Nieuwe PC met SATA II HD nog geen windows installed, oude IDE HD installeren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Louzy

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2009
Dag mensen,

Mijn excuses voor de onduidelijke titel.

Om bij het begin te beginnen
Ik heb een nieuwe PC gekocht, ik heb via de best buy guide van tweakers een budget PC samengesteld en deze door een bedrijf ook laten assembleren. Voor de volledigheid heb ik helemaal onderaan deze post mijn setup geplaatst.

Ik wil morgen Windows (waarschijnlijk XP) gaan installeren.
Omdat mijn vorige PC kapot is gegaan heb ik mijn bestanden niet kunnen backuppen en wil ik mijn oude IDE harde schijf in deze nieuwe PC inbouwen.

- kan ik deze IDE schijf (met windows geinstalled) zonder problemen als slave laten fungeren naast een SATAII Master schijf (waar ik windows op wil installeren)?

- Zou het zelfs mogelijk zijn de IDE schijf (met windows geinstalled) als Master te gebruiken en niet opnieuwe Windows te hoeven installeren?

Verder nog tips hoe ik dit het beste aan kan pakken?

Bij voorbaat dank voor jullie wijsheid.

mijn setup
AMD Athlon II X2 245 | ADX245OCGQBOX
Aopen ES45F, Black | 91.97G20.F020
Asus M4A78-VM | 90-MIB9G0-G0ECY0GZ
Kingston 4GB 800MHz DDR2 Non-ECC CL5 DIMM (Kit Of 2) | KVR800D2N5K2/4G
Seagate Barracuda7200.12 320GB | ST3320418AS
Sony Optiarc AD-7240S-0B

Nee, wat je ook wilt doen met de hardeschijf, als je het overzet in een andere pc moet je het spul herinstalleren.

Hij zal prima naast onder/boven de Sata schijf kunnen draaien :)

Laatst bewerkt:
Dag

Bedankt voor de snelle reactie.

Dat dacht ik al.

Is het een probleem als op mijn oude HD nog windows xp staat terwijl ik deze ga installeren op mijn nieuwe HD?

Niet dat ik weet. Je kan het gewoon installeren, en dan later de IDE schijf (Die dan herkent word in Deze Computer) formatteren. Dan kan je de ruimte ook weer gebruiken.

Dus:
eerst windows installeren op de nieuwe pc. (moet de nieuwe HD eerst geformatteerd worden ofzo?)

Dan de oude IDE HD inbouwen, ff opnieuw opstarten en deze is meteen te vinden onder mijn computer? Is het formatteren nodig van deze HD? zo ja, kan ik dan wel eerst mijn gegevens naar mijn nieuwe HD kopieren?

Mijn oude HD is IDE, de nieuwe brander is hoogstwaarschijnlijk ook IDE (neem ik aan) Moet ik deze beide apparaten op Slave zetten? ( ik dacht ergens te lezen dat het verstandig was om de dvd brander op master te zetten)
Maakt het uit waar deze apparaten op de kabel zitten (aan het einde of in het midden)

Nogmaals bedankt!

Je kan ze beide inbouwen. Je hebt wel sata drivers nodig. Want XP ondersteunt standaart geen Sata hardeschijven.

Na de installatie op de nieuwe schijf kan je gewoon de pc opstarten. De IDE schijf word herkent door Windows, en dan kan je de nodige data nog redden (Mits Windows niet zegt dat het geformatteerd moet worden) en dan kan je de schijf formatteren.

Nee, je DVD brander is een Sata aangesloten apperaat. Dus de IDE schijf kan je als Slave, en anders op Cable select. (Herkend windows ze dan nog niet, zet het dan op Master).

Laatst bewerkt:
Ik raad je aan om Windows eerst te installeren en pas daarna de oude IDE schijf in te bouwen. Dit om misverstanden, andere schijfletter dan C: voor Windows etc. te voorkomen. Heb je ook een memory-card lezer aangeschaft, sluit die dan ook nog niet aan totdat Windows op de computer staat, om dezelfde redenen.

Ik zou daarna de data vanaf de IDE schijf overzetten, de IDE schijf weer uitbouwen en gewoon ergens opslaan. De IDE schijf is een langzamer medium dan de SATA schijven die je aangeschaft hebt, en je wilt niet er achter komen dat na formattering van de IDE schijf dat je toch nog wat had moeten kopiëren...

Succes,

Tijs.

De IDE schijf is een langzamer medium dan de SATA schijven die je aangeschaft hebt, en je wilt niet er achter komen dat na formattering van de IDE schijf dat je toch nog wat had moeten kopiëren...

Succes,

Tijs.

Of ik heb het verkeerd geleerd, maar een IDE schijf hoeft niet altijd langzamer te zijn dan een Sata schijf. Het zit tussen de verbinding. De IDE verbinding is langzamer dan de Sata verbinding. (Als ik hier fout zit, heb ik niks gezegt. Jij bent hier tenslotte de Seniorbeheerder, ik niet)

Ok goed advies!

Is het op een of andere manier mogelijk de oude HD in te bouwen, daar windows vanaf te halen zonder de rest van de bestanden te beschadigen?
Zo nee, dan ga ik indd het advies opvolgen om de pc te installen en daarna de oude HD en deze weer te verwijderen na het kopieren van de bestanden.

Of ik heb het verkeerd geleerd, maar een IDE schijf hoeft niet altijd langzamer te zijn dan een Sata schijf. [/SIZE]
Soms zijn IDE schijven inderdaad sneller dan SATA schijven, dat is afhankelijk van de (IDE- en SATA-)controller die wordt gebruikt maar zeker ook van de snelheid van de IDE/SATA schijf zelf.

De topic-starter heeft een nieuwe computer uitgezocht met nieuwe SATA-schijven. Ik denk dat ik een onderbouwde gok doe dat de hagelnieuwe/recente SATA schijven van zijn nieuwe computer sneller zijn dan de oude IDE schijf uit zijn oude computer.

Tijs.

Ok goed advies!

Is het op een of andere manier mogelijk de oude HD in te bouwen, daar windows vanaf te halen zonder de rest van de bestanden te beschadigen?
Zo nee, dan ga ik indd het advies opvolgen om de pc te installen en daarna de oude HD en deze weer te verwijderen na het kopieren van de bestanden.

Tsja, in principe kan dat: Je zou dan op die ingebouwde IDE schijf de \Windows map moeten verwijderen. Je kunt zelfs op de IDE schijf ook de \Program Files map verwijderen, want je zult Windows programma's toch opnieuw installeren op je SATA-schij(ven), niet op je IDE schijf.

Ík zou al die moeite niet doen, en gewoon die hele IDE schijf uitbouwen en archiveren zodra je de relevante gebruikersdata eraf gehaald hebt.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan