Nieuwe pc/ toekomstige game pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ajax4life123

Gebruiker
Lid geworden
28 jun 2013
Hoi, ik ben nieuw op dit forum en ik wou eigenlijk een beetje hulp vragen bij het samenstellen van een nieuwe pc. Aan het begin wil ik de pc niet echt voor zware programma's gebruiken, maar ik wil hem binnen een aantal maanden wel upgraden. Mijn toekomstige doel is om games op ultra te spelen en programma's als photoshop en video bewerkingsprogramma's te draaien. Ik heb niet zo een groot budget aangezien mijn laptop kapot is gegaan die ik eigenlijk had willen verkopen. Mijn budget is rond de 400-480�. Maar dit is echt voor de standaard dingen. Later wil ik dit uitbreiden met een ssd en een goede grafische kaart.
De componenten die ik er in zou willen zijn: een snelle processor, een harde schrijf, een behuizing, moederbord, 8gb aan ram en een voedig.
Ik heb thuis nog een windows licentie, monitor en muis met toetsenbord liggen. Ik zou het zelf in elkaar willen zetten om kosten te besparen.
Ik dacht zelf aan dit systeempje:

http://azerty.nl/winkelmandje/winke...469019]=1&product[428156]=1&product[555977]=1

Ik hoop dat de link het bij jullie doet en of jullie wat tips hebben.
Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp.

PS ik hoop dat er niet te veel fouten in mijn betichtje zit, doe het namelijk vanaf me Iphone

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou eerder een 3de dan een 4de generatie Core i5 nemen, en dan het mobo mee veranderen natuurlijk. Voor de rest zou je nog kunnen overwegen om een 600W voeding te nemen om je grafische update te verzekeren van genoeg stroom, omdat de meeste echt goede grafische kaarten dat wel nodig hebben. En een case met cable management kan ook nooit kwaad.
Voor de rest zou ik het zo houden.

Je kunt ook een AMD nemen, lekker goedkoop, veel cores en een hoge kloksnelheid.

@diderik
Waarom zou ik dan beter een 3e generatie kunnen nemen, heeft dit veel voordelen? Ik dacht juist deze processor te nemen omdat er nog een aardige grafische kaart in zit. Terwijl de 3e generatie niet zulke goede heeft. En dat van die voeding vind ik wel een goede tip, daar ga ik er zeker een van in doen. Welk merk raad je me aan of maakt het helemaal niet uit welk merk ik neem? En dezelfde vraag eigenlijk voor de case is er nog een die niet al te duur kost met dat cable managment erin?

@WDH....
Ik ben zelf niet zo een fan van amd, ik heb al 2 maal een computer gehad die na 1 jaar al kapot was. Ook heb ik goede ervaring met intel dus geef ik de voorkeur ook aan Intel. En heb je ook een voorbeeld van een goede amd processor?

Bedankt trouwens voor jullie reacties!

De FX 8350 van AMD is een goede processor.
Die zou kwa prestaties ook hoger moeten scoren: http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i5-4430-vs-AMD-FX-8350

Alleen heb je geen IGP. (grafische kaart)
Dan zou je moeten door sparen tot je ook een videokaart kan aanschaffen.

Rond de 800 euro, heb jij een High end computer van AMD.
Voeding kan je deze nemen: http://tweakers.net/pricewatch/322858/corsair-cx600m.html
Kast kan je deze nemen: http://tweakers.net/pricewatch/300763/zalman-z11-plus/specificaties/

Krijg je 5 Case fans cadeau. Goede prijs/kwaliteits verhouding.
Nu zou je, als je een AMD processor neemt ook beter kunnen overclocken.

Laatst bewerkt:
en voor het zelfde geld heb je weer een i5 4570 die het weer beter doet dan die FX8350
verder zijn de Intel haswell cpu's een heel stuk zuiniger wat betreft stroom verbruik kan heel wat duten schelen over 3 tot 5 jaar gebruik
i5 4570 = 159watts
FX8350 = 300watts

gewoon het dubbele in verbruik in full load
en ook in idle mode scheelt het wat

Laatst bewerkt:
Als je ze overclockt neem ik aan Firestorm?

De I5 gebruikt 84 Watt op Full Load.
FX8350 Gebruikt 125 Watt op full load.

Waarschijnlijk zal je de helft van de tijd beide processors maar 50% load gebruiken. Dus dan halveer je weer de Wattage?

Laatst bewerkt:
als je hem op 4.8 ghz hebt draaien haalt hij makkelijk de 300watts
en niet overklokt haalt de FX8350 makkelijk de 200 watts

die op gegeven TDP is het gemiddelde

klikerdeklik

Laatst bewerkt:
@Sander je eerste post
Dankjewel voor je reactie.
Ik heb nog effe gekeken naar die AMD, het ziet er allemaal erg goed uit met goede prestaties, maar ik ben zelf niet zo een fan van AMD en ik heb echt een IGP nodig in de eerste maanden. Ik ben van plan om voor nu een aardige pc te kopen van rond de 450 euro en dan later nog een goede grafische kaart en een ssd te kopen.
Dus mijn voorkeur gaat hierom uit naar Intel omdat ze gewoon goede prestaties leveren en er in dit geval een IGP in zit.
Die case is wel aardig denk ik, maar is er niet nog een goede van rond de 40 euro?
en als voeding is dit niets? http://azerty.nl/8-1073-558089/cooler-master-gx-lite-600w-v.html

En qua overclocken, ik weet niet hoe het werkt maar wordt ie er nou echt veel sneller van?

@sander
ja nee das het punt je moet gewoon 100% tdp mee rekenen want dat gebruikt de cpu ook als hij in het moederbord zit
je zult het ook terug zien in benchmarks dat tijdens normaal vebruik dat de FX8350 makkelijk die 140watts voorbij streeft zie ook hier klikerdeklik
in idle vebruikt hij 80watts dit terwijel een haswell cpu zo rond de 35 watts zit in idle

@ajax4life123
Overklocken is niet nodig op dit moment vrijwel alle i5/i7 en FX8000/6000 cpu's kunnen de dagelijkse taken aan op stock snelheid
echter kan het in de toekomst als applicaties ietsje zwaarder worden wel net even die boost geven zodat het weer soepel draait

verder laat je niet te gek maken met overclocking een Overclock zorgt wel voor een vermindering van de levens duur van de cpu
dus denk even na op stock snelheid is de i5 standaard al sneller dan die fx8000 en als je al gaat overclocken ga je dus ook meer stroom verbruiken

en bij het spelen van games is de GPU het belangrijkst

Laatst bewerkt:
@Sander
Kost een moederbord bij AMD ook niet duurder dan? En 20% is wel veel hoor, maar is het ook makkelijk te doen of ben je er onwijs lang mee bezig?

Oke die voeding laat ik dan gewoon als die in je eerste post.

@firestorm
Hoeveel denk je dan dat je meer kwijt bent per jaar aan die AMD? Als het veel is kan ik inderdaad beter die i5 4570 nemen.
EDIT: oke dat wist ik niet dat je met overclocken een minder langere levensduur hebt.
En jou mening is dus dat ik beter een i5 4570 kan nemen en hoelang kan ik er denk je mee doen met dit systeem?
En is die samenstelling die ik in mijn eerste post heb gezet, is dat een goede denk je? Alleen dan de processor naar de i5 4570 veranderen en de voeding naar die van Sander veranderen.

Hartstikke bedankt voor jullie mening!

Laatst bewerkt:
Letop alle cpu's zijn op stock snelheid!

Bron:
http://techreport.com/review/23750/amd-fx-8350-processor-reviewed/4

Prijs per kWh: € 0.1653 in nederland ongveer

FX8000 stroom kosten

Eenheid: 200 Watt
Kosten:
Per dag: € 0,79
Per week: € 5,55
Per maand: € 23,80
Per jaar: € 289,61

Intel Haswell i7 4770K

Eenheid: 120 Watt
Kosten:
Per dag: € 0,48
Per week: € 3,33
Per maand: € 14,28
Per jaar: € 173,76

dit is dus 24/7 load natuurlijk, dat zal zeer weinig voor komen echter is ook in idle 50% verschil in stroom consumptie in voordeel van Haswell dus over een aantal jaren 2/3 scheelt dat toch 100 eurotjes...
en de i5 4570 verbruikt minder stroom dan de i7 4770k!

en een cpu gaat ongeveer zon 5 a 7 jaar mee

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Ja klopt. Maar als je merkt dat je processor nooit over de 50% load komt. Is het opsich wel de moeite waard?
Vooral op het begin zal dat vaak voorkomen. Omdat een FX8350 eigelijk meer toekomst gericht is. Een FX-6300 zal nu de dag meer dan genoeg zijn.

Laatst bewerkt:
waarom koop je dan überhaupt een fx8000...
dat is toch hele punt er achter je koopt het beste voor wat je kunt krijgen met het geld dat je hebt
en dan gebruik je het niet?

Omdat hij meer toekomst gericht is :)
Beste prijs/kwaliteit verhouding blijft de FX-6300

Laatst bewerkt:
Ik ga voor intel omdat het toch aardig wat scheelt qua verbruik.

Dus dit systeempje zou wel wat zijn? http://azerty.nl/winkelmandje/winke...626534]=1&product[568285]=1&product[428156]=1

Volgens mij past alles op elkaar en ik heb allebei jullie meningen meegenomen :D.
Dus de i5 4570 en de voeding en behuizing van Sander. Of zou ik beter voor de i5 4670 kunnen gaan of scheelt het qua prestaties niet veel?

Verder nog iets waar ik rekening mee moet houden?

EDIT: Hoe werkt dat met koelpasta? wordt dat standaard bijgeleverd of moet ik het los bestellen? En hoeveel zou ik er dan op moeten doen?
En zo een pols bandje om je te ontladen, waar kan ik dat kopen en hoe heet het?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan