nieuwe laptop internetverbinding

Status
Niet open voor verdere reacties.

hanna91

Gebruiker
Lid geworden
21 jul 2009
Hallo,
ik heb sinds vandaag een nieuwe laptop (Compaq CQ61-310SD) met windows 7 en nu probeer ik hem aan te sluiten op ons draadloze netwerk. We hebben een router van SMC en internet van solcon. De computer (vanwaar ik dit berichtje plaats) heeft prima verbinding, maar met de nieuwe laptop lukt het mij niet.
Ons netwerk is beveiligd maar ik heb al via de computer bij de instellingen van de router het MAC-nummer van de laptop toegevoegd. De laptop ziet wel het netwerk, maar hij kan er geen verbinding mee maken. Volgens de boekjes die ik van de router heb, ziet de laptop de router ook niet want via de laptop kan ik niet op http://192.168.2.1 komen.
Wie o wie kan mij helpen?
Groetjes Hanna
ps. ik heb niet zo heel erg veel verstand van computers..

Ik zou beginnen met (tijdelijk) het MAC-filter op de router uit te zetten. Misschien heb je (bijv.) ipv. het MAC-adres van de draadloze netwerkkaart die van de bedrade netwerkkaart toegevoegd...

Kijk ook in de gebruikershandleiding na hoe je verbinding hoort te maken met draadloze netwerken. Kan bijv. zijn dat er een of andere toetscombinatie moet worden gebruikt of een schuifje omgezet, dat je een of ander hulpprogramma moet starten waarin je de draadloze netwerkinstellingen opslaat en activeert etc.

Succes,

Tijs.

Thanks!
Ik heb het MAC-filter uitgeschakeld en nu heb ik wel verbinding. Alleen betekend dit nu dat het netwerk onbeveiligd is geworden?
Dan zou ik dat namelijk wel weer willen inschakelen, zodra ik het goede MAC-adress heb gevonden :P
Als ik bij 'uitvoeren' 'cmd' en vervolgens 'ipconfig/all' krijg ik verschillende fysieke adressen:
-Ethernet-adapter voor LAN-verbinding
-Draadloos LAN-adaptervoor Draadloze netwerkverbinding
naar mijn idee moet het die laatste zijn, maar die had ik dus al toegevoegd. En volgens mij had ik die bovenste ook al geprobeerd... zeer vreemd!
Bedankt in ieder geval! :thumb:
Hanna

mmm het word met de minuut gekker :P Ik had het MAC-filter weer ingeschakeld en de verbinding op mijn nieuwe laptop bleef gewoon aan, terwijl de verbinding op de computer het nu níét meer wil doen. Maar dat kan ook gewoon aan de computer liggen. Of aan mij :confused:

EDIT: hij doet het! Thanks voor de tip (al is het erg vreemd dat hij het nu met MAC-filter aan ook ineens doet. Maar toch bedankt! Problem solved!

MAC filter is maar 1 van de maatregelen die je kunt nemen om je netwerk te beveiligen. Het is bovendien nog een (in mijn ogen) matige beveiliging ook, omdat kwaadwillenden een MAC-adres kunnen faken op hun draadloze verbinding.

Belangrijkste is dat je WPA encryptie gebruikt met een enorm lange en 'ingewikkelde' sleutel. Liever nog WPA2, en weer met een enorm lange en 'ingewikkelde' sleutel.

Als voorbeeld: Iemand op het forum gebruikt (maar liefst) 64 karakters als WPA2-netwerksleutel... ;)

Verder fijn dat het geholpen heeft. Check wel even dat het ook na een herstart van je nieuwe pc/laptop nog steeds goed werkt.

Tijs.

oké.. ja een aantal jaar terug heeft iemand met zeer veel verstand van dit soort zaken ons netwerk aangesloten en beveiligd. Vandaar dat ik geen idee heb hoe ons netwerk precies beveiligd is. Bedankt voor de moeite! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan