Nieuwe PC dood, moederbord oorzaak?

Status
Niet open voor verdere reacties.

skies

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2010
Een maand geleden heb ik een nieuwe PC samengesteld met als moederbord de Asrock X58 Deluxe 3.

Af en toe als ik hem aanzette, gebeurde er niks. Dan ging alles aan (Powerled, Harddisk, DVD, fans, etc) maar verder gebeurde er niets, ook geen beeld. Dan zette ik hem weer uit en aan, en dan startte hij wel op. Later ging hij soms ook uit zichzelf uit en weer aan (nog voordat er beeld was dus). Maar op een zekere ochtend hielp opnieuw aanzetten ook niet meer, ongeveer drie weken na eerste boot.

Ik denk dat het aan het moederbord ligt en niet de voeding. Want de CPU fan stond op zacht draaien (met Scythe Mugen 2 koeler). Maar als de pc niet opstart (wat nu dus standaard het geval is) dat draait de cpu fan ook op max ipv. stil.

Voordat ik het hele zaakje weer uit elkaar schroef, is het moederbord inderdaad de meest waarschijnlijke oorzaak?

Ja; ik denk zeker niet aan een harddiskfoutje, de voeding werkt ook normaal zo te horen, de diskdrives hebben er niks mee te maken en ook de videokaart/soundkaart etc. niet. Zit er nog garantie op de pc, zou ik dat zeker gebruiken.
Had je eerst wel beeld of niet? Dan zou het namelijk toch alleen aan de videokaart kunnen liggen.

Hoi !

Goede A-merk voeding ??

Lijkt mogelijk een voedings-probleem.

Greetz,

Harry.

Dank voor de snelle reacties,

De voeding is een Nexus Value 430 (NL product ;) )
Alle stekkers en plugjes zitten er goed in ja.
Overal zit nog garantie op, maar ik moet dus weten wat er defect is zodat ik dat onderdeel kan opsturen.

Misschien is het handig te vermelden dat ik ook verschillende USB problemen had, misschien dat er een verband is. De USB 3.0 pci kaart viel uit en deed uiteindelijk niet meer, de Front USB werkte half/niet (van Fractal Design Define R2 behuizing), en de Wacom pen deed soms niet en werkte pas weer na de voeding uit en aangezet te hebben, alleen ontkoppelen en/of herstarten was dus niet voldoende. (Maar USB keyboard en muis werkte wel altijd).

Misschien ook handig als je alle specs van je pc hier even post. Kan er meteen gekeken worden of de voeding voldoende is. (het merk zegt mij niets)

Bij deze :)
Ik heb het ook al met minimale aansluitingen (alleen grafische kaart en systeemschijf) geprobeerd overigens, maar dat hielp niet.

RAM: OCZ Gold Low-Voltage OCZ3G1600LV6GK
Systeemschijf: Intel Postville X25-V SSDSA2M040G2C1 40GB
CPU: Intel Core i7 920
Moederbord: Asrock X58 Deluxe3
Grafische kaart: Sapphire HD 5450 1GB DDR3 PCIE HDMI
Dataschijf: Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB
DVD: Sony AD-7240S
Behuizing: Fractal Design Define R2
CPU koeler: Scythe Mugen 2 Rev. B
Voeding: Nexus Value 430
USB kaartlezer: Scythe Kama Reader 2

Voeding

Hmm, ik ben niet zeker, maar volgens mij is die voeding niet van een voldoende kwaliteit om meer dan 80% te leveren.

Dus dan kom je niet aan genoeg Watt misschien? Dat is wat ik denk, maar ik zou wachten op meer antwoorden.

MVG

Bram

Ik denk niet dat het vermogen het probleem is, 430 Watt zou ruim voldoende moeten zijn (vooral met zo min mogelijk hardware aangesloten). Bovendien is dit probleem er langzaam ingeslopen en was het niet direct aanwezig. Als het de voeding zou zijn denk ik eerder aan een los contact (in de snoer van de voeding of in het voedingsblok zelf).

:confused:mmmmm ik heb zo iets ook eens gehad toen gebeurde er ook niks als bij het aanzetten. ik heb toen alles vervangen en dan bedoel ik alles. bleek dat de atx kast ergens kortsluiting maakte :p . misschien is dat bij jou ook het geval? valt allicht te proberen toch:D

Thanks voor alle reacties, ik heb het moederbord vanochtend terug gestuurd. Ben benieuwd.

Ik denk niet dat de oorzaak nu nog veel uitmaakt nu het moederbord teruggestuurd is. Ik denk trouwens ook niet echt dat het aan een pootje van de processor ligt.

Update: Het lijkt erop dat het inderdaad het moederbord was want er komt volgens de winkel een vervangende aan. Maar ik kan het pas met zekerheid zeggen als die er is (wat zo langzamerhand wel tijd wordt overigens).

Edit: Zowaar zie ik nu net in de mail dat hij verzonden is.

Edit 2: (veel later, maar ik wilde geen topic kick maken)
Het was inderdaad het moedermord, heb een nieuw moederbord ontvangen, pc weer in elkaar gezet en het werkt al een hele tijd zonder problemen. Nog wel vage usb dingen (usb apparaat valt opeens uit) maar verder geen problemen meer tot dusver.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan