Nieuwe pagina

Status
Niet open voor verdere reacties.

kappel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 mrt 2005
Betreft uitslagen van de bridgeclub,
Op onze website (ridderbridge-nl) worden de wekelijkse uitslagen vermeld.
Wat is het probleem; Als de bestanden zijn overgezet met FTP lijken ze niet te zijn ge-updated maar als je nu op F5 drukt is het weer in orde, hoe kan dat?

Ik neem aan dat wat jij beschrijft
zich voordoet wanneer je de pagina zelf hebt geopend in een browser
terwijl je de nieuwe bestanden FTPt?

Dan is het namelijk heel natuurlijk:
de inhoud van de pagina bevindt zich in de zogenoemde "cache" van de browser.

Die inhoud wordt vernieuwd door op F5 te drukken.

Laatst bewerkt:
Ja tecsman heeft gelijk. Je kunt een website updaten wat je wilt, zolang je de pagina niet vernieuwd zul je geen verandering zien.

Soms gebruiken webhostings wel een Zend OPcache. Dit betekent dat een bestand na een F5 nog niet direct veranderd is, maar dat dit vaak nog enkel seconden kan duren.

Dit kan je uittesten met een bestand genaamd: info.php
Hierin plaats je deze inhoud:

PHP:
<?php
phpinfo();
?>

Vervolgens staat onder het eerste blok met instellingen dit blok:
dm5xj9.jpg

Let vooral op Zend Opcache.
Het wil niet bij elke hostingserver aanwezig zijn, maar het is toch iets waar je naar kan kijken.

Wat was de oplossing?

Met de F5 toets het cache geheugen legen.

Zoals tecsman en Venga hebben uitgelegd. Met mijn dank.

F5 is refreshen, en CTRL+F5 is het volledige refreshen van de site, en de cache hierbij wissen.

Mocht F5 je niet bevallen dan kun je ook nog CTRL + R gebruiken, zelfde resultaat ;)

En anders zijn er voor menig browser wel add-ons die continu refreshen.

Hierin plaats je deze inhoud:
<?php
phpinfo();
?>
Verwijder dit bestand direct na het bekijken of scherm het goed af met een htpasswd bestand.

Suc6. Have fun.

Of beveilig het op IP-basis.

IP-basis is handig als je "IP-adres thuis" nooit veranderd. Providers zijn namelijk vrij dit te veranderen (tenzij je thuis een zakelijk internet pakket hebt).

IP-basis is handig als je "IP-adres thuis" nooit veranderd. Providers zijn namelijk vrij dit te veranderen (tenzij je thuis een zakelijk internet pakket hebt).
True, maar je hebt dan niet het probleem dat anderen er bij kunnen komen. Als je ontwikkelt aan je site dan kan je er altijd wel bij.
En naar mijn weten zijn er geen afspraken m.b.t. zakelijke pakketten. IP's zijn eigendom van de provider, en als die een reden ziet van aanpassen dan is het nu eenmaal zo. Bij xs4all veranderen ze het alleen als je een ander abonnement hebt, of je aansluiting verandert.

Laatst bewerkt:
Een provider geeft je een dynamisch IP (kan dus veranderen). In een zakelijk pakket van diezelfde provider krijg je 1 of meerdere vaste IP's. Dit kun je ook zien aan het Subnet Mask (bij xs4all bij meerdere IP's is dit subnet /29. In de praktijk valt het met een dynamisch IP gelukkig mee en houd je gewoon je eigen IP. Als je de gewoonte hebt om tijdens je vakantie je modem uit te zetten dan is de kans groter dat je het IP-adres kwijt bent en een ander IP krijgt toegewezen.

Ik heb mijn modem wel eens vaker uitgezet, en ook na stroomstoringen of vakanties eb ik altijd mijn IP gehouden, en heb geen zakelijke aansluiting.
Alleen bij een aanpassing van de aansluiting (ADSl-> VDSL en VDSL->V(ectored)VDSL) heb ik een ander IP gekregen. Bij Ziggo gebeurt het een paar keer per jaar, heb ik het idee.

Maar okee, een phpinfo() moet je altijd afschermen en onbereikbaar/onzoekbaar maken voor anderen.
Het kan niet direct kwaad, maar als iemand al op zoek is naar exploits dan helpt dit alleen maar de hacker. Ook een goede oplossing is om in Apache de signature uit te zetten.

Ik heb heb mijn phpinfo() lekker op IP-basis staan, met een verborgen GET-parameter ter overruling.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan