Nieuwe pc samenstellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

JB'tje

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2004
Hallo allemaal.

Voor in ons nieuwe huis ben ik op zoek naar een centrale computer die voor de volgende doeleinden geschikt moet zijn:

Primair: in keuken TV kijken / internetten / chatten / (voordeur in de gaten houden)
Secundair: opslag films / afspelen op monitor in keuken en TV in kamer
Tertiair: opslag voor beveiligingscamera

- De PC komt in de meterkast te staan en moet voornamelijk het LCD scherm in de keuken van beeld voorzien, maar daarnaast ook de TV in de kamer. (afstand PC -> keuken ±9meter, Afstand PC -> kamer TV ± 5 meter)
- Bediening van de PC moet in de keuken gebeuren, maar ook via remote desktop control. Muis, toetsenbord, (microfoon), andere USB apparatuur komen in de keuken en staan via een (draadloze?) USB hub in verbinding met de PC.
- PC zal 24h/dag aanstaan.

Budget
€800,- tot €900,-
Hoe belangrijk is stilte?
Stilte is niet van belang. “Onbelangrijk”
Assemblage
Ga ik zelf doen.
Besturingssysteem
Heb al een OS: Win XP pro.

Nog aan te schaffen randapparatuur
- LCD scherm van maximaal 43 cm breed die ingebouwd kan worden in een houten paneel (kastdeur) en niet meer dan 0-3 cm naar voren uitsteekt. (breedbeeld/normaal maakt niet uit, omdat ik toch aan een breedte vastzit.) Aansturing via “DVI-D”
- USB hub met minimaal 4 USB aansluitingen
- Draadloos toetsenbord
- Draadloze muis
- TV kaart (http://www.terratec.net/en/products/Cinergy_HT_PCI_1828.html) had deze al gevonden, voldoet aan de eisen: Tv kijken en opnemen. Geschikt voor kabel en digitale ontvangst.
- USB boxen voor in de keuken.
- CD/DVD speler/brander heb ik al.
- ±9 meter DVI kabel.
- ±9 meter USB kabel.

Eisen aan de PC
- weinig; TV kaart en/of video kaart doen het werk?
- Zuinig met energie,
- Liefst bescheiden van afmetingen. (gezien de meterkast niet al te diep is, exacte maximale breedte zal ik posten zodra ik deze heb!)

Alvast heel erg bedankt!
Jeffrey

Als ik jou was zou ik quadcore nemen (intel of de amd phenom), dat is je eigen keuze.
Ook een goede videokaart met minimaal 1gb geheugen (hoe groot is de tv in de kamer??)
Dat zijn belangrijke dingen waarbij je rekening moet houden.

Als ik jou was zou ik quadcore nemen (intel of de amd phenom), dat is je eigen keuze.
Ook een goede videokaart met minimaal 1gb geheugen (hoe groot is de tv in de kamer??)
Dat zijn belangrijke dingen waarbij je rekening moet houden.

Dit zijn maar simpele doeleinden dus een quadcore en dure grafische kaart zijn totaal overbodig lijkt mij. Om tv te kijken heb je niet de beste grafische kaart nodig, resolutie kan je daar toch niet aanpassen, hoe groot je scherm ook is.

Ik zou zelf meer aan zoiets denken:
http://tweakers.net/pricewatch/198157/amd-athlon-x2-4850e.html

Niet duur, wel vrij zuinig. Qua prestaties is het allemaal niet zo belangrijk.

Kast kan alles zijn, videokaart is ook van ondergeschikt belang.
Voldoende geheugen nemen is ook belangrijk (als je alle dingen tegelijk wilt doen)

Grote harde schijf natuurlijk nemen. Samsung heeft vrij zuinige harde schijven.

Road Dogz, je was me net voor...
quad core lijkt me een beeeeetje overbodig.. was niet van plan WoW erop te spelen en in de tussentijd nog enkele zware programma's te draaien, zelfde voor videokaart (heb in deze bak maar 265 MB zitten en werkt uitstekend...)

@marsmannetje CPU ziet er goed uit, 2.5 Ghz lijkt me wel voldoende en de prijs ziet er ook zeer goed uit :P

Hoi,

Qua TV-Kaart kan je ook kijken naar de Hauppauge Win/TV HVR1100.
Deze wordt ook aangeraden in de Tweakers BBG:
Tweakers BBG zei:
De Hauppage Win/TV HVR1100 is een low-end tv-kaart die gezien zijn prijs goed geschikt is voor opname in het multimediasysteem. Deze kaart wordt ondersteund door Windows Vista, waardoor hij een duidelijk voordeel heeft boven de Win/TV PVR150-MCE die in vorige edities van de Best Buy Guide werd gebruikt. Naast het ontvangen van analoge televisiesignalen, is deze kaart ook in staat om DVB-T-signalen te ontvangen.
http://tweakers.net/pricewatch/127414/hauppauge-win-tv-hvr1100.html
De TV-Kaart die jij voorstelt zal ook wel goed zijn:
http://tweakers.net/pricewatch/147800/terratec-cinergy-ht-pci-(dvb-t-en-analog-pci).html

Het LCD-scherm van maximaal 43cm moet ook in die 900 euro?

Qua processor zou je ook kunnen kijken naar een Intel Core 2 Duo E5200 (goedkoop) of E7300 (duurder).
Tweakers BBG zei:
Voor een htpc is een zuinige maar vlotte processor nodig, en de Core 2 Duo E5200 uit de stal van Intel voldoet aan deze eisen. De cpu is het kleinere broertje van de Wolfdales die men kan vinden in de E8x00-reeks. De processor is gebakken op een 45nm-procedé en verstookt maximaal 65 watt, terwijl de twee kernen hun werk doen met een kloksnelheid van 2,5 GHz. Met deze specificaties is de processor snel genoeg om alle high definition-content af te spelen zonder dat er lawaaiige koeling nodig is.

Wel met een aparte koeler aangezien de pc 24h zal draaien, Scythe Ninja Mini is een goede keuze:
Tweakers BBG zei:
Zoals de naam al doet vermoeden is deze koeler de kleinere variant van de bekende Scythe Ninja en speciaal gemaakt om in kleinere behuizingen dienst te doen. Net zoals zijn grote broer weet deze koeler de warmte van processoren op stille wijze efficiënt af te voeren zodat je niet wordt gestoord tijdens het kijken van een spannende film.

Kleine kast, dus een Mini-Tower, dus ook een klein moederbord (geen ATX).
Cooler Master Elite 340, wel 2x 120mm fans erbij kopen voor de luchtdoorstroom (aangezien de pc 24h aan zal staan).
http://www.coolermaster.com/products/product.php?act=detail&id=2541
Met een Corsair CX400W voeding, 400watt, 80+ rating.

Qua moederbord moet je met deze kast wel een kleintje hebben (micro ATX), anders past het niet, dus een P45 zit er niet in, wel een G45. Asus P5Q-VM is wel een leuke.

Geheugen, XP kan tot zeg maar 3.5GB gebruiken. Ik doe er gewoon 4GB is aangezien het toch geen drol meer kost.

Qua videokaart, een Radeon HD 4670 is wel een leuk kaartje. Het moederbord heeft ook een onboard chip, maar weet niet of dit genoeg voor je is?

Een WD Caviar Black 1TB (WD1001FALS) harde schijf. Snel, stil en ook zeker wel betrouwbaar.

Iets als dit als basis:

Hoeveel GB schijf denk je nodig te hebben? 1TB? Of is 640GB al genoeg?

hey, bedankt voor de reactie

Het LCD-scherm van maximaal 43cm moet ook in die 900 euro?
Ja, deze moet ook van de 900 euro gekocht worden.

De breedte van de kast zou een probleem kunnen zijn, dit weet ik echter nog niet zeker :P
Zelf heb ik een kast van 17 CM breed :P

XP kan inderdaad maar 3-3.5 GB geheugen aan, maar inderdaad... 4GB geheugen kost niets meer tegenwoordig (wrrm heb ik dan nog maar 1.5 in mijn PC???) Anders zet ik er wel XP 64 bit op (net als op m'n laptop) werkt alles ook wel op :cool:

ik ga dit moederbord eens bekijken en of de onboard chip genoeg is (denk van niet). Videokaartje ziet er (qua prijs) goed uit :P

Voorlopig denk ik dat 1 TB wel genoeg zal zijn (heb nu "maar" 764GB aan de PC hangen) en anders kan ik er later altijd nog een TB bij aanschaffen... De betrouwbaarheid van de HD vind ik inderdaad wel heel erg belangrijk!

Jeffrey

-- Edite --
Als je een dual core CPU hebt van 2,5 Ghz, dan staat dat toch gelijk aan 2 "gewone" CPUs van 2,5 Ghz? (dus niet dat de som o.i.d. 2,5 is...)

-- Edit 2 --
De hoogte en lengte van de kast maken niets uit.. de breedte zal de limiterende factor worden... ik zal de max. maat zo snel mogelijk proberen te vinden...

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan