nieuwe partitie aanmaken

Status
Niet open voor verdere reacties.

granitk7

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2012
Ik wil een nieuwe partitie aanmaken op een pc met windows 7 (320gb hdd)
De eerste partitie is 290gb groot en er staan maar 60gb aan bestanden op, maar nu als ik het volume wil verkleinen kan ik max 140gb vrijmaken en is de eerste partitie dan 150gb groot terwijl ik maar 70gb nodig heb hoe los ik dit op?

p.s. eerste keer dat ik een partitie aanmaak dus een beetje een noob in dat opzicht

Probeer het eens met partition magic of een vergelijkbaar programma i.p.v. met de meegeleverde windows tool.

Ik kom er niet helemaal uit met die programma's het geeft steeds bij meerdere programma's geeft het de melding hieronder aan
Naamloos.png

Dat je niet verder komt .... komt omdat er wrs systeembestanden staan die dat verhinderen.
Doe het toch maar tot die 150 GB en herstart en dan probeer je het nog een keer.
Lukt het dan nog niet .... met de GParted CD lukt het meestal wel. Lees eerst handleidingen of je dat wel durft.... het is niet te doen om op afstand een noob-handleiding te schrijven....
Google is your friend om eerst veel te lezen over dit onderwerp hoe je dit doet.

Wat zijn wrs systeembestanden en kan ik daar iets aan doen?
ik wil op de nieuwe partitie windows 8 installeren ik gebruik deze partitie die ik nu heb dan als een soort van "back-up"
en dan nog iets ik heb ook nog een standaard recovery als partitie dus volgens mij kan ik windows 7 gewoon verwijderen en windows 8 installeren en als er iets fout gaat komt windows 7 er dan toch weer op?

Systeembestanden zijn van windows en die kun je zelf niet verplaatsen... blijkbaar de krimp optie van win7 ook niet, omdat het systeem dan draait. Met zo'n CD boot je vanaf een ander systeem en kan GParted het blijkbaar wel.
Hmmm... wat jij wilt is een brug te ver voor onervaren mensen als je 100% zeker wilt zijn dat je terug wilt naar de oude situatie... immers met jouw beperkte kennis lukt dat nooit... om eerlijk te zijn.
Wat je kunt doen: een image maken van de HELE harde schijf op een externe schijf. Dan kun je in principe altijd terug.

Mijn advies: dit wat jij wilt is geen noob klus...

PS: zoek een oude pc op en oefen het.... daarna pas het echie....

M'n kennis is alleen van partities maken niet zo groot ;) 1x uitleggen en ik snap het :p

Ik heb een ander idee kan ik een nieuwe partitie maken en daar op een soort van backup maken van Windows 7 (hoe groot zou deze ongeveer moeten zijn?) en op deze partitie een schone installatie van Windows 8
Als ik een schone installatie doen moet ik alle drivers opnieuw installeren kent iemand misschien een programma of iets anders waar je dat makkelijk mee kan doen?

Laatst bewerkt:
Dat zou kunnen als Win8 deze partitie bij het installeren niet alsnog formateert... je leert blijkbaar snel maar dit soort zaken voorzie je dus toch niet...
Dus dat maakt het risico voor een 100% waterdicht advies lastig... we moeten je geloven op jouw bericht.. dat willen we wel... maar klopt het wel 100% of voor 99.9% en met dat laatste beetje ben je mogelijk alles kwijt... ten zij je ervaring hebt met images (in tweevoud) en ook in het terug zetten ervan.....

Het is toch een niet zo'n nieuwe computer dus ik heb besloten om gewoon een schone installatie te doen van windows 8 ik wil alleen dat van die drivers nog weten
moet ik ze allemaal opnieuw te installeren en gaat dat automatisch of moet ik dat handmatig doen of kan dat allemaal veel makkelijker?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan