Nieuwe PC: Vista geeft weinig vrije ruimte aan op HD

Status
Niet open voor verdere reacties.

Berjos3

Gebruiker
Lid geworden
3 aug 2001
Hallo,

Ik heb sinds vandaag een nieuwe PC in mijn bezit met Vista erop. In deze PC, die is samengesteld en gebouwd door een bedrijf, moet een harde schijf zitten (Samsung) van 640 GB. (SATA II)

Toen ik vandaag bij Computer keek stond er "75 GB beschikbaar van de 97,1GB." Dit verbaasde mij omdat ik voor de rest geen andere harde schijven zag staan of dat de schijf in onderdelen was verdeeld. Ik checkte bij Apparaatbeheer de schijf, daar staat letterlijk "Samsung HD642JJ SCSI Disk Drive" En dit is inderdaad de schijf die er in hoort te zitten, maar wel 640GB groot.

Ik heb er nog amper programma's op gezet, dus daar kan het niet aan liggen. Ook heb ik Systeemherstel uit- en aangezet om de controleren of dat verschil maakte; maar ook dat hielp niet. Ook schijfopruiming hielp niet.

Waar kan dit probleem aan liggen? Ik neem aan dat de juiste schijf erin zit; maar waar zijn de pakweg 500GB gebleven? Foetsie; of heeft iemand een idee?

Kijk is op de hardeschijf hoeveel gb het moet zijn dan? (op de stikker die erop zit staat dat meestal)

Lijkt mij dat je maar 1 partitie van 100 GB hebt gemaakt, en de rest nog niet hebt toegewezen aan een partitie.
[windows-toets]r toetscombinatie -> diskmgmt.msc
Je zult waarschijnlijk op Disk 1 zo'n 500 GB niet-toegewezen ruimte zien staan.

Tijs.

Dat zou kunnen; de boel is door het bedrijf geinstalleerd dus ook de HD. Ik ga morgenochtend meteen even op mijn gemakkie kijken er naar. Ik heb visite, dus dat gaat even lastig.
Desnoods schroef ik morgen de kast open. Maar het lijkt me al zo stug dat er een verkeerde HD inzit, zeker gezien wat er in Apparaatbeheer in staat. Dus ik ga morgen even in diskmgmt.msc kijken. Ik hou jullie op de hoogte

De schijf is een prima samsung spinpoint F1 van inderdaad 640gb.
de kast openschroeven hoeft niet.
De tip van dnties zal je ongetwijfeld verder helpen.

mvg leo

Inderdaad, er staat "Data" met bijna 500GB. Geen driveletter. Wat moet ik nu doen; deze schijf Formatteren of wat anders? Als ik rechts klik op de schijf zijn er namelijk wat opties. Wat moet ik doen om dit gedeelte van de schijf werkzaam te laten worden?

Ik zie zaken staan als formatteren en stationsletter en pad wijzigen...? Of partitie actief markeren....dan krijg ik een waarschuwing De C schijf/partitie, waar Vista op staat, is dus al actief en werkt.

Laatst bewerkt:
Als bij Data al staat NTFS danwel Fat32 (dus partitie is al geformatteerd), dan zou het genoeg zijn om er een schijfletter aan toe te kennen.
Optie "stationsletter en pad wijzigen" bij rechtsklikken.

Natuurlijk blijft je C: schijf dan gewoon die 100 GB (wat voor besturingssysteem + programmatuur zeker genoeg moet zijn).

We horen wel of je dit zo wilt, of dat je liever de C: schijf de volle grootte van de harde schijf wilt laten zijn.

Tijs.

Gelukt! Letter F gegeven en ik heb 500GB tot mijn beschikking :)
Thanks! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan