Nieuwe laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

satshow

Moderator
Forumleiding
Moderator
Lid geworden
12 jun 2001
Besturingssysteem
Linux KDE Neon
Office versie
Libreoffice
Ik ben op zoek naar een laptop waarmee ik de dagelijkse zaken kan doen zoals werken met office, internet, netflix bekijken. Ik game er niet op hooguit wat kaartspelletjes.
Aangezien er zoveel zijn is het moeilijk een keuze te maken wat nu eigenlijk goed is.
Budget is rond de 800 euro.

Ik zag deze staan. Is dat wat?
http://www.wehkamp.nl/elektronica/laptops/laptops/lenovo-g50-45-15-6-inch-laptop/C26_6F4_6F4_657814/?MaatCode=0000&PI=0&PrI=40&Nrpp=94&Blocks=0&Ns=M&NavState=%2f_%2fN-1xqd&IsSeg=0#extraInformatie

Laatst bewerkt:
Da's niet zo'n heel bijzondere machine, ic. relatief trage processor, geen SSD en matige videoprestaties, maar als ik een tegenvraag mag stellen : de nieuwe machine gaat de vervanger worden van ............?

Als we dat weten is het namelijk makkelijker om te zeggen of- en zo ja, "hoeveel" je er op voorruit gaat (of niet).

Om je bijvoorbeeld een indruk te geven van de ranking van de videokaart : Klik
De beste / snelste kaarten staan onder class 1. Scroll ver, ver naar beneden en vind de in de Lenovo zitende videokaart ergens midden in class 4.

Hij gaat geen vervanger worden, de laptop komt erbij. Vandaar ook de vraag wat een goede keuze is.
Ik weet dat er geen SSD aanwezig is maar meestal zijn die schijven niet zo groot, 128 gig heb ik ervan gezien. Neem aan dat ik met zo'n schijf een externe harde schijf eraan moet hangen.

Vergelijk de door jou geposte machine eens met deze : Klik

En idd. de door mij gepostte machine heeft 'slechts' een SSD van 128 gig, maar de snelheid van die schijf ga jij heel prettig vinden, dit t.o.v. de 5400 RPM hdd in de andere Lenovo. Voor een tientje of 7 a 8 koop je een WD usb 3.0 externe disk van 1 terra en je bent het 'heertje'. Dan heb ik het nog niet eens
over het verschil in processor van beide machines.
De videokaart in deze machine is 1 classe 'beter'.

Laatst bewerkt:
Deze ziet er inderdaad een stuk beter uit, had deze gisteren toevallig al eens gezien. Ik zie dat er een SSD van 128 GB inzit, ik heb gelezen in de reviews dat wel wat weinig is. Als ik hem laat synchen met de clouddienst mega dan is de schijf al bijna helemaal vol.

Is denk idd. zo, maar de snelheid van een SSD is zo gruwelijk te prefeleren boven al het andere, dat je (imho) anno 2016 geen 5400 rpm hdd als C opstartschijf meer wil hebben.

Kijk trouwens eens naar een vergelijk van de processors in beide machines : Klik

Geen van beide is trouwens full HD. Als je je budget een kleine 200 ophoogt, dan komen er heel andere en mogelijk veel leukere opties in beeld.

Laatst bewerkt:
Wat is dan de beste optie om toch voldoende ruimte te hebben in combinatie met de SSD schijf? Een externe harde schijf eraan hangen via USB en daar de gegevens op slaan indien ik deze nodig heb?

Waar kom je dan op uit als het rond 700 euro is? Moet dan wel een laptop zijn waarmee ik jaren mee vooruit kan.

Laatst bewerkt:
Ja, maar ondanks de usb 3.0 aansluiting laat een externe hdd zich toch altijd langzamer benaderen dan een interne hdd.

Ik heb net even naar de hoeveelheid Giga's op mijn C schijf gekeken. Dat is een SSD van 500 gig en daarvan heb ik momenteel 352 van de 476 beschikbaar. Ik heb dus 'slechts' 124 gig in gebruik. Dat zou bij een SSD van 128 net teveel zijn, maar.............

op deze C schijf van mij staan :

- Windows 10
- de hele map program files
- de hele map program files x286
- de map mijn documenten met daarin AL mijn foto's (12 gig of zo), al mijn mp3 tjes, brieven, Excel bestanden, Powerpoint bestanden etc .etc.

Wat ik ermee wil zeggen is dat wanneer jij MB's wegslobberende dingen als foto's en dergelijke zaken NIET op de SSD van 128 gaat opslaan, je met die 128 gig SSD het gaat redden.

Laatst bewerkt:
En welk OS moet erop?

Als deze verder alleen voor wat internetten, emailen, netflix is, dus de dagelijkse bezigheden, dan behoef je toch helemaal niet zo'n dure.
2 weken geleden deze gekocht (wel met een SSD erin) voor een klant van mij.

Fujitsu Siemens Lifebook S751
Intel Core i5 2520M 2.5GHz (2e generatie)
4GB DDR3 (Max. 8GB)
14 Inch LED Breedbeeld
250GB Harddisk, DVDRW
HD+ 1600x900 resolutie, Webcam
Windows 7 PRO
In nieuw staat !

Heb de HDD vervangen voor een SSD, totaal 8 GB. er ingezet en er Linux Mint opgezet. Met Linux kan je er dus jaren en jaren mee vooruit!
Het is echt een geweldig apparaat. Was er zelf best een beetje jaloers op.

Dit is dus een business laptop van hogere kwaliteit die gerefurbished is.

En met zo eentje kan je dus alles doen wat jij er mee wilt gaan doen. Dus waarom zo duur?

Laatst bewerkt:
Bekijk misschien ook dit eens : Klik

Als je zo rond de 700 wil gaan uitgeven, dan wordt een BTO een héle interessante optie. Zeker ook omdat íe nadien probleemloos kan worden opgewaardeerd, dit in tegenstelling tot sommige van de 'dozenschuiver' merken zoals bijv.................... (ik noem geen namen, maar de merknaam begint met een A ....)

Je klikt er zo een wat grotere SSD 'in', klikt er 4 gig geheugen bij en verandert naar believen wat andere zaken en toch blijft de prijs binnen de perken.
Mocht je het bedrijf niet kennen, klik dan eens op gast0225 en bekijk welk 'systeem' ik heb. ;) :D

@Femke98, alhoewel ik het in grote lijnen met je eens ben, is wat ik (o.a. hier) op de Helpmij best vaak tegenkom zijn kopers van een budget laptop die na een maand of 6 tot ongeveer een jaar na de aanschaf, al de behoefte hebben om te gaan upgraden. Reden is veelal dat het ding toch te traag blijkt te zijn en (IMHO) wil je anno 2016 niet een paar seconden wachten op het starten van een applicatie of het tevoorschijn komen van een webpagina. Op de zogenaamde budgetlaptops < €500,-- is dat toch (misschien) een beetje een feit. Pas vanaf € 500,-- is het secondes moeten wachten alvorens sommige taken worden uitgevoerd, voorbij. (Uiteraard misschien een beetje zwart - wit gesteld, want het hangt van veel factoren af, maar toch.......)

Laatst bewerkt:
Er zit geen DVD speler in die van gast0225 bij #4 en als je die inderdaad niet nodig hebt zou je een laptop kunnen kiezen waar deze wel in zit en hem dan vervangen door een gewoon 2.5 inch schijfje d.m.v. een HDD caddy. Dat kan er dan eentje zijn van 750 GB of in die buurt. Dan heb je aan een 128 GB SSD voor je OS voldoende en een ruime opslag.

Edit:
Bij de keuzemogelijkheden die gast0225 in #10 laat zien is dat ook een optie.

Laatst bewerkt:
En welk OS moet erop?

Als deze verder alleen voor wat internetten, emailen, netflix is, dus de dagelijkse bezigheden, dan behoef je toch helemaal niet zo'n dure.
2 weken geleden deze gekocht (wel met een SSD erin) voor een klant van mij.

Fujitsu Siemens Lifebook S751
Intel Core i5 2520M 2.5GHz (2e generatie)
4GB DDR3 (Max. 8GB)
14 Inch LED Breedbeeld
250GB Harddisk, DVDRW
HD+ 1600x900 resolutie, Webcam
Windows 7 PRO
In nieuw staat !

Heb de HDD vervangen voor een SSD, totaal 8 GB. er ingezet en er Linux Mint opgezet. Met Linux kan je er dus jaren en jaren mee vooruit!
Het is echt een geweldig apparaat. Was er zelf best een beetje jaloers op.

Dit is dus een business laptop van hogere kwaliteit die gerefurbished is.

En met zo eentje kan je dus alles doen wat jij er mee wilt gaan doen. Dus waarom zo duur?

Ik heb niet zoveel verstand van laptops. Als ik er nu 1 koop dan wil ik er de komende jaren mee vooruit. Gerefurbished heb ik geen goede ervaringen mee, daar wil ik dus vanaf blijven, ook al is het een leuke laptop. Er kunnen natuurlijk ook zaken gebeuren met nieuwe laptops natuurlijk.

@gast0225 Ziet er leuk uit die website. Alleen mag je me wel helpen met een goede keuze met windows 10 erbij.

Ik heb een configuratie bij elkaar geklikt (zie vooral ook de opslag) en deze als offerte laten pdf'fen. Zie bijlage.
De video is onboard, oftwel in de processor, maar als je de Intel chip opzoekt op de site die ik eerder linkte, dan zal je zien dat deze videochip op 1/3 in class 3 zit, dus een complete classe hoger dan de in de Lenovo zittende videokaart.

Misschien dat de meelezers hun mening willen geven over deze configuratie?

Wat de in deze machine zittende processor betreft : Klik

AANDACHTSPUNTJE : BTO levert de machines uit ZONDER OS. Dat gaat dus nog eurootjes kosten om een OS erbij te kopen. Dat kan natuurlijk ook bij BTO, maar de prijs gaat dan wél omhoog).

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dat had ik gezien dat deze zonder OS is. Ik zag bij Wireless de big foot killer staan, ik ga de laptop voornamelijk draadloos gebruiken. Weet niet het of verstandiger is om dan voor deze kaart te gaan?
Indien ik windows 10 erbij neem dan moet ik deze zeker zelf erop zetten neem ik aan.

In mijn machine zit ook een Bigfoot Killer, maar ik heb niet voldoende kennis van netwerkkaarten om te kunnen zeggen of deze nu zoveel beter zijn dan de Intel kaartjes.

Als jij Windows 10 bij BTO meebestelt, dan wordt dat keurig netjes voor je geïnstalleerd (pre-install), anders moet je het er idd. zelf op zetten. Dit laatste gaat qua drivers van overige hardware geen enkel probleem opleveren, want kijk op de site van BTO maar eens bij ondersteuning en vervolgens bij de laptop die jij overweegt. Daar staan keurig netjes de drivers.

Er wordt door BTO ook geen recovery meegeleverd of geïnstalleerd. Je krijgt een DVD (of USB stick) met je OS en een driver CD en that's it. Na ingebruikname is het dan ook aan te raden een systeemmirror te maken met bijv. Windows systeemkopie (of een tool van derden) Dan hoef je bij toekomstige problemen met Windows / virussen etc. etc. niet vanaf 0 je hele machine weer op te bouwen.

Tip : ga voordat je beslist welk merk het gaat worden, eens langs bij BTO (maak even een telefonische afspraak) en 'bevoel' / bekijk de machine waarin je geïnteresseerd bent. Vind je het toch niks, dan heb je iig de machine gezien en 'gevoeld'.

Ik wil je absoluut geen BTO aanpraten want ze zijn sowieso een paar centen duurder dan het gemiddelde andere merk, maar je krijgt er ook een heleboel voor terug :

- twijfel je / weet je het nog niet, je kunt BTO even bellen, langsgaan en de machine bevoelen en bekijken alvorens te besluiten of je 'm wil hebben,
- in de machine zit alleen die hardware, die jij bij elkaar hebt geklikt, (de machine wordt dus persoonlijk naar jouw wensen in elkaar gezet)
- later simpel uit te breiden,
- het is een Nederlands bedrijf dat bij eventuele mankementen de machine binnen een week gerepareerd heeft (als je 'm zelf brengt, dan heb je 'm 4 dagen later gerepareerd terug)
- toen ik mijn huidige machine uitpakte en in gebruik nam en voor de eerste keer aanzette om de pre-instal Windows te voltooien en Windows te activeren, kwam er een foutmelding. Lang verhaal kort houdend : er bleek een onherstelbare fout in het moederbord te zitten. Machine de dag na ontvangst teruggebracht en ik kreeg 2 dagen erna een splinternieuwe mee. Dát moet je bij Acer, MSI, Asus of whatever welk merk eens proberen : binnen 4 dagen een nieuwe machine krijgen.

Laatst bewerkt:
BTO is niet in de buurt. Als ik beslis een laptop daar te kopen zal het telefonisch worden voor meer informatie. Neem aan dat er op de stick een serie nummer voor windows 10 aanwezig is.

Stick : weet ik niet, mijn machine werd in 2013 (op mijn verzoek) met Windows 7 op DVD geleverd (geen Win 8 en Win 10 bestond nog niet). Misschien even bellen?

Stuur anders zodadelijk eens een mailtje naar ze. Het zou mij niet verbazen als je vandaag al antwoord krijgt.

Ik heb een mailtje verzonden met mijn vraagjes.

Indien iemand nog andere suggesties heeft dan hoor ik het graag.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan