Nieuwe PC gaat niet aan:(

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0561

Gebruiker
Lid geworden
20 dec 2011
Hallo allemaal,

Ik ben vandaag flink bezig geweest met m'n PC bouwen, ging allemaal goed tot ik het front panel aan het moederbord ging aansluiten. Ik heb een kabeltje dat ik nog nooit heb gezien en een die aan beide kanten los zit. Ik schroefde het frontpanel er even af om te kijken naar de aansluitingen, en ik zie enkele pinnetjes zonder aansluitingen.
Foto's:
rsz_img_1366[2].jpg
"losse kabel"
IMG_1367[1].jpg
Een van de uiteindes van "losse kabel"
IMG_1369[1].jpgIMG_1370[1].jpg
Andere uiteindes van "losse kabel"
rsz_img_1371[1].jpgIMG_1373[1].jpg
Dit zijn de uiteindes van de kabel die ik niet kende. Deze komt uit het front panel. Ik weet bijna zeker de twee uiteindes daarvan identiek zijn
IMG_1364[1].jpg
Dit is de foto met de pinnetjes van het front panel. (ik had 'm er af geschroefd) Ik heb al geprobeerd de PC aan te zetten, maar niks werkt. Misschien weten jullie raad, want ik baal wel. Als jullie nog meer van de PC moeten zien om te kunnen helpen, laat maar ff weten dan maak ik nog een fotootje. Als het nodig is maak ik vandaag wel ff scherpere foto's met een camera (deze zijn gemaakt met m'n telefoon)

Het stekkertje met de tekst Powersw moet op het moederbord ingeprikt worden. In de handleiding van het moederbord staat waar dat precies zit.
Dit is het kabeltje dat de PC aan zet. De andere kant zal de aan/uitknop bevatten, of anders in de aan/uitknop in het frontpanel gestopt meoetn worden. de foto's zijn iets te vaag om dat goed te kunnen zien.
Die met de tekst Powerled moet ook op het moederbord (zie weer handleiding van het moederbord waar dat precies moet) en de andere kant bevat een lampje (of moet ingeplugd worden op het lampje) op het frontpanel.

Dat van de losse kabel heb ik al gevonden! De powerswitch zat aan de bovenkant, daar zaten losse connectortjes. Nu weet ik alleen nog niet waarvoor de kabel is die ik niet ken. Maar misschien gaat hij al aan. Ik heb nu waarschijnlijk geen tijd meer om te kijken. Ik laat t vanmiddag wel weten of het werkt.

Vergeet ook niet de stroomkabel in de achterkant van de PC erin te stoppen en de schakelaar op de voeding aan te zetten (komt wel vaker voor dat iemand dat na uren zwoegen bij het maken van een PC vergeet :-)

Haha, bedankt maar dat was ik niet vergeten. Ik ga vanmiddag scherpere foto's maken van de "onbekende kabel". Tot nu toe ben ik echt heel blij dat ik weet waar die "losse kabel" in moet. Ik heb alleen nog een vraagje: De 24-pin connector, moet die klikken? Ik heb er echt heel hard op moeten duwen voordat hij stevig zat, maar klikken deed ie niet. Bedankt voor je reacties srpchulp!

Die 24-pin connector gaat vaak heel stroef. Let erop dat als er heel hard op zo'n stekker gedrukt moet worden dat het moederbord goed ondersteund wordt op die plek, want anders kan er e.e.a. kapot gaan op het moederbord. aangedrukt is aangedrukt. Het liefst wel "ingeklikt", want dat is om te voorkomen dat ie zomaar losgaat.

Jep, Hij gaat aan! Ik ben echt superblij! Alle fans draaiden dus ik neem aan dat de 24-pin connector ook werkt. Nu alleen nog de onbekende kabel connecten (als dat nodig is) en cable management regelen. Zou het kunnen dat mijn 24-pin connector niet klikt? Ik ga nu naar school dus het kan een tijdje duren voor ik reageer. Dankje voor de hulp:)

Wellicht zit ie goed ingeklikt, maar hoor je dat niet (het is tenslotte maar plastic). Het feit dat alles het doet geeft al aan dat ie goed ingeklikt zit.

Ja, maar in mijn geval is het een 8-pin. Alle koelers draaien maar booten werkt niet. Zou dit kunnen zijn omdat ik een jumper had verwijderd? Ik heb daarna in de handleiding gekeken en hem op de 'default' plek terug gedaan. Ik ga ff zoeken.

Aangezien systeem al aangekocht is:

Topic verplaatst van Hardware-Aankoop nieuw systeem/Upgraden ---> Hardware-Hardware Overige.

Succes met je vraag.

Hallo allemaal, Ik wil even laten weten dat alles werkt. Ik maak deze post zelfs vanaf mijn nieuwe PC. Voor als het jullie interesseert is hier een screenshot van de specs:Screenshot.jpg De 5.9 is jammer, maar dat komt door de harddisk (ik heb geen SSD). Later ga ik die misschien wel upgraden. Ik moet nog een dingetje weten. Op mijn frontpanel zit een temperatuurmeter, en iets om de fanspeed te regelen, dat werkt dus alleen nog niet. Misschien weten jullie een fijn programma dat het voor je doet. Ik denk dat het onbekende kabeltje dat regelt, aangezien ik alleen die niet heb ingeplugd. Ik zal later nog wel wat foto's uploaden als jullie dat willen.

Zit er niet een handleiding bij die temperatuurregeling of de kast? Daar zal ongetwijfeld staan hoe dat werkt en waar het kabeltje ingeplugd moet worden.
Overigens fijn dat de adviezen geholpen hebben en de PC het nu goed doet.

Haha ik weet t al, ik moest de fans die ik wilde besturen met het front panel daar in pluggen:). Alles werkt nu maar alle fans draaien op full speed de hele tijd, op degene die ik zelf bestuur na. Ook de CPU fan. Weten jullie daar een handig programma voor?

Dat wordt meestal geregeld in de BIOS. Kijk maar eens in het boekje van het moederbord, daar staat dat onder BIOS settings (meestal onder powersettings, of zo iets).

Ja, dat weet ik maar dan moet ik kiezen uit een sterkte van 1-9, en daar heb je ook niet zo veel aan.

Asrock 990FX extreme3. Ik heb nog een vraagje, tijdens het spelen van far cry 3 op alles ultra en 1080p wordt de videokaart ergens rond de 55-60 graden en de cpu ook rond de 50 graden. Is het normaal dat de cpu zo warm wordt? Ik heb hem niet overgeclocked, maar ik gebruik het standard feature van asrock in de bios. Dat overclockt hem automatisch naar 4.3GHz als dat nodig is.

Goed, ik heb eens in het handboek van dit mobo gekeken en daar het volgende over fan speed gelezen:
Pagina 9 punt 7: Asrock Extreme Tuning Utility. Daarmee ka nook de fanspeed geregeld worden.

Pagina 57 3.5 Hardware health Event Monitoring.
Alle fan’s kunnen in “Automatic Mode” gezet worden, ik denk dat de snelheid dan automatisch geregeld wordt.
Standaard staan de fan’s op Full Mode, voluit draaien dus.

Advies: voortaan eerst het handboek helemaal nauwkeurig doorlezen voordat je aan de bouw begint.

Dan over de temperatuur: 55-60 graden voor een videokaart en 50 graden voor een cpu is niets. Dat doen veel PC's als ze idle draaien.
De temperatuur van een videokaart kan bij een moderene game wel oplopen tot 80 graden.

Dat met dat automatisch weet ik, maar het (leek) niet te werken. Het kon ook maar met 1 of 2 fans. Ik t nog een keer proberen. Bedankt voor je hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan