFIGURATIESCHERM>PROGRAMMA'S EN ONDERDELEN kan je 'allerhande rotzooi' op de gebruikelijke manier verwijderen/deinstalleren.
Behalve de stuurprogramma's en andere programma's die noodzakelijk zijn heb je dan een 'kaal' besturingssyteem.
Daarna installeer je de Avast antivirus, evt. updates voor zowel het antivirus-programma, en Windows, dan heb je een bijgewerkt systeem.
Vervolgens kun je dan in CONFIGURATIESCHERM>Windows 7 Bestandsherstel een systeemkopie maken die je evt. later weer kunt terugzetten.
Klaar!!!
Succes:thumb:
 
volgens mij is de snelste weg het os opnieuw installeren en dan weet je ook zeker dat er geen rotzooi van de programma's achter blijft.
Staat de licentie code van windows niet gewoon onderop de laptop?
 
Volgens mij inderdaad gewoon verwijderen via de goede manier,
Daarna kan je gewoon een image maken ;)
 
@ ikbenbertus De meeste laptop's en pc's waar Windows 8 is op voor geïnstalleerd, komen niet met een installatie dvd, maar enkel met hertel partities.
Bovendien wordt Windows 8 geinstalleerd in UEFI, wat betekend dat de productcode NIET meer zoals vroeger middels een COA sticker ergens op de laptop/pc geplaatst wordt, maar word opgeslagen in het zg. UEFI ( voorheen BIOS )

@john ross Om later de systeemkopie weer terug te zetten, heb je wel een UEFI opstartbare DVD of USB stick nodig met herstel programma's.
 
@rickvi: die uefi opstartbare dvd is chinees voor mij,kan je een woordje uitleg geven of eventueel een link waar er uitleg staat?

Is het niet mogelijk om het licentienummer te achterhalen van win8 en zo proberen met een andere HD of draait die uefi dan naar de *** en wil de laptop dan niet meer opstarten met de originele hd?
Ik heb hier nog een SSD 160gb liggen die ik er eventueel zou inplooien.



Gr. Jan
 
Laatst bewerkt:
Hoi Jan,

Dat heeft met de nieuwe generatie laptops en pc's te maken, een verbetering in de samenwerking tussen hardware en het bios, alsmede grotere veiligheid.
Het wordt een heel technisch verhaal, dat bespaar ik je maar.
Belangrijkste is dat als je eenmaal je systeemkopie hebt gemaakt, maak dan ook een herstel dvd of cd ten tijde van het huidige besturingssysteem, dan wordt de dvd of cd automatisch uefi opstartbaar. ( wel even testen! )

Als je meer wil weten over het uefi, lees dan dit artikel eens even door, dit is een beknopte in jip-en-Janneke-taal uitgelegd wat UEFI precies is en doet.
 
Hallo rickvi,



ik heb het gelezen en snap het ongeveer.

Wat ik nu wil proberen is een nieuwe win8 install doen:ik heb een win8 install dvd gedowbload en heb mijn productcode achterhaald met
Belarc Advisor.Zou dit moeten lukken of moet de dvd uefi opstartbaar gemaakt worden? en hoe kan je dit?


Gr. Jan
 
Hoi Jan,

Als het een beetje meezit is die dvd uefi opstartbaar, maar dat kun je gewoon proberen.
Mocht dat niet lukken, kun je in het BIOS de bootoption van UEFI naar LEGACY BIOS omzetten.
Ik heb het zelf ook met mijn laptop geprobeerd, maar ik moest een beetje hatseflatsen om de dvd uefi opstartbaar te krijgen, dus als je dat leuk vind om te doen...
Er zijn wel tutorials te vinden, 1tje die ik gebruikt heb ik DEZE, maar dit is voor een usb stick, maar kan je ook een dvd mee maken.

Wat ik er wel bij wil zeggen, voordat je Windows 8 op de ouderwetse manier gaat installeren, zou ik wel een herstel dvd of cd maken van de 'oude' installatie.
Omdat Windows 8 UEFI geinstalleerd is, zal de herstel dvd of cd óók uefi opstartbaar zijn, want alleen met een uefi opstartbaar medium kun je de systeemkopie terugzetten.

Ik zal vandaag eens even kijken naar een download link voor een Windows 8 DVD die ik heb gedownload, die is UEFI opstartbaar, en is helemaal legaal.
Wat ik al eerde zei, als je alle herstel partities weg gehaald heb, en je gaat een nieuwe installatie doen, dan hoef je waarschijnlijk niet eens de productcode in te voeren, die haalt de installer uit het BIOS.
Lees mijn topic hierover eerder dit jaar.

Succes!!!:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan