Nieuwe PC, tips?

Status
Niet open voor verdere reacties.

BrEeZeR

Inventaris
Lid geworden
27 apr 2001
Berichten
12.877
Hoi,

Ik ben bezig om een nieuwe allround-PC samen te stellen en heb dit systeem tot nu toe staan:

Asus P5KPL-CM S775

Goed, standaard moederbord. Kan tot 4gb werkgeheugen aan. Dit lijkt mij de komende jaren meer dan genoeg. Als je je werkgeheugen moet upgraden dan ben je vrijwel altijd toe aan een andere PC. Kan wel zijn dat ik hier nog voor een type ga die toch iets meer DIMM sloten heeft. Ook hier zijn tips zeker welkom.

Intel Core 2 Duo E8400 S775

Zeer krachtige, zuinige processor. Zou eerst voor de AMD6400+ gaan, maar die neemt toch wel erg veel stroom.

2GB DDR2 PC6400 800MHz

4GB werkgeheugen. (2x2 is goedkoper dan 1x4).

Club3D 8600GT 512MB Passiv

Een midrange videokaart. Niet bedoelt voor de die-hard gamer die Crysis op 1680x... wil spelen, maar voor mij prima te doen omdat ik altijd game op mijn 360.

Samsung F1 1TB 32MB SATAII

1TB harde schijf omdat ik veel bezig wil gaan met videobewerking en ik, met mijn nieuwe lijn, ook wel regelmatig volledige series download die ze in België niet (of half) uitzenden.

Hier komt nog een koeler bij.

Cooler Master Elite 330

Lijkt mij een nette, degelijke kast. Dit punt staat nog niet vast, want twijfel eigenlijk tussen een big en een miditower. (neig meer naar midi omdat hij dan eindelijk in ipv naast het bureau kan staan).

Lite-On DH-20A4P DVD rewr IDE zwart

Goed merk, snelle brander zonder teveel poespas als lightscribe etc.

Zou ik beter voor een SATA model gaan? Of maakt dit verder geen verschil?

Cooler Master Hyper TX 2 http://www.norrod.nl/ws_a_index.asp?A_id=19945&sv=0

Koeler. Ik ben niet van plan om te gaan overclocken, dus een gewone koeler lijkt mij meer dan voldoende. Volgens de gegevens is hij redelijk stil en dat is mooi mee genomen. :)

TOTAALPRIJS ALLE ARTIKELEN incl. BTW: € 669,00

Hier moet nog een voeding bij overigens, maar die zijn bij Norrod wel redelijk duur.




Zijn er nog tips? Kunnen er nog dingen anders / beter? Ik weet dat er nog snellere processoren zijn en dat er sneller geheugen is, maar er zijn ook grenzen aan mijn budget Of is dit prima zo? Ik wil wel alles bij Norrod halen ivm garantie etc, dus de keuze zal uit hun assortiment gemaakt moeten worden.

Alvast bedankt! :)

P.S. Mocht je een ander product aanraden vertel dan a.u.b. ook waarom dit product beter zou zijn. Iedereen heeft zijn persoonlijke voorkeuren, maar ik ben op zoek naar feiten en dus niet van: "neem deze, die heb ik ook!".
 
Laatst bewerkt:
Kwa prijs zit je net net GOED.

Moederbord.. Asus heeft ook 1 met wifi geloof ik.. mischien handig ? ( paar eurotjes meer )

Processor : Waarom geen quad core ? Werkt toch wat sneller naar mijn ervaring.

Cd rom, zou ik voor sata kiezen deze configuratie gaat de boot sneller voorbij
( start dus ook wat sneller op )

De voeding.. Is hij stil ? Ik raad je een voeding aan met een wattage van minimaal 450 Watt ( ivm grootte van je HDD, en Videokaart )
 
ik zou toch voor een 8800GT gaan , want de 8600GT is weer een heel stuk ouder... :)
 
dat is zo anders had ik een 8800GTS aangeraden ....
Maar toch , in een ander topic zij hij/zij al dat hij/zij en speel zou spelen als het niet voor de Xbox zou uitkomen ....
Dus , toch is een 8800GT wel mooi bij een E8400

want als je Diehard gaat game heb je een 9800GX2 nodig...
 
dat is zo anders had ik een 8800GTS aangeraden ....
Maar toch , in een ander topic zij hij/zij al dat hij/zij en speel zou spelen als het niet voor de Xbox zou uitkomen ....
Dus , toch is een 8800GT wel mooi bij een E8400

want als je Diehard gaat game heb je een 9800GX2 nodig...

Nouu.. Ik heb een 8800 GTS ( waar je het over hebt ) en ik ben ook heeel ver gekomen met deze .. 9 series ,, dat word allemaal zoo onnodig tegewoordig... geldverspilling.
 
Kwa prijs zit je net net GOED.

Moederbord.. Asus heeft ook 1 met wifi geloof ik.. mischien handig ? ( paar eurotjes meer )

Processor : Waarom geen quad core ? Werkt toch wat sneller naar mijn ervaring.

Cd rom, zou ik voor sata kiezen deze configuratie gaat de boot sneller voorbij
( start dus ook wat sneller op )

De voeding.. Is hij stil ? Ik raad je een voeding aan met een wattage van minimaal 450 Watt ( ivm grootte van je HDD, en Videokaart )

Moederbord ga ik nog bekijken. Wifi heb ik niet nodig voor m'n vaste PC (router staat op het bureau, dus kabeltje is dan beter), maar als het er op zit is dit natuurlijk altijd mooi meegenomen.

Een quad core, tja. Ik zie persoonlijk het voordeel er niet zo van. Ik denk dat dit ook weer meer voordeel is met games en de meeste applicaties ondersteunen dit toch nog niet. Het is weer een extra kost die erbij komt en ik heb ook gelezen dat je _op dit moment_ beter 2 snelle cores kan hebben dan 4 tragere.

Brander zal ik dan het sata type nemen. Een voeding moet ik nog kiezen, maar wil hier niet teveel aan uitgeven.

@BluRay: die kaart is toch alweer een stukje duurder. Gamen doe ik eigenlijk alleen maar op de 360. Enkel in uitzondering op de PC, maar dit zal in de toekomst nog minder worden daar de meeste games veel eerder op console uitkomen dan op de PC. (zie GTAIV, Assasins Creed)

De kaart die ik uitgezocht heb presteert die zeer slecht misschien? Of kan hij nog wel redelijk mee? Ik zal vanavond eens wat 3dmark benchmarks opzoeken. Ik hoef spellen echt niet op de hoogst mogelijke resolutie met 16xAA te kunnen spelen.
 
naja oke dan is een 8600GT wel goed....
 
naja oke dan is een 8600GT wel goed....

Top! :) Zal sowieso nog wel even wat benchmarks checken hoor, maar ik heb niet echt veel eisen aan een videokaart. Heb jaren met een Geforce2MX400 gewerkt en zelfs dat beviel goed, dusja ;)

http://www.eynstein.nl/index.php?page=product&id=4895

prima voeding die goed uit de testen komen.ik hoor hem niet
nu zelf een week erin zitten op aanraden van Mrmusic.

Prijs / kwaliteit verhouding is zo te zien goed. En hij voert ook nog eens warmte vanuit de kast weg, ideaal! Ik denk dat ik deze dan 'los' ga bestellen. Bedankt :)
 
Ik heb uiteindelijk deze configuratie besteld: *Clique ici*. Netjes toch? :)

Qua extra koeling zal ik zien of het nodig is... de kast voert ook aardig wat warmte af en ik heb de boel het liefst zo stil mogelijk.

Ik zal zeker mijn bevindingen hier posten!
 
ik weet niet of de die voeding ook besteld?

voordeel is die fan die naar beneden blaast.
 
Ik zou inderdaad eerst kast en voeding los aanschaffen omdat ik het eerst via Norrod zou doen, maar na wat onderzoek bleek dat Norrod veel duurder was dan de rest van de winkels (was vroeger anders) en ben ik uiteindelijk bij Alternate gekomen.

In de behuizing die ik besteld heb zit reeds een voeding. (500watt) Naar het schijnt is het een stille, koele behuizing en daarbij ook nog eens zeer strak. :cool:
 
okidoki:thumb:

wel mooi systeempje hoor als je toch niet veel aan games doet.
 
Laatst bewerkt:
Je speelt games op je xbox, maar koopt toch zo een computer.. met die processor, zo veel geheugen, goeie videokaart..

Echt onnodig dan. Kan je net zo goed een centrine ofzo halen, paar honderd eurotjes goedkoper, hetzelfde resultaat !
 
Je speelt games op je xbox, maar koopt toch zo een computer.. met die processor, zo veel geheugen, goeie videokaart..

Echt onnodig dan. Kan je net zo goed een centrine ofzo halen, paar honderd eurotjes goedkoper, hetzelfde resultaat !

Ja, want gamen is het enige wat veel geheugen nodig heeft.

Wat denk je van verschillende VMware sessies? Videobewerking? Vista is ook niet bepaald een "licht" OS, dus ik kan de snelheid prima gebruiken hoor.

En het is niet gezegd dat ik nooit ga gamen op dit systeem. Misschien juist nu wel weer omdat het nu kan? Er komen ongetwijfeld ook leuke games uit op de PC die ik op de Xbox niet kan spelen. Zeker in combinatie met het 22" scherm wat ik dit weekend ga aanschaffen.

Waarom leg ik eigenlijk uit waarom ik zo'n PC aanschaf. Ook al speelde ik er alleen patience op of gooi ik hem gelijk van het balkon...
 
Laatst bewerkt:
Ja, want gamen is het enige wat veel geheugen nodig heeft.

Wat denk je van verschillende VMware sessies? Videobewerking? Vista is ook niet bepaald een "licht" OS, dus ik kan de snelheid prima gebruiken hoor.

En het is niet gezegd dat ik nooit ga gamen op dit systeem. Misschien juist nu wel weer omdat het nu kan? Er komen ongetwijfeld ook leuke games uit op de PC die ik op de Xbox niet kan spelen. Zeker in combinatie met het 22" scherm wat ik dit weekend ga aanschaffen.

Waarom leg ik eigenlijk uit waarom ik zo'n PC aanschaf. Ook al speelde ik er alleen patience op of gooi ik hem gelijk van het balkon...

Zeg dat wel ja..
Mafia 2 bijvoorbeeld, wacht ik nog steeds op.

2 dagen geleden een 22inch van dell gekocht voor € 125 , Marktplaats (A)
 
Zeg dat wel ja..
Mafia 2 bijvoorbeeld, wacht ik nog steeds op.

2 dagen geleden een 22inch van dell gekocht voor € 125 , Marktplaats (A)

Doe je goed. Ik haal van't weekend een 22" bij de Mediamarkt in Leeuwarden denk ik. Even zien wat hun aanbod is.

Kreeg net een telefoontje van de moeder van m'n vriendin dat de spullen zijn binnengekomen. (ze zit nu bij ons thuis omdat wij moeten werken), dus zal vanmiddag beginnen bouwen!

Dan voor nu maar even op het 15" ding wat er staat..... kan ik vast Vista installeren enzo! Hopelijk werkt alles... had vroeger nooit het geduld om PC's in elkaar te zetten, maar nu moet het wel lukken ;)
 
Het is gelukt!

Vrijdagmiddag zou ik de boel in elkaar zetten: ik kreeg de koeler niet op en durfde niet echt hard te drukken.

>> PC mee naar Nederland, want m'n broertje is wat handiger met dat spul.

Zouden we hem zaterdagmiddag in elkaar zetten: koeler vergeten? :confused:

Verder alles aangesloten, dus zondag bij thuiskomst alleen nog maar koeler erop en HDD erin. Zeker 2 uur bezig geweest met dat spul en uiteindelijk heeft mijn vriendin de koeler er op gekregen... ik had geen geduld meer :evil:

Schijnt wel een redelijk lastige koeler te zijn om erop te plaatsen ofzo.... en met 2 linkerhanden en het geduld van een hond die eten krijgt gaat dat niet goed.

Uiteindelijk alles aan de praat gekregen en Vista geïnstalleerd en dit in combinatie met mijn nieuwe monitor: Samsung 223 BW... echt geweldig mooi en strak.

Het enige wat ik apart vind is dat de temperatuur van de processor in het BIOS vanaf de eerste koude start al rond de 60 graden zit. In Windows zit hij, volgens een tooltje die het gelijk van de processor afleest, rond de 43/44.

Heb wel gelezen dat dit aan een oude BIOS versie kan liggen en dat deze na een update de temperatuur wel correct kan uitlezen, maar ben altijd wat huiverig voor zulke dingen omdat je je mobo er wel mee kan slopen.

Zal vanavond de boel van de oude PC kopiëren en de nieuwe PC op het bureau neerzetten... post wel wat pics dan ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan