nieuwe pc herkent schijf niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

vipertronic

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2005
Berichten
842
gisteren pc in losse onderdelen gekocht bij pc zaak. alles in elkaar gezet en een sata schijf erin gezet (thuis heb ik enkel ide dus daar ben ik wel bekend mee met sata niet).
nu als ik de pc opstart om xp erop te zetten druk ik op f6 om de sata raid driver van floppy te installaren hij laad inderdaad van floppy en gaat dan verder met installeren maar daarna loopt ie vast en krijg de melding

the bios does not be installed. please check device en setup kan geen vaste schijfstations in uw computer vinden.

raar want er zit wel een bios in dat zie ik tijdens het opstarten. moet ik in het bios menu iets aanzetten zodat de schijf wordt herkend ? en zo ja welk menu dan ?

betreft een msi mobo en een samsung harde schijf heb wel boekje mobo erbij maar kom er niet uit. de kabel van schijf gaat naar sata 1 op mobo iets anders hoeft niet lijkt me.
vraag het eerst maar aan jullie voordat ik pc afkoppel en terug naar de winkel ga.
oja een ouwe ide schijf aangesloten en die werkt perfect maar kom er met dat sata gedoe niet uit.
 
Wordt de hardeschijf niet herkend in je bios? Ik heb voor mijn pc niks hoeven installeren voor de SATA hardeschijf. Deze werd standaard al herkend.
Welke type moederbord heb je?
 
ik denk het niet.
de pc is van de over buurman ik ga daar straks heen kan ik ff alles noteren wat het is
ik heb zo een vaag vermoeden dat de schijf kapot is terwijl die toch nieuw is.

ik dacht dat bij installatie van een sata schijf je iets moet instellen in je bios menu

dat is het hem nou juist als dat zo is weet ik het bij de bouw van een volgende pc
bij me eigen pc met ide schijf hoef ik bv helemaal niet in het bios te zitten of drivers laden

mocht ik er helemaal niet uitkomen ga ik vanmiddag met de kast terug naar de pc zaak maar ik dacht misschien heef iemand en idee dat ik iets verkeert doe ofzo
 
Weet je niet toevallig het type moederbord?
 
Soms gebruikt de setup nogmaals de diskette met sata-drivers. Heb je de diskette in de A-drive laten zitten?

In de BIOS zou ik kijken bij (b.v.) Advanced, Drive Configuration. Daar kun je ATA/IDE en Raid Technologie op Enabled zetten. Uiteraard kunnen de termen en de plaats in jouw BIOS afwijken.
 
hehe opgelost die nieuwe harde schijf was kapot andere gekregen nu werkt ie goed
ik wou al zeggen zo een probleem nog nooit gehad bedankt voor jullie info
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan