Nieuwe laptop: tips gezocht

Status
Niet open voor verdere reacties.

JackieC

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 dec 2014
Hoi,

Ik ben mij aan het orienteren op een nieuwe laptop.

Hij zal voornamelijk worden gebruikt voor Microsoft Office, fotoverwerking (o.a. photoshop). En daarnaast met enige regelmaat: AutoCad.
Er zal voornamelijk in huis op gewerkt worden en af en toe meenemen op een vakantie.
Ik ben op zoek naar een 15.6" windows laptop.
Liefst met een accu die misschien net iets langer zonder stroom kan dan gemiddeld (tenzij de prijs enorm zal verschillen met een normale accu).

- Hebben jullie tips waar ik op moet letten (bijv. merk/-type, processor, RAM, enz)?
- Weten jullie met welke prijsklasse ik rekening zal moeten houden (<300 euro, 300-500 euro, 500-700 euro...)?

Groetjes!
Jackie

Laatst bewerkt:
Weten jullie met welke prijsklasse ik rekening zal moeten houden (<300 euro, 300-500 euro, 500-700 euro...)
Voor alleen MS Office 400-700
Wil je met Photoshop, Autocad werken 700-1000
Een krachtige grapphics kan de prijs flink omhoog halen.
De prijzen kunnen behoorlijk variëren, afhankelijk van merk, eigenschappen en mogelijkheden.

Wij hebben nu ASUS, MSI en Lenovo. Over de modellen die we van deze merken hebben uitgezocht zijn we zeer tevreden.

Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Welkom op Helpmij.nl

Aangezien je toch wel twee vrij zware programma's gebruikt heb je toch wel wat rekenkracht nodig dus lijkt mij deze wel een goede optie. Of deze wel wat minder.

Oja, belangrijk puntje: wil je glans of mat scherm?
Beide hebben voor- en nadelen.

Misschien even aangeven wat de voor/ nadelen zijn 1 ding is zeker bij glans blijf je poetsen

Ik draai photoshop CS6 op een I3 met 4GB ram en een 512 mb video kaartje en dat trekt die prima... weet niet of een I7 met 8GB ram echt nodig is.

Volgens Adobe werkt CS6 op Pentium 4 met 1GB ram. Volgens Microsoft is dit ook voldoende voor W7/W8. Maar werkt het dan lekker? Uh... nee. Iedereen stelt zijn eigen eisen aan snelheid bij cad en foto editing. Het gevoel van "soepel" werken is moeilijk in woorden onder te brengen. In het algemeen: meer rekenkracht, snellere graphics en meer geheugen dragen bij aan een "soepel" gevoel achter je pc.

Mat scherm:
Voordeel: Minder last van invallend licht (licht wordt diffuus weerkaatst).
Nadeel: Ook het beeld van het scherm wordt gedeeltelijk diffuus weergegeven.

Glanzend scherm:
Voordeel: Minder last van diffuse weergave, iets scherper beeld.
Nadeel: Meer last van invallend licht dat wordt weerkaatst.

Ik zou de ts ook geen Pentium 4 aanraden nee... maar een I7 en 8GB ram vindt ik wel erg overdreven, I5 zou echt wel genoeg zijn om soepel te werken met Photoshop.

Een i5 zou zeker goed kunnen, afhankelijk van typenr. Het typenr is belangrijk want een hi-end i5 is sneller dan een lo-end i7. Bespaar liever niet op geheugen. Hiermee voorkom je dat het geheugen met de HD staat te swappen. Het is prettig om meerdere progs tegelijk open te kunnen hebben zonder dat het stroperig wordt. Minimaal 6 GB is zeker aan te bevelen. Bij de videokaart is naast het geheugen vooral de graphics chip bepalend voor de performance. Raadpleeg hiervoor de benchmark lijsten (even googelen).

Modag noemde onder andere deze. Met de goede specs hiervan in gedachten kun je rondkijken binnen je budget. Als het budget lager is zal je de specs moeten bijstellen.

Suc6. Have fun.

Een i5 zou zeker goed kunnen, afhankelijk van typenr. Het typenr is belangrijk want een hi-end i5 is sneller dan een lo-end i7. Bespaar liever niet op geheugen. Hiermee voorkom je dat het geheugen met de HD staat te swappen. Het is prettig om meerdere progs tegelijk open te kunnen hebben zonder dat het stroperig wordt. Minimaal 6 GB is zeker aan te bevelen. Bij de videokaart is naast het geheugen vooral de graphics chip bepalend voor de performance. Raadpleeg hiervoor de benchmark lijsten (even googelen).

Modag noemde onder andere deze. Met de goede specs hiervan in gedachten kun je rondkijken binnen je budget. Als het budget lager is zal je de specs moeten bijstellen.

Suc6. Have fun.

Goedemorgen,

Welkom op Helpmij.nl

Aangezien je toch wel twee vrij zware programma's gebruikt heb je toch wel wat rekenkracht nodig dus lijkt mij deze wel een goede optie. Of deze wel wat minder.

Hoi allemaal,

Super bedankt voor jullie reactie! Sorry dat ik zo laat reageer, ik dacht dat ik notificaties van reacties aan had staan, maar dat bleek niet zo te zijn.

Ik denk dat ik mij aansluit bij de laatste reactie van 'Bron'.:
De laptop die ik zoek zal voor mijn vader zijn, waarbij ik mijn eigen laptop een beetje als vergelijkingsmateriaal gebruik: ik heb zelf redelijk zware laptop met I7 processor, waarbij ik een stuk of 5 (soms meer) zware programma's tegelijk aan heb staan. Ik heb er niet heel veel verstand van, maar met 1 zo'n programma zou hij dan ook wel genoeg moeten hbben aan een I5 processor toch?
Ik zal dan dus wel letten op geheugen en typenummer.
Jij hebt het over min. 6GB geheugen. Ik zie in de specs vaak veel geheugen specs staan. Wat voor geheugen bedoel je hiermee? RAM?

Bedankt!

Misschien even aangeven wat de voor/ nadelen zijn 1 ding is zeker bij glans blijf je poetsen

Volgens Adobe werkt CS6 op Pentium 4 met 1GB ram. Volgens Microsoft is dit ook voldoende voor W7/W8. Maar werkt het dan lekker? Uh... nee. Iedereen stelt zijn eigen eisen aan snelheid bij cad en foto editing. Het gevoel van "soepel" werken is moeilijk in woorden onder te brengen. In het algemeen: meer rekenkracht, snellere graphics en meer geheugen dragen bij aan een "soepel" gevoel achter je pc.

Mat scherm:
Voordeel: Minder last van invallend licht (licht wordt diffuus weerkaatst).
Nadeel: Ook het beeld van het scherm wordt gedeeltelijk diffuus weergegeven.

Glanzend scherm:
Voordeel: Minder last van diffuse weergave, iets scherper beeld.
Nadeel: Meer last van invallend licht dat wordt weerkaatst.

Hij is nu mat gewend, glans lijkt mij ook niet erg prettig. Maar het zal geen enorm belangrijke keuzefactor zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan