Nieuwe nas kopen maar welke?

Status
Niet open voor verdere reacties.

kevin10

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2008
Hoi,

Een week geleden is mijn externe hdd kapot gegaan en daarbij ben ik VEEL data verloren en om dit niet nog eens te laten gebeuren ben ik van plan om een nas te kopen.
Zodat ik van elke pc in huis er dingen op kan zetten alleen het aanbod is zeer groot en ik heb echt geen idee welke nas ik zou moeten aanschaffen (ze zien er allemaal hetzelfde uit).

Wat mij ook handig lijkt is als ik vanaf me nas direct films kan afspelen op de tv. Op mijn pc heb ik daar een AllShare programma van samsung voor. Wat DLNA heet volgensmij.
Mocht dit niet mogelijk zijn dan zou het mooi zijn als er een usb aansluiting opzit zodat ik die op mijn tv kan aansluiten.

Ik had ook al even gelezen over RAID instellingen zodat ik niet weer mijn data kwijtraak en ik zag dat RAID 1 een kopie maakt van alle data naar een 2de schijf. Dit lijkt mij wel wat maar alle data die ik heb is allemaal niet even belangrijk. Zoals films ect die zijn vrij groot en als ik deze verlies is het jammer maar die zijn vervangbaar. Foto's in tegendeel wil ik zeker een extra keer opgeslagen hebben in het geval dat.
Wat zijn hier eigelijk goede opties voor? Handmatig de Foto's/belangrijke data op 2 hardeschijven kopieren of toch voor RAID 1 gaan?

Ten slotte de opslag van de NAS dat zou mooi zijn als het teminste 1 TB is met misschien nog eventuele uitbreidingen mogelijk.

Met vriendelijke groet,

Kevin10

Aanpassing: Het budget zat ik te denken aan max 400 euro

Laatst bewerkt:
In principe is elk merk goed maar wat mij zelf heel goed bevalt is een Synology Diskstation. Heb ooit de 107+ gekocht (single bay, geen raid dus) met een 1T harddisk en die kan alles wat je wil. Tegenwoordig heb je snellere hardware voor dat geld maar toch, nooit spijt van gehad!

Een single disk NAS kun je vaak voorzien van een externe usb-harddisk. Daar kun je dan op vaste tijden een (automatische) backup op maken.
Wil je een NAS met 2 of meer harddisks dan kan dat ook intern (mirroring).
Hier sla ik op een pc met een extra harddisk de meeste bestanden op en die kopieer ik naar het NAS. Op de mediaspeler bewaar ik ook veel films omdat daar ook een HD in zit. Heb je dat niet dan kan daar vaak ook een externe HD aan al is die oplossing niet zo net.

In principe is elk merk goed maar wat mij zelf heel goed bevalt is een Synology Diskstation. Heb ooit de 107+ gekocht (single bay, geen raid dus) met een 1T harddisk en die kan alles wat je wil. Tegenwoordig heb je snellere hardware voor dat geld maar toch, nooit spijt van gehad!

Een single disk NAS kun je vaak voorzien van een externe usb-harddisk. Daar kun je dan op vaste tijden een (automatische) backup op maken.
Wil je een NAS met 2 of meer harddisks dan kan dat ook intern (mirroring).
Hier sla ik op een pc met een extra harddisk de meeste bestanden op en die kopieer ik naar het NAS. Op de mediaspeler bewaar ik ook veel films omdat daar ook een HD in zit. Heb je dat niet dan kan daar vaak ook een externe HD aan al is die oplossing niet zo net.

Hier ook een aanrader voor Synology. Als je RAID wilt dan zou ik voor de DS212+ gaan met 2 2TB schijven in RAID 1.

Synology heeft een USB aansluiting voor gedeelde printers of externe HD.

Even een beetje achtergrond. Helpt bij het maken van keuzes.
De verschillende soorten RAID (behalve 0) beschermen je tegen de uitval van een harde schijf. Dit is geen backup oplossing. Stel je gooit een belangrijk bestand weg. Dit is dan meteen van alle schijven verwijderd en nog steeds niet terug te vinden. Afhankelijk van waar je je NAS neer gaat zetten loop je ook nog de kans dat het ding wordt meegenomen bij een inbraak. Mijn ervaring is dat een externe HD om o.a. de hiervoor genoemde reden ook geen goede backup oplossing is. De meeste mensen laten deze namelijk permanent gekoppeld.

Om een backup van je belangrijke data te hebben adviseer ik een van de volgende opties:
-Neem een online backup van bijv KPN Online. Kost € 5,xx per maand. Nadeel is dat de software vanaf pc draait. Dus je moet eerst je data naar pc kopieren en de backup daar laten lopen.
-Zelfde als hiervoor maar dan op basis van een Acronis Online. Voordeel is dat je dan ook nog je pc kunt herstellen in het geval van
-Krijg nog iemand zo gek om een synology te kopen. Je zorgt dan samen voor elkaars backup. Deze is overigens wachtwoord beveiligd, dus er kan niet worden meegelezen door de andere partij.

Helemaal eens met RogerS.

RAID 1 beschermt niet tegen gebruikersfouten.
Gebruik een NAS of een externe (USB of eSATA) RAID 1 box voor back-up.
Afhankelijk van de hoeveelheid data is een goed back-up programma voor een locale back-up misschien goedkoper dan een on-line back-up.

Een uitstekende oplossing hiervoor is het programma Retrospect, kost 119 Euro, on-line te koop.
Maakt op instelbare tijden automatisch een back-up en via filters kun je instellen wat wel of niet er in de back-up moet worden meegenomen.
Via een back-up client kun je ook een back-up van andere pc's in het netwerk maken.

Verwijder je per ongeluk een bestand of map kun je deze via Retrospect ook weer terughalen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan