Nieuwe pc, partities??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jessy27

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
7 okt 2000
Hallo, ik heb een nwe pc gekocht met Vista 32 bit maar als ik bij Computer kijk zie ik 3 vaste schijfstations:
Windows (C:) 43,2 GB
DO_P1 (D:) 248 GB
RECOVERY (G:) 6,71 GB

Nou Recovery is duidelijk maar wat is die tweede (D)? Is dat een partitie? Ik heb de pc laten bouwen en heb aangegeven dat ik geen partities wil omdat ik al een externe harde schijf heb. Als ik nu mijn muziek, foto's. documenten etc. naar de betreffende map wil plaatsen heb ik niet genoeg ruimte omdat deze op C staan. Hoe kan ik zien of er partities zijn gemaakt en zoja hoe kan ik de grootte van C vergroten?
Alvast bedankt!

Hoi !

Rechtsklikken op Computer - beheren - schijfbeheer.

Daar kun je zien of er meerdere partitie's gemaakt zijn en zo ja: hoe groot.

Greetz,

Harry.

Er zijn waarschijnlijk wel partities aangemaakt (zie bijlage) en ik heb geprobeerd D te verwijderen maar daarmee wordt C niet groter! Toen heb ik hem maar weer terug gezet en nu is ie aan het formatteren. Hoe kan ik nu 1 partite maken van C en D?

Bijlagen

• Partities.png
    Partities.png
    71,2 KB · Weergaven: 35
Ik denk zeker te weten dat je PCbouwer toch voor extra veiligheid( ander woord voor onbenulligheid) heeft weten te zorgen ....
Met andere woorden, men wil graag nog wel es een frisse installatie doen, en nadien is men "belangrijke gegevens kwijt ..."

Door dus de data op de D-schijf op te (kunnen) slaan kun je veel van dit soort dingen voorkomen, en hierbij is je C-schijf je systeemschijf ....
Je systeemschijf kun je vervolgens vlotter en beter onderhouden.

Dit kán resulteren in een vlottere (anitvirus) scan van je computer en defragmetatie van je partitie.

Ok... Maar Documenten, Muziek en Afbeeldingen staan op C. En als ik daar alles heen kopieer past het niet! En omdat ik mijn externe harde schijf gebruik als Back up hoef ik me daar niet zo druk om te maken toch?

Laatst bewerkt:
Van 2->1 partitie maken, doe je dmv geschikte software, PartitionManager is er bijvoorbeeld 1tje van ...
Niet door te formatteren .....

Nee dat weet ik, maar hij ging vanzelf formatteren toen ik hem terug zette. Ik kan dus in windows zelf niks doen begrijp ik? Of kan ik de mappen Documenten, Muziek en Afbeeldingen verplaatsen naar D?

Laatst bewerkt:
Hoi !

In schijfbeheer rechtsklikken op de C-partitie en dan op: Uitbreiden al geprobeerd ?

Greetz,

Harry.

Ja ga ik zo proberen maar eerst moet ie klaar zijn met formatteren denk ik want die optie is nu grijs.

Hij is klaar met formatteren maar de optie om te vergroten is nog steeds grijs. Ik wil of C vergroten of die mappen naar D zetten. Is 1 van de 2 mogelijk? (vergroten zonder (betaalde) software!)

Beide opties zijn mogelijk.

Het voordeel van gescheiden partities is duidelijk, de systeemschijf blijft relatief klein, compact en schoon en al je data staat los daarvan op een D partitie die mooi buiten schot blijft als je wegens virussen ooit eens wil herinstalleren. Al je documentmappen, afbeeldingen, muziek, dat alles kan je verhuizen naar D. Zelfs je favorieten en mail archives kan je een plekje op D geven zodat je na een herinstallatie al je mails en contacten nog hebt.

Een verder voordeel hiervan is dat je makkelijk een compacte image van je systeemschijf kan maken en hiermee binnen 5 minuten je systeemschijf kan herstellen, compleet met al je geinstalleerde programma's en instellingen.

Hoe het verplaatsen van mappen in Vista moet, kan ik je helaas niet vertellen.

En dat is nu net wat ik wil weten....... Iemand anders misschien?

Google is je vriend: "Vista mappen verplaatsen"

Hier is een van de resultaten.
Hier nog eentje.
Of deze.

Laatst bewerkt:
Ik had inderdaad al gegoogled maar volgens mij gaat het niet helemaal goed. Volgens mij staat nu alles dubbel, zowel in C -> Gebruikers -> Gebr. naam als in NieuwVolume D-> Gebr.naam. En als ik nu rechtermuisknop doe op Documenten in het startmenu staat het nog steeds op C. Ik ben het spoor even bijster, help! Heb het gedaan volgens deze link: http://vistabits.nl/gebruikersmap_verplaatsen.htm

Laatst bewerkt:
Die staat al tijden bij mijn favorieten, had er even niet aan gedacht! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan