Nieuwe monitor... Onrustig beeld/hoofdpijn

Status
Niet open voor verdere reacties.

Diamond

Gebruiker
Lid geworden
29 mei 2001
Hoi..

Bij deze wilde ik wat meer informatie vragen wat betreft monitoren.

Ik heb sinds kort een nieuwe pc met een nieuwe monitor. Ik ben van CRT 17" naar LCD/PLAT 19" gegaan. (Liyama Pro Lite) Echter was mijn CRT (ook een liyama) veel scherper, althans het keek rustiger dan de monitor die ik nu heb. Bovendien kon mijn crt 85 hertz aan en de LCD maar 75. Nu begreep ik dat alle LCD's niet hoger kunnen dan 75hertz, klopt dit?

Maar wanneer ik mijn resolutie op 1280x1024 heb (maximale resolutie van mijn nieuwe liyama monitor) dan lijken de letters 'dunner' of 'minder vol' alsof de randen niet scherp zijn en niet overvloeien. Vergelijk het als ClearType bij vormgeving --> effecten van het beeldscherm dat niet aan staat. Echter staat het natuurlijk wel aan. Maar het kijkt onrustig alsof het aantal hertz te laag staat of dat het beeld trilt..

Wanneer ik op mijn 19" lcd scherm 1024x768 draai dan kijkt het beeld al een stuk prettiger en de letters zijn wat 'voller' en vloeiender.. Echter is de resolutie niet echt fijn bij een 19" want alles is veel te GROOT :?

Weet iemand hoe ik me beeld rustig krijg, oftewel de letters wat voller en mooier? Heb de lettertype al aangepast naar wat groter maar dat vind ik geen oplossing.

Zou een monitor met een slag grotere resolutie helpen? Mijn maximale is 1280x1024 en als het een slag kleiner is op 1024x768 is het prettiger.
Misschien als ik een slag minder heb qua resolutie bij een monitor die maximaal een grotere resolutie aan kan dan deze monitor dat dat een oplossing is of kijk ik nu verkeerd?

Kan het misschien nog aan de videokaart liggen? (Bij me CRT zat namelijk een andere videokaart omdat ik bij me nieuwe lcd ook een nieuwe computer heb, en dus videokaart)

En waar moet ik op letten bij een monitor? Alleen resolutie ?
Smaken verschillen maar wat met name voor mij belangrijk is bij een monitor is rustig beeld waar ik geen hoofdpijn en/of vermoeide ogen van krijg. Wie kan mij verder helpen?

Is CRT (beeldbuis) gewoonweg beter dan een plat scherm wat betreft je ogen??

Alvast bedankt om mij wat meer bij te leren wat betreft dit verhaal ;-)

Op een tft is de refreshrate eigenlijk niet zo heel belangrijk gezien het feit dat het beeld stilstaat en niet trilt. De meeste tft schermen kunnen ook niet hoger dan 60 tot maximaal 70 Hrz. Gezien de tft het beeld heel anders opbouwd dat een normale crt is dit voor een tft niet zo heel belangrijk.

Verder wat is exact het type monitor dat je hebt?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan