Nieuwe mobo+cpu wil maar niet booten met de oude voeding

Status
Niet open voor verdere reacties.

shatred69

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2011
Hallo helpmijers,

Neef had problemen met zijn pc, bleek een defect moederboord te zijn, was al een wat verouderde socket dus maar besloten gelijk een upgrade setje aan te schaffen.
Gedaan, MSI B550 Gen 3 besteld met een Ryzen 5 5600G en wat ddr4-3200 ram.

Spul was er, heb t op m'n test bench in elkaar gezet (rubberen mat als ondergrond) en hierop ook besloten om eerst de "bare minimum" te testen, dus enkel de 24pin en de 8pin van de voeding eraan, en een power button aangesloten.
Geen gpu, geen hardeschijven, helemaal niets behalve het absolute minimum.

Op het moment dat ik op de power knop druk die het moederboord het seintje geeft van, "hey ga aan", Springt de cpu fan voor een kwart seconde aan, waarop die direct weer stops, en vervolgens uit blijft.
Nogmaals op de power knop drukken op dit moment doet helemaal niets, alsof de stroom kabel er niet in zit zegmaar.
Ik moet dan eerst stroom van de voeding afhalen, circa 30 seconden wachten, druk ik dan de stekker er weer en dan krijg je exact hetzelfde weer, een kwart seconde dat de fans spinnen en t stopt weer.

Afijn, ik diezelfde voeding los getrokken en aan mijn eigen test bench gehangen (een oude socket 1150), ook met de bare minimum componenten, alleen deze boot DIRECT op, zonder pardon.
Voeding doet het dus toch wel....

Ik sluit de voeding weer aan op t nieuwe spul, nee, doet het toch niet.

Ik pak een andere voeding, waarvan ik weet dat die het doet (de voeding die normale wijze aan de test bench hangt), sluit deze op het nieuwe spul aan en ja hoor, het werkt prima!

Ik snap er dus werkelijk niks van, zijn voeding werkt prima op mijn "wat verouderde" test bench hardware, maar zodra ik het dan aansluit op t nieuwe spul dan gedraagt die zich haast alsof die kortsluiting detecteerd of iets dergelijks.
(kan niet, want er is niets wat het mobo of psu aanraakt op het moment.)

Zijn voeding betreft een MWE GOLD 550 FULL MODULAR.

Iemand nog enige tips, voordat ik zijn voeding terug stuur onder garantie?
Is het iets stoms misschien wat ik helemaal mis, het lijkt mij namelijk dat zijn voeding niet stuk is, hij werkt immers prima op mijn testbench, ook onder zwaardere load (gpu er bij).

Heb over de jaren meerdere systemen gebouwd maar heb nog nooit meegemaakt dat een voeding het wel in 1 systeem doet, maar weigert te werken in een ander, en dan vervolgens werkt datzelfde systeem wel weer prima met een willekeurige andere voeding... het is absurd.

Ik neem aan dat u wel de cpu en het RAM erin gezet heeft?
Probeer het dan eens met tevens een toetsenbord, muis en beeldscherm eraan en kijk ook even of de Chassis Intrusion Connector op het mobo uit staat.
Ik neem aan dat u ook het manual voor de installatie bekeken heeft: https://download.msi.com/archive/mnu_exe/mb/PROB550-VC.pdf

Jazeker, wanneer ik zeg onder " het absolute minimum " bedoel ik, de minimale onderdelen die nodig zijn om een POST te krijgen, dus idd. RAM en CPU.

Toetsenbord, muis en beeldscherm is nuteloos aangezien het system binnen een kwart seconde UIT klapt. Er is niets om input te geven, of om beeldscherm output te ontvangen want het system is UIT.
Chassis Intrusion Connector staat op uit, maar ook dat heeft natuurlijk nul impact aangezien de andere voeding het prima doet op dit nieuwe moederboord.

U zegt "hij werkt immers prima op mijn testbench, ook onder zwaardere load (gpu er bij)." Dus de voeding is niet kapot en hem terugsturen en een nieuwe krijgen zal het probleem niet oplossen.
Verder, als ik het goed begrijp, als u een andere voeding aansluit op het nieuwe Mobo (MSI B550 Gen 3 met een Ryzen 5 5600G en ddr4-3200 ram) dan werkt dat ook. Het probleem zit dus niet in het nieuwe Mobo, cpu of ram.
Het enige dat ik dan kan bedenken is dat op de een of andere manier van die nieuwe voeding een connector niet goed aansluit, of niet stevig genoeg aangedrukt is, op dat nieuwe mobo. Als van de ATX_PWR1 of de CPU_PWR1 er 1 connector niet goed aansluit dan vertoont ie dat gedrag (even ventilator aan en niet meer).

Systeemspeaker aangesloten?
Zo ja, bios beeps?
Kaal wil ook zeggen zonder geheugen en heb je dan bios beeps, zo ja welke?
https://forum-en.msi.com/faq/article/bios-beep-codes

Speakertje zojuist aangesloten, zelfde verhaal.
Ik schakel de SW POWER in, het moederboord gaat aan en de cpu fan gaat spinnen, voor een kwart seconde, niet meer, en de voeding slaat af, en blijft uit. Helaas niet genoeg tijd dus om enig beeld te krijgen, het is letterlijk een kwart seconde.
Wederom de SW POWER inschakelen doet niets.

Ik moet dan de voeding zelf uitschakelen voor circa 30 seconden (de kabel trek ik er dan uit), stroom weer terug op de voeding na 30 tellen, Ik schakel SW POWER aan en hij doet weer exact hetzelfde, 1 keer, voor een kwart seconde en het probleem begint weer van voor af aan.

Geen beep uit de speaker, ook als ik de RAM eruit trek blijft het bij een kwart seconde dat die aangaat en direct uitklapt.

Dezelfde voeding inmiddels een halfuur op een oud socket 1150 moederboord laten draaien, ook onder load (prime95) en hij doet het prima.
Inmiddels ook circa een half uur lang een andere voeding aangesloten op het nieuwe systeem (Het msi bordje) en ook nul comma nul problemen ondervonden.

Ik blijf me er dus over verbazen dat deze MWE GOLD 550 FULL MODULAR het niet doet op een spiksplinter nieuw systeem, ja, een kwart seconde.
Maar dat diezelfde voeding geen enkel probleem heeft met een willekeurig ouder systeem.

U zegt "hij werkt immers prima op mijn testbench, ook onder zwaardere load (gpu er bij)." Dus de voeding is niet kapot en hem terugsturen en een nieuwe krijgen zal het probleem niet oplossen.
Verder, als ik het goed begrijp, als u een andere voeding aansluit op het nieuwe Mobo (MSI B550 Gen 3 met een Ryzen 5 5600G en ddr4-3200 ram) dan werkt dat ook. Het probleem zit dus niet in het nieuwe Mobo, cpu of ram.
Het enige dat ik dan kan bedenken is dat op de een of andere manier van die nieuwe voeding een connector niet goed aansluit, of niet stevig genoeg aangedrukt is, op dat nieuwe mobo. Als van de ATX_PWR1 of de CPU_PWR1 er 1 connector niet goed aansluit dan vertoont ie dat gedrag (even ventilator aan en niet meer).

Dit dus exact was mijn gedachte ook, dat zijn voeding, de MWE GOLD 550 FULL MODULAR, op de 1 of andere manier niet goed verbinding maakt met dit nieuwe moederboord.
Maar dat kan eigenlijk haast niet, want het zijn exact dezelfde connectors als op mijn test bench, 24 pins voor de mobo, en 8 pins voor de cpu.
Bovendien, werkt de andere voeding prima! op dezelfde connectors! hmm..

Als ik enkel de 24 pins aansluit op het moederboord (de msi gen3) en de 8 pins voor de cpu eruit laat, vertoont die exact hetzelfde resultaat.
Als ik het andersom doe, alleen de 8 pins, en niet de 24 pins erin, dan doet die helemaal niets zodra ik de SW POWER inschakel.

Laatst bewerkt:
Ligt niet aan de voeding als die wel op een andere PC werkt.

CPU zit er goed in?

RAM staat in de QVL van MSI voor dat bord?

Geen jumper op de clear cmos jumper?

EZ debug led gaat wel aan?

Ligt niet aan de voeding als die wel op een andere PC werkt.

CPU zit er goed in?

RAM staat in de QVL van MSI voor dat bord?

Geen jumper op de clear cmos jumper?

EZ debug led gaat wel aan?

Heb de cpu opnieuw erin gedaan, ram staat als ondersteunt op de website van de fabrikant, geen jumper, en in die kwart seconde, dat de fans even opspinnen blijven de EZ debug leds uit.

Die andere voeding die ik nog had liggen, een Cooler Master MWE Bronze 650 V2, zojuist aan de nieuwe MSI gen3 gehangen, alles werkt prima, direct de bios ingedoken en onder power management gekeken.
"ErP Ready" staat uit, en "System Power Fault Protection" staat ook op uit. Dat is het dus niet, vanuit de de mobo zijn kant.

Zou het kunnen dat bv, dat oude socket 1150 test benchje van mij, waar zijn voeding (de MWE GOLD 550 FULL MODULAR) het prima op doet, dat die minder stroom vraagt op de 24/8 pins connectors, in vergelijking met dit nieuwe moederboord?
Dat zijn voeding die hogere voltages die dit nieuwe moederboord mischien nodig heeft niet kan leveren, dan wel door een defect?

Ik kan er geen verklaring voor geven, nooit meegemaakt dat een voeding op 1 PC wel werkt en in een andere niet.
Miss. de leverancier?

Ik kan er geen verklaring voor geven, nooit meegemaakt dat een voeding op 1 PC wel werkt en in een andere niet.
Miss. de leverancier?

We zullen inderdaad kijken of we het via garantie kunnen regelen.
Website van coolermaster adverteerd met "5 jaar" garantie op dat specifieke model, zal me benieuwen of de webshop waar die weg komt daar ook akkoord mee gaat, hij heeft hem namelijk al zo'n 3 jaar.

Ik heb eens in Google ingetikt wat de minimale power supply voor dit mobo is en kreeg als antwoord : Corsair CXM 650 W 80+ Bronze Certified Semi-modular ATX Power Supply.

Dat is toch ongelooflijk dat een kaal mobo minimaal 650 watt nodig heeft!
Maar dat zou dus het antwoord op dit probleem kunnen zijn. Dit heb ik nog nooit meegemaakt.

Ik zat ook in die hoek van minimale vermogen te denken, net als srpchulp al meldt.

Misschien is de retailer bereidt tot omruil voor een zwaardere voeding.

Ding is zwaar genoeg voor de CPU, 400Watt is al voldoende, voor moederborden wordt er nooit een PSU geadviseerd.

Miss een verkeerde moduraire poort genomen al lijkt mij dat sterk.

Ding is zwaar genoeg voor de CPU, 400Watt is al voldoende, voor moederborden wordt er nooit een PSU geadviseerd.

Miss een verkeerde moduraire poort genomen al lijkt mij dat sterk.

Losse Wattage meter er nog aangehangen vandaag, (de werkende voeding), en gekoppeld met een rtx 2060 KO, verbruikt deze msi gen3 onder maximale cpu en maximale gpu load circa 280 Watt.
Dat is dus wat de voeding uit de muur trekt, het totale verbruik van de gehele pc.

Je kan bij mij dus niet aankomen met een kul verhaal dat 550 Watt, GOLD, niet genoeg zou zijn.

Foute modulaire poort is ook onwaar, want hij doet het immers prima op een ander bordje. Het is niet zo dat ik de kabels uit de voeding zelf los trek zodra ik hem even op een ander moederboord aansluit, die modulaire kabels laat ik lekker zitten. Dus dat is het ook absoluut niet.

Het zal toch echt een voltage/wattage gebrek zijn wat die niet kan leveren aan dit nieuwe moederboord, iets waar dat oude bordje wat minder streng in is.

We sturen de defecte voeding vandaag retour naar coolermaster.

EDIT*
Om toch nog even extra aan te duiden dat het toch echt aan de voeding moet liggen op de 1 of andere manier, heb ik nog een hele oude voeding gevonden die al 5 jaar in de kast ligt van ~280 watt, deze lukt het direct om het nieuwe moederboord te posten.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan