Nieuwe laptop; Mac/PC?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paul1984

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2006
Goedemorgen!

Ik wil graag een nieuwe laptop aanschaffen. Belangrijkste voorwaarden; ik moet er InDesign, Photoshop en Illustrator tegelijk op kunnen laten lopen. Niet bestemd voor games, maar voornamelijk vormgeving, presentaties en dergelijk.

Waar moet ik in godsnaam voor kiezen. Iedereen raad me MacBook aan, zoja, welke? Zie http://www.mediamarkt.nl/webapp/wcs...storeId=10101&categoryId=14845&display=online.

En, belangrijk, ik werk thuis op PC, kan ik alles opslaan en op Mac openen, met zelfde programma?! Is dit praktisch?
Hoor graag jullie advies!
Grt

mac dus!

ik zou zelf ook voor een mac gaan, het werkt veel beter dan Windows.
mijn ervaringen met mac zijn:

- ze doen het bijna altijd en je hebt bijna nooit problemen
- alles is duidelijk
- een mooie werkomgeving

Maar een nadeel is natuurlijk dat ze iets duurder zijn (maar het zeker waard)
Ik werk zelf ook vaak met deze programma's zowel op de mac als op Windows, het enige verschil is dat het er iets anders uitziet verder eigenlijk niets.
Als het om de snelheid gaat dan maakt het niet zoveel uit, bijna alle computers kunnen deze programma's nu wel aan!

Wat ik wel aanraad is een muis, als je op een laptop werkt dan gaat het touchpad een beetje irriteren.

Ik raad een mac aan!

Ps. welke versie ga je gebruiken? CS3,4 of 5?

Thanks voor je reactie!

Ik neig ook naar een Mac, met name door de eenvoud, snelheid en (gebrek aan) virussen.
Vroeg me af of je bijvoorbeeld InDesign-bestanden, gemaakt op PC, kan openen op Mac?

Ik gebruik CS5.
Welke Mac zou je aanraden? Waar kan ik probleemloos alle programma's op draaien en nog een tijdje mee vooruit?

welke?

welke mac het beste is kan je zo niet zeggen het is maar net waar je het voor wil gebruiken als je met il, ps of in gaat werken dan heb je al meer dan genoeg aan een mac book! (alles wat je van apple koopt is goed!).

maar als je iets sneller wilt of later wat grotere programma's gaat gebruiken voor bijvoorbeeld videobewerking (PR, AE) dan raad ik een wat snellere aan (MacBook Pro).

En dan heb je nog mac book air volgens mij gewoon een "mooiere" en dunnere uitvoering van de andere!

opslaan

ja kan gewoon van mac naar pc opslaan als het maar het goede bestandsformaat is!

dus een cs5 naar cs5..
lagere versies kan cs5 ook lezen dus dat is geen probleem!

het verschil..

het verschil zit hem in de processor en het geheugen..

APPLE MACBOOK PRO (MB990N/A ) Processor snelheid: 2.26 GHz, Capaciteit harde schijf: 160 GB

APPLE MACBOOK PRO (MB991N/A ) Processor snelheid: 2.53 GHz, Capaciteit harde schijf: 250 GB

de keuze is aan jezelf of je die honderd euro eraan uit wil geven. Ik zou zelf gaan voor de (APPLE MACBOOK PRO (MB991N/A )), iets duurder maar wel gelijk veel meer (en ik vind wit mooier ziet er wat mooier en steviger uit)

wit

wit sloeg nergens op want ze zijn alle twee wit!
wel witte kopen hoor!

Feedback

Even naar Mediamarkt gegaan voor feedback en zowel een Mac-fan als PC-fan geraadpleegd. Benieuwd naar jouw mening over hun uitspraken.

1. De Mac Pro, waar we het zojuist over hebben gehad (zie boven) heeft een oude grafischechipset. Vandaar de relatief goedkope prijs. Hij raadde een 15inch met betere processor aan (a €1749,-).

2. De PC-fan raadde mij een ASUS aan. €749, met I5-processor. Even krachtig als de MAC, maar stuk goedkoper.

|En toch twijfel ik! Grrr

apple/microsoft

Een pc fan heeft nog nooit lang op een apple gewerkt en weet dus niet wat het is hij zal altijd een pc aanraden.
vraag het maar eens aan hem hoelang hij op een apple heeft gewerkt!

de meeste mensen die ik ken die eerst op een pc werkte en nu op een apple vinden de apple het beste.
De overstap van pc naar mac is moeilijk want als je niet beter weet, waarom zou je dan overstappen groot risico toch?(niet dus maarja)

wat mij ook opvalt is dat apple altijd een stapje voorloopt op computergebied. als eerste bureaublad (desktop), als eerste cursor, als eerste Iphone (nu heb je windows phone, Google phone enz..) ze doen het iedere keer na. net als "one single piece of aluminium" dat had apple ook het eerst.

maarja das mijn ervaring...

wat ik wel met de pc fan eens ben is de prijs voor apple betaal je over het algemeen iets meer en in de getalletjes krijg je hetzelfde! maar in de praktijk vindt ik apple beter!

Een verkoper in de winkel wil natuurlijk zo veel mogelijk verdienen! en bied je een mac book pro aan maar dan moet je bij jezelf nagaan heb ik niet genoeg aan een gewone mac book! en heb ik dingen als bluetooth en allerlei andere dingetjes wel nodig.

wat ik ook even moet zeggen is dat er nu eigenlijk geen slechte computers meer te koop zijn en dat als je hem vandaag koopt dat ze morgen weer beter zijn: dus wacht niet te lang want anders kun je het wel uit blijven stellen.

(ps. ooit wel eens aan een Ipad gedacht?? ziet er leuk uit maar dat moet je durven!)

Hey pepernoot, allereerst bedankt voor je reacties.

Toch benieuwd naar jouw mening. Stel je wil een laptop kopen. Met name voor werk, dus geen spelletjes etc. Puur om Creative Suit en Office op te draaien en wellicht wat andere leuke programma's.
Welke zou jij kopen?!

http://store.apple.com/nl

Met een redelijk budget in ogenschouw nemend?! Welke voldoet aan mijn wensen en waar kan ik de komende tijd mee vooruit, zonder teveel poespas

Laatst bewerkt:
maakt niet uit

das aan jezelf de keuze is alleen pro of "normaal" ik zeg dat het hiervoor niets uitmaakt!

en dat laatste wat je zegt "zonder teveel poespas" is ook iets waar ik van hou en apple/mac ook!
hij doet wat ie moet doen!

dus het is aan jezelf welke je neemt daar ga ik niet voor beslissen, het is maar net of je het geld er aan uit wil geven!

je moet even kijken naar..

je moet even kijken naar de minimale vereisten om cs5 te kunnen draaien maar ik denk dat het geen probleem is!

Het updaten enzo gaat automatisch als er nieuwe updates beschikbaar zijn maar hier weet ik verder niet zoveel vanaf.
het upgrade van hardware is niet zo vanzelfsprekend.

dit zijn de minimale vereisten om cs5 te draaien

Mac OS

Multicore Intel-processor
Mac OS X v10.5.7 of v10.6
1 GB RAM
2 GB vrije ruimte op de vaste schijf voor de installatie; tijdens de installatie is extra vrije ruimte vereist (kan niet op een volume met een hoofdlettergevoelig bestandssysteem of op verwisselbare Flash-gebaseerde opslagapparaten worden geïnstalleerd)
Monitor met een resolutie van 1024 x 768 (1280 x 800 aanbevolen) met aanbevolen OpenGL grafische kaart voor hardwareversnelling, 16-bits kleuren en 256 MB VRAM
Voor sommige GPU-versnelde functies is grafische ondersteuning voor Shader Model 3.0 en OpenGL 2.0 vereist
Dvd-rom-station
QuickTime 7.6.2 is vereist voor de multimediafuncties
Breedbandinternetverbinding vereist voor de online services**

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan