Nieuwe PC bouwen

• Onderwerp starter Onderwerp starter SJGW
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

SJGW

Gebruiker
Lid geworden
17 aug 2014
Hoi Allen,

Na op dit forum goed geholpen te zijn met wat vragen over mijn huidige pc; zou ik graag van jullie wat ideeën en informatie willen vragen over het bouwen van een nieuwe pc.

De pc moet geschikt zijn voor de wat zwaardere games en moet natuurlijk ook in de toekomst goed zijn. (een goed moederbord en processor zijn een pre zodat de pc in de toekomst nog geupdate/upgrade kan worden)

Nou weet ik zelf wel wat af van videokaarten en voedingen, maar ik weet niet goed waarop ik moet letten bij een processor en moederbord.

Ik zou er maximaal rond de achthonderd euro aan uit willen geven.
Het hoeft helemaal geen high-end systeem te zijn; prijs-kwaliteit verhouding is belangrijk.

Alvast bedankt!

is windows nodig?

zonder windows kan je dit doen ---> link

met windows dit ---> link

Laatst bewerkt:
Ziet er erg goed uit!
Heel erg bedankt voor het meewerken!

Paar vraagjes:

Op tweakers kom ik ook andere videokaarten tegen met ongeveer dezelfde specs, maar die veel minder geld kosten:
http://tweakers.net/categorie/49/vi...Ug7LDXtu92wpHvUA0suUvTbcwIT7jOewzqZ3L051ax1gM
Klopt dit? Zijn deze kaarten gelijkwaardig aan bijvoorbeeld die R9 270X of zie ik iets over het hoofd?

Zijn er ook soortgelijke setups met amd processoren?
Want amd processoren zijn over het algemeen een stuk goedkoper.
Of lever ik dan veel in qua kwaliteit of snelheid?

In ieder geval onwijs bedankt dat je helpt! :D :D

die amd processors kunnen niet echt op tegen een intel processor vanaf een budget van 600,- zou je toch aan intel moeten denken over de videokaarten de r9 270x is toch een stuk krachtiger dan die jij opnoemt als je toch iets wilt besparen kan je nog deze processor nemen ---> link ik had de intel i5 4690k juist genomen vanwege je redelijke budget met deze pc zou je alle nieuwe games wel op high tot ultra settings kunnen spelen

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie!

Zou je uit kunnen leggen waar het verschil in zit? Zowel met de processoren als de videokaarten? Want bijv deze kaart http://tweakers.net/pricewatch/338904/gigabyte-geforce-gtx-650-oc-2gb.html heeft wel een hogere geheugensnelheid.

Als ik de AMD A8 6600K vergelijk met de intel i 4690K dan is de AMD wel sneller?

Het zou natuurlijk mooi zijn als ik het systeem 100-200 euro goedkoper kon maken met ongeveer dezelfde specs.

Als er dan toch verschil is, zal ik dat merken?

Laatst bewerkt:
je moet niet alleen naar de geheugensnelheid kijken dat was 10 jaar geleden zo maar nu komt daar wel meer van te pas
hier een vergelijking van van de intel i5 4670k en amd a8 6600k ---> link ik heb even de 4670k genomen want er was geen 4690k maar er zit niet veel verschil tussen de twee processoren behalve de kloksnelheid
voor de videokaart kijk naar wat er rechts staat over het verschil dan zie je dat je niet alleen naar geheugensnelheid moet kijken ---> link daar staat ook bij: The R9 270X has 99.2 GB/sec greater memory bandwidth than the GTX 650, which means that the memory performance of the R9 270X is massively better than the GTX 650.
als je 800,- toch een beetje veel vindt en het liefst minder wilt uitgeven kan dat gerust hoor maar ik moet wel goed weten wat je wilt uitgeven zodat ik je beter advies kan geven
en verschil zul je wel gaan merken ja speel maar eens een game op minimum setting en hihg settings met redelijk aantal fps en je ziet best veel verschil

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie!
Ik zie nu inderdaad het verschil in beide gevallen.
Wat wel opvalt is dat de amd processor een betere prestatie/prijs verhouding heeft.
Maar ik was zelf natuurlijk ook flink aan het zoeken en rond aan het kijken en kwam zelf andere onderdelen tegen (met dacht ik ongev. dezelfde specs), en dacht dat daardoor de setup die je gaf wat goedkoper kon met ongev. dezelfde prestaties.
Maar gelukkig zie ik nu in dat er toch wel wat verschil in zit! Dank daarvoor!

En ik vind 800 misschien toch nog een beetje veel... :(
600-700 Lijkt me wel heel mooi.
Maar zoals ik al zei ben ik wel bereid om iets extra's te betalen voor iets wat langer mee de toekomst in kan!

Zoals iedere goede consument wil ik eigenlijk het beste voor het minste xD Maar gelukkig zie ik nu in dat er daarvoor wel keuzes gemaakt moeten worden! :P

Laatst bewerkt:
voor 720,- kan je ook dit doen ---> link niet zo goed als het vorige lijstje natuurlijk maar hier kan je denk ik wel minimaal 3 jaar mee doen ligt er natuurlijk aan hoe snel de technologie zich gaat ontwikkel met games die waarschijnlijk op 4k zullen worden gespeeld maar ik denk niet dat dat een probleem zal gaan vormen

Laatst bewerkt:
Als ik die i5 4660 vergelijk met de a8 6600k dan komt de a8 weer beter uit de bus :S
http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i5-4460-vs-Intel-Core-i5-4440

Ik vraag ontzettend veel van je ( :D ) maar zou je misschien een setup met amd willen maken dat binnen de 600-700 past?
Dan heb ik een paar reeële opties en kan ik er nog eens goed over denken ;)

In ieder geval ontzettend bedankt! Heb weer veel geleerd! :D

Laatst bewerkt:
de single core performance in intel processors is veel beter de amd a8 6600k is weer niet beter dan de intel i5 overigens je vergelijkt daar de intel i5 4440 met de 4460
hier is de goede vergelijking --->link
ik heb hier een lijstje voor je gemaakt met een amd processor ---> link deze is niet veel goedkoper en ook niet beter
hier is iemand die twijfel of hij een intel i5 4440 moet nemen of een fx 8320 maar meerdere mensen adviseren hem toch de intel ---> link en daar staat ook dit bij: In order to overclock a processor you also need a air/liquid cooling system. Do you have budget for that?
If you wanna overclock then FX 8320 should be the choice for you, its fully unlocked. Core i5 4440 isnt fully unlocked, its partially unlocked.
However, Core i5 processors are always showing us better performance in gaming or any single threaded applications because of its better single core performance.

de 4440 en 4460 zijn bijna hetzelfde op de kloksnelheid na
en als je kiest voor de amd en je zou in de buurt willen komen van de prestaties van de intel dan zou je het moeten overklocken en dus een nieuwe processor koeler (ongeveer 30,-) moeten kopen dan kom je in principe weer uit op het zelfde bedrag overigens maken de standaard amd koelers best veel lawaai
toen ik mijn pc wilde samenstellen was ik ook lang aan het twijfelen over amd en intel kwam uiteindelijk toch uit op intel de kosten bleven even hoog maar kreeg toch meer performance met intel de amd processor zijn toch voor meer low budget gaming pc's

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie!

Je uitleg is hartstikke helder, dank daarvoor.
Ik denk dat ik dan toch maar iets meer bij moet leggen; vooral met het oog op de toekomst is het wel waard om nu iets meer uit te geven.
Morgen maak ik een keuze ;)

In ieder geval onwijs bedankt voor je hulp!
Super cool dat je me geholpen hebt! :D
Heb weer veel geleerd!

Keuze gemaakt, ik ga voor de eerste setup met windows die je voor mij gemaakt hebt!

Dat pakket is zo helemaal compleet neem ik aan?
Hoef geen kabels of dergelijken te bestellen?

Nog een software gericht vraagje:
Zoals we besproken hadden ga ik mijn huidige harde schijf gebruiken, maar daar staat nu nog windows 7 op.
Als ik deze schijf inbouwen ik zet de pc aan, zal hij dan op windows 7 opstarten en kan ik dan windows 8 installeren?
Of is het wijzer om eerst alleen de SSD in te bouwen, windows 8 te installeren en den de harde schijf erbij te zetten en die te formatteren?
Want als ik alles goed begrijp en gelezen heb is het ook de bedoeling dat windows (en latere programma's) op de SSD komt te staan.

Alvast bedankt!

het beste is om de hdd te formatteren windows 7 zal zoiezo niet opstarten op de nieuwe pc je kan de hdd na het formatteren gewoon in de pc zetten maar installeer windows 8 wel op de ssd gebruik de hdd meer voor opslag en het is maar 128gb dus kijk wel welke programma's je daar op wilt installeren
en of je nog kabels nodig hebt als alles goed is dan krijg je die meegeleverd

Mijn nieuwe spullen komen over enkele uren binnen! :D

Heb net mijn oude pc al open gemaakt en de harde schijf, optisch station en wat sata kabeltjes er alvast uit gehaald.
In die pc zit ook nog een sapphire radeon HD 5570 1GB DDR3; heeft het zin om die dalijk in het nieuwe systeem er nog bij te zetten?
Als tweede videokaart ofzo?

Systeem draait nu een paar weekjes en hij loopt als een trein!
Lekker snel en m'n games draait 'ie ook als een tierelier!
Daarbij is hij ook nog eens onwijs stil!

Ontzettend bedankt voor de hulp granitk7!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan