Nieuwe PC bouwen voor en met mijn zoon.

Status
Niet open voor verdere reacties.

rob007

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2002
Hallo allemaal,
Ik help mijn zoon met het opbouwen van zijn nieuwe PC.
Mijn hobby is elektronica en heb een vriend een paar keer zien stoeien tijdens opbouwen van een PC
MAAR ZELF HEB IK DIT NOG NOOIT GEDAAN!!!:eek:
Mijn zoon heeft gisteren gehaald een kast COOLERMASTER K280,
moederB. – Asrock B75 Pro3-M, CPU - Intel core i5-3350P LGA1155
int. geheugen. – BALISTIX 8GB KIT 2-4GB sport DDR3-1600. videoK. - RADEON HD 7870,
Harde schijf – SEAGATE Barracuda 1000GB. en CD/DVD speler.
Nu heb ik misschien de eerste fout al gemaakt door het moederboord direct –
ZONDER CPU en koeler in de kast te bouwen (is dat ook erg fout???) anders haal ik hem er weer uit!:o
Ik heb gezien dat er allerlij kabeltjes bij zaten zoals Serial ATA 6G – en de Serial ATA E320444 kabel.
hier de twee saampjes: http://hapi.de-blog.jp/blog/images/2010/07/19/sata_cable.jpg
graag INFO daar over zoals van waar naar waar?
(ik denk kabel voor video kaart moederboord?) heb er eerlijk nog niet echt goed voor gekeken.
Ook dacht mijn zoon dat de flat cable wel in de doos er bij in zou zitten,
(had ik ook nog wel geweten!) maar niet dus! Hoe kom ik aan de juiste cabel?
Ik zit te denken om de spulletjes even mee te nemen naar Yorcom –
(dan hoop ik de goei kabel wel te krijgen.)

Misschien nog TIPS??? Iets waar ik op moet letten??? Alle INFO is welkom!:thumb:
Vriendelijke groetjes van hier!
Rob.

je hebt bij het moederboard een boekje gehad daar staan alle aansluitingen in:D

Ik zou eerst het moederbord met CPU->laagje koelpasta->Koeler en werk geheugen op het moederbord doen en dan in de kast zelf;), succes.

Leuk vader/zoon projectje, maar krijg sterk het gevoel dat papa het meeste werk doet ;)

Of het fout is om het moederbord er 'kaal' in te plaatsen zeg ik nee, maar praktisch is het ook niet.
Als het goed is staan de aansluitingen in de gebruiksaanwijzing van je moederbord.

Als elektronica je hobby is hoef ik denk ik niet te zeggen dat je statisch geladen wordt. Het kan problemen geven en je zou jezelf moeten aarden, maar ikzelf doe het eigenlijk ook nooit :)

Boekje zat er bij ja en heb alle kabeltjes behalve flat aangesloten.
Nicj56, koelpasta ja heb ik allerlei filmpjes van bekeken hoe het er op te smeeren of alleen een druppeltje…
ik denk er aan als het nodig is (de koeler zelf is er NOG NIET)
een kruisje met pasta op de CPU te leggen(van hoek naar hoek als X teken dus)
als de koeler er dan op komt verspreid deze de pasta toch vanzelf?
Spaarie,
ja je weet hoe dat gaat, maar we doen aan ruilhandel:cool: (en neejjjj het is geen verwent mannetje!);)
hij doet ook veel voor mij, bijvoorbeeld mijn PC draaiende houden.
ik heb twee zoons en ik kan gelukkig zeggen twee hele goeie! (tot nu toe dan!!!):)
en ja dat aarde dat weet ik inderdaad (en natuurlijk doe ik dat ook nooit)LOL.:d

Beste mensen tot zo ver alvast even bedankt!:thumb:
Rob.

Laatst bewerkt:
Welke flatcable heb je het over? ik heb geen (echte) flatcables meer gezien de afgelopen jaren. (sata is 6 aders of zo, maar bij "flatcable" denk ik toch echt aan 40+ aders)

Rob,

Ter grote van een rijstkorrel en dan de koeler erop. het word dan goed verdeelt

Rob,
Inderdaad weet ik hoe het gaat. Ik heb dezelfde relatie met mijn oude heer... mijn ouwe huis- en tuinklus wonder :D. In ruil houd ik ook onderhande zijn PC draaiende...
Maar inderdaad wat Wampier al aangeeft, een flatcable oftewel IDE heb ik ook al een tijd niet meer gezien...

Succes ermee!

.
oow dus jij bent thuis ook de terrorist hahahaaaa
;)
shipsss loop ik zo ver achter jongens?:o
ik bedoelde inderdaad die grijze platte brede kabel om van CD/DVD naar harde schijf naar moederB te gaan!
hij is ongeveer net zo grijs als mijn haar:p
hoei jongens help hoe gaat dat dan?:o

oow is waar ook ja dankjewel hoor trouwens ik zal er een rijstkorrel op leggen;)
(moet dat dan met of zonder kloepoek en sateel?, samba,l bijj)

VrGr Rob.

Laatst bewerkt:
Ook cd en dvd spelers gaan tegenwoordig vrijwel allemaal via SATA en niet via IDE.
Het is dus de vraag of je moederbord nog wel een IDE aansluiting heeft.

Ik heb mijn ouwe heer wel wat menig grijze haren bezorgd ja, maar ben al een tijd het huis uit dus die terrorist ben ik al niet meer :). Dat mag de aanstaande generatie doen bij opa die momenteel nog in de buik zit ;)

CD/DVD gaat tegenwoordig ook met SATA dus misschien de lokale PC boer een bezoekje brengen zou geen slecht idee zijn? :D

Jongens sorry ik zat mij net te bedenken dat ik hier naar het forum terug moest.
Ik begrijp het gewoon nog niet(denk ik!)mijn kwartjes vallen altijd langzaammmmmmmmmmm
En ik lees nu ook vanschagen en spaarie zijn post weer,
Bedoelen jullie nu dat dit:
http://hapi.de-blog.jp/blog/images/2010/07/19/sata_cable.jpg
in plaats van die brede/flat kabels zijn gekomen?
Moet ik nu van zulk soort kabels bij halen dan ja?
VrGr Rob.
Spaarie nee dan ben jij geen tuig meer! Dat heb ik hier namenlijk nog wel eens met de jongste,
Die wil nog wel eens proberen of tie zijn vader in elkaar kan stompen!
Maaaaaaarrrrr dat lukt het tot nu toe nog net niet!:cool:
(zit er iets aan te kommen ja? Is ze aan ut broeien?) of oefen je nog?
(eerst flink oefenen hoor, veel trainen is goed!)LOL
:thumb:
VrGr Rob.

Laatst bewerkt:
Ja, die kabeltjes zijn ipv de oude brede IDE's (al bijna 10 jaar :P ) Er zitten er 2 bij het moederbord. DVD + 1 HD zou dus moeten lukken. Anders kun je ze de meeste speciaalzaken voor een eurootje of wat bijhalen

Dit zijn inderdaad de vervangers van IDE :D

Jaha er zit wat an te kommuh! Gister 20 weken :cool:
Dus in huize Rob ook het klassieke 'haantjesgedrag'? Dat riep me moeder altijd wanneer we (vader/broer/ik) lagen te matten..
Ze had ook een mooi bordje in de gang hangen: '2 zoons + papa, zijn soms 3 lasten voor mama'. En dat was geheel terecht :P

Wampier
en ik maar denken dat ik beede platte grijze kabeltjes moet halen:o
ik word oud begrijp ik wel weer;)
.
spaarie
dan wens ik jou en vrouw heel veel succes met .......(ja alles eigenlijk) toe
en wat het worden moge dat het jullie maar flink zal kunnen terroriseren:p
Heel veel :love: en geluk toegewenst!
Rob.

Dank je wel Rob en als het aardje naar zijn vaartje is ben ik er nu al een beetje bang voor :D

Spaarie
Als ik naar mijn zoons kijk(qua karakter) zijn ze van de melkboer en de bakker maar niet van mij!!!:p;)
.
Even om te laten weten hoe het hier gaat met die PC,
Ik moet eerlijk zeggen heb ik het apparaat flink vervloekt!:evil:
Die fout dat ik het moederbord direct in de kast hebt gepropert kwam ik nu mijzelf tegen.
De koeling met het formaat motor cilinderkop op de CPU vast maken.(er zat Standaard een lieve koeler bij niet goed genoeg!!!)
Ik hoop dat die pasta van zichzelf goed verspreid is??????????????
en dan ook de bedrading van de voeding was een ramp!(goedkope stijve bedrading)
De volgende voeding word modulair!(en hopelijk met betere soepele bedrading)
https://www.google.nl/search?hl=nl&...urce=og&sa=N&tab=wi&ei=gNKEUe2dAaX40gWUpIGIDg
de richting waar moet die ventilator naartoe blazen en moet ie door de CPU blazen of zuigen –
de airflooowwwww richting man man man man waar ben ik aan begonnen?
De beschrijvinkjes die er bij zitten ik geef er een vijf(5) voor!:mad:
.
Jongens als je even wacht ik ga vandaag even een klaagmuurtje metselen!;)
En neeeeeeee we zijn nog niet klaar, de videokaart moet er nog in:confused:
Iedereen de groetjes van hier uit omg. Rotterdam!:thumb:
Rob.

Laatst bewerkt:
ik hoop dat jullie hier nog meelezen?
een klijne update en een vraag.
na opstarten deed de PC niet veel.
(ik krijg er dan al flink de *pee* in) pee staat voor nog een veel lelijker word!
blijkt we zijn een voedings kabel vergeten aan te sluiten iets links boven de CPU (een grove fout!)
deze netjes vooralsnog vast gezet en even later de PC aan gezet weer.
hij doet nu meer maar geluk hebben we niet drie maal een piep toon (een foutmelding dus)
volgens wat ik er van kan maken geheugen zit of niet goed in het slot (volgens mij wel!)
of en dat kan de fout misschien wel wezen zit het geheugen op een verkeerd plaatsje.
ik heb de stripjes alle twee aan de kant van de CPU gezet direct naast elkaar,
is dit goed???

(nog steeds, als ik had geweten dat mijn zoon die rommel los zou kopen zou ik het hem afraden!)
ja tis goedkoper maar dit gesappel BAH!!! :confused:
niemand in de buurt hier die deze krengen meermaals bouwt? (gelukkig niet meer nodig)
huilen moet ik er van:(

VrGr Rob.
:thumb:

Laatst bewerkt:
zo leuk als het begon:confused:
.
weer een andere foutmelding nu!
4 piepjes
als je even wacht spring ik van het dak.
:(

kijk in het boekje van je moederbord, moet bij staan wat 4 piepjes betekend, als je het niet kunt vinden moet je even de volledige naam van je mobo geven of het even zelf googelen.

EDIT: voor de eerdere posts, ik weet niet wat voor koeler je hebt maar als het er eentje is die staat op de koeler moet je naar de achterkant van de kast blazen, als je 2 fans hebt aan beide kanten 1 monteren en 1 laten trekken en 1 duwen, allebij de kast van achteren uit duwend

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan