Nieuwe laptop: kopen via howest of via dell?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gordon beer

Gebruiker
Lid geworden
19 jul 2008
Berichten
8
Ik ben van plan om een laptop te kopen voor volgend schooljaar. Ik ben op zoek naar iets dat niet na enkele jaren brol lijkt. Ik kan een toestel van HP kopen via de school. Met volgende specs:

HP 8510w voor de prijs van
1.435 euro (incl BTW)

* Intel Core2 Duo T9300 8510w Processor
(2.50 GHz, 6 MB L2 cache, 800 MHz FSB)
* Mobile Intel PM965 with 800-MHz front side bus
* 15.4 WSXGA+ WVA AG 8510 Display (1680 X 1050)
* ATI V5600 256MB 8510w Graphics
* 4096M 667DDR2 2DM 8510 Module
DDR2 RAM 667 MHz Dual channel support
* 160G 7200RPM FX 8510 Hard Drive
* DVD RW DL SM FX 8510 Drive
* 1 geïntegreerde Smart Card reader
* 1 Secure Digital slot
* 10/100/1000 Ethernet
* 56K MDC1.5 8510 Modem
* Intel 802.11a/b/g/n 8510 Card
* Bluetooth 2.0+ 8510 Module
* High-definition audio
* Stereo speakers
* Microphone
* 8-cels lithium-ion batterij (73Whr)
* 1 type I/II PCMCIA-slot
* parallel: only when docked
* serial: only when docked
* 4x USB 2.0 poorten
* IEEE 1394
* 1x VGA
* HDMI standard, DVI only when docked
* hoofdtelefoon / microfoon aansluiting
* audio in/out
* S-video: only when docked
* touchpad & pointing stick & Sec finger Print reader
* 2,8 (voorzijde) x 37 x 26 cm / vanaf 2,8 kg
* 3/3/0 8510w Warranty
* Vista Business 32

Maar ondertussen heb ik ook een samengesteld op de site van Dell met volgende specs:

€ 1.211,15 XPS™ M1530 (N07X5310)

* Intel® Core™2 Duo Processor T9300 (2,50 GHz, 800 MHz FSB, 6 MB L2-cache)
* Legitieme Windows Vista™ Home Premium - Nederlands
* 4.096 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 2.048]
* NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT met 256 MB toegewezen grafisch geheugen
* 320 GB (5.400 rpm) SATA harde schijf
* Vast 8x DVD+/-RW-station met dunne laadsleuf, inclusief software
* Microsoft® Works 9.0 /Nederlands - (bevat geen Microsoft® Word)
* 90 W-wisselstroomadapter - 3-pins
* Bluetooth: Dell™ Wireless 355 Bluetooth 2.0-module (tot 3 Mbps) met Enhanced Data rate - Eur
* 9-cel lithium-ion hoofdbatterij (85 W/h)
* Biometric Identification Biometrische vingerafdruklezer met ZWART accent
* Tv-tuners Dell™-reisafstandsbediening
* LCD-scherm: 15,4-inch UltraSharp™ WSXGA+ (1.680 x 1.050) TFT-breedbeeldscherm met TrueLife™

te overwegen opties:

Intel® Core™2 Duo Processor T9500 (2,60 GHz, 800 MHz FSB, 6 MB L2-cache) [meerprijs € 230,00 of € 8/maand-1]
15,4-inch WUXGA (1.920 x 1.200) TFT-breedbeeldscherm met TrueLife™ [meerprijs € 49,99 of € 1/maand-1]

De verschillen zitten in de grafische kaart, batterij en harde schijf. Vooral over die grafische kaart zit ik met vragen. Welke is de beste? Bij de harde schijf lijkt het duidelijk: 320 giga <-> 160 Giga. Maar wel 7200RPM tegenover 5400RPM. Maakt dat veel verschil? Of kies ik best voor de grootste opslag capaciteit?
En als laatste de batterij. Ik ben niet van plan om overel mijn voedingskabel mee te nemen als ik ergens mij laptop wil gebruiken. Een 9cel batterij heeft toch een langere batterij duur? of niet?

Zijn de opties te overwegen?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Geen slechte, die HP, maar knap aan de prijs voor 15,4" apparaat.
Zet voor jezelf goed op een rijtje wat je er allemaal mee wilt gaan doen en als tweede stap welke daarbij het best past.

Voor Dell zou ik niet kiezen. Mijn ervaring is nog steeds, dat de service voor 'particulieren' schromelijk te kort schiet.
Overigens zijn er met die specs voordeliger apparaten te krijgen ......
Neem verder geen Acer !!!!

www.kieskeurig.nl
 
Hoi,

HP, Compaq en Toshiba (da's subjectief, want ik heb er zelf sinds kort één) bieden goeie apparaten in het 'middensegment'
Ga je naar merken als IBM, Sony en Fujitsu Siemens zijn op zich wel goed, maar ik vind de prijs/kwaliteit/prestatie-verhouding geregeld wat tegenvallen.

Lees de koopinformatie op Kieskeurig eens door:

http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf/product/laptop.htm
 
Ok, ik zal dat even doen. Ik ben meestal wel in staat om laptops te vergelijken maar meestal blijf ik steken bij de grafische kaarten. Kan je me vertellen hoe je Nvidia kan vergelijken met ATI? m.a.w. hoe je het verschil in prestaties kan weten tussen twee kaarten van verschillende merken.

Dank
 
Ik heb even rondgekeken op die site en heb enkele reviews gelezen. Alleen denk ik dat er vooral positieve reviews opstaan van mensen die het toestel net in bezit hebben. Sommige toestellen later het echter afweten als er wat meer op de harde schijf staat en er meer processen op de achtergrond draaien.

Ook vond ik niet meteen notebooks die boven de prestaties van die dell liggen. Vooral de processor steekt er bovenuit dacht ik. Is er één toestel die jullie echt kunnen aanraden? Mijn doel is voornamelijk hem te gebruiken voor school, maar ik wil wel zware programma's kunnen draaien en af en toe eens een nieuw game spelen.

Mijn max budget is 1400€ maar dan alleen als het echt de moeite is. 1300 € is er misschien dichter bij.

Grtz
 
Hoi nogmaals,

Bepaal eerst voor jezelf of je een 17" danwel een 15,4" scherm wilt.

Twee belangrijkste criteria:
- gebruik als desktopvervanger
- het gewicht wanneer je denkt er veel mee te gaan slepen.

Geef aan wat je bedoelt met 'zware programma's' die je evt. ook voor je opleiding gaat gebruiken.

Heb je een snelle internetverbinding en denk je erover binnen afzienbare tijd over te stappen op Wireless-N, dan is een ingebouwde Wireless-N netwerkkaart handig.

Denk je in de nabije toekomst ook je tv op de notebook aan te sluiten, let er dan ook dat er ook een HDMI-aansluiting op zit.

Voor Vista is zo'n 3Gb werkgeheugen wél zo handig.

Kijk welke versie van Vista meegeleverd wordt.
'Basis' .... niet doen
'Home Premium is de meest gebruikte, met mulimedia facilities
Wil je meer werkgeheugen kunnen adresseren, dan moet je een 64bits versie van Vista aanschaffen ipv. 32 bits (vandaar die 3 Gig, 32-bits kan zo'n 3,37Gb adresseren dus alles daarboven is zinloos)
 
Ik zou liever gaan voor een 15,4" omdat ik deze telkens naar school zal moeten slepen. Volgendjaar doe ik zal ik studeren voor industrieel ingenieur. Het eerste jaar is gemeenschappelijk. Maar is het tweede jaar zal ik kiezen voor electronica ict. Welke programma's ik zal nodig hebben weet ik niet. Maar ik vermoed wel dat er ook autocad zal gegeven worden. (maar ik weet niet welke versie dit zal zijn) Op school zeggen ze dat een dual core van 2,1GHZ met 2Gb ram voldoende moet zijn. Maar daar zit ik liefst wel wat boven. Ik ben tevreden met de vista home premium.
In de hp en die dell zit er 4Gb ram. Hebben deze dan een 64 bits versie? Of is dat gewoon overbodig? Hoe kan ik dat weten?

Grtz
 
Ik zie niet meteen in waarom deze beter zou zijn. Die heeft inderdaad een 17" scherm. Maar dit hoeft voor mij niet. Ook zie ik dat de jouwe een Bluerayspeler heeft. Daar gaat een groot deel van de prijs naar vermoed ik. En ook die zou ik toch nooit gaan gebruiken.

Wat is het verschil tussen de NVidia GeForce 8600M GS-videokaart en de NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT met 256 MB? Hier weet ik dus niet welke de betere is.

Ook de processor van die dell moet volgens mij niet onderdoen voor de hp.

Of is de service van Dell dan echt zo slecht dat het toch beter is om niet die dell te kopen?

Ik heb nog een vraag over die HDMI poort. Als je die poort hebt, betekent dat dat je een Tv tuner in je laptop hebt? Bij de XPS staat er: Tv-tuners Dell™-reisafstandsbediening. Beschik ik dan enkel over die afstandsbediening of ook over een tv tuner?

grtz
 
Sorry, maar ik denk dat je nu een beetje doorz...kt.

Je hebt voldoende informatie om je keuzes te kunnen maken.

Meld me af voor jou topic

Succes verder !!!!
 
bedankt voor info, ik zou inderdaad beter zelf wat dingen opzoeken. Ik heb ondertussen gevonden dat ik met de 9cel batterij 5 uur moet kunnen halen. Over de videokaarten ben ik nog niet uit :s

edit: ik heb ondertussen ook gelezen dat ik beter kan gaan voor een duurdere HD van 250GB Free Fall Sensor (7200rpm) omdat deze veel stiller zijn. Deze kost 50 euro meer dan de andere van 320 GB en 5400rpm.
Kan iemand dit hier bevestigen?

Grtz
 
Laatst bewerkt:
van het stiller zijn van 7200 rpm weet ik niets van... ik hoor mijn 5400 rpm schijfje ook nooit.
wat ik wel weet een 7200 rpm schijven de zijn sneller.
als videokaart zou ik eentje uit de nvidea 8600 serie nemen of een ati uit de 2600 serie.
 
Ok, nu kan ik al die video kaarten vergelijken.

Ik heb ook even iets samengesteld op XXODD:

Iets samengesteld op XXODD:
XXODD XNi8252ds 15"
Geforce 8600M GS 512 MB
T9300 (2.5ghz )
4GB
320GB (7200rpm)
1GB intel turbo module

ik zou wel graag 9 cel batterij hebben, kan ik dat daar ook insteken?

1109 euro of 110 € extra voor 17"

is XXODD betrouwbaar?

grtz
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan