Nieuwe pc voor multitasken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henky Spanky

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2010
Hallo allemaal,

Ik wil binnenkort een nieuwe computer gaan kopen. Ik speelde altijd fanatiek games op mijn pc, maar tegenwoordig heeft de xbox 360 zijn plaats ingenomen. Nu wil ik een pc die supersnel is en goed kan multitasken. Ik heb een beetje rond zitten kijken, maar twijfel nog over een hoop. Hieronder op een rijtje:

- Welke is beter: s1366 met i7 930, of am3 met Pehnom 2 x6 1055??
Ik weet dat de meeste tests de i7 aanduiden als winnaar, maar komt dit omdat de i7 gewoonweg beter is, of omdat de AMD processor niet alle 6 cores gebruikt?
- Welke is sneller en beter met multitasking: SSD of SATA3?
Ik weet dat een SSD sneller is, maar ze zijn zo ongelooflijk duur in vergelijking met normale HDD's :( Of is misschien de combinatie ervan het beste? Windows op de SSD, rest op SATA3!?? En heeft een SATA3 HDD echt zo veel voordelen ten opzichte van SATA2?
- Welke videokaart is beter met multitasken: Nvidia of ATI? (prijs: +- 200 euro)
ATI heeft sneller geheugen, maar nvidia komt bijna altijd als winnaar uit de bus. Het belangrijkste is dat ie sneller is met multitasken. En hebben 2 videokaarten nog veel invloed op de snelheid tijdens multitasken of niet?

En de pc moet ook een beetje meekunnen met de games van de komende jaren, aangezien niet alle games uitkomen op de xbox 360 :) Het hoeft niet high-end te zijn, maar wel de komende 3 jaren zonder problemen mee te draaien.

Bij voorbaat dank!!

Even voor de duidelijkheid, de i7 is sneller net zoals de SSD. Maar een SSD is gewoon bijna onbetaalbaar dus je kan ook gewoon een snelle normale schijf nemen.

Wat is je budget? Want misschien is een i7 dan wel helemaal niet aan de orde.

Even voor de duidelijkheid, de i7 is sneller net zoals de SSD. Maar een SSD is gewoon bijna onbetaalbaar dus je kan ook gewoon een snelle normale schijf nemen.

Wat is je budget? Want misschien is een i7 dan wel helemaal niet aan de orde.

Ik weet nog niet wat ik voor budget wil hebben, maar het gaat erom of de duurdere spullen even goed zijn als de minder dure spullen. Dus of de AMD ongeveer even snel is als de i7, als het gaat om vele taken tegelijk.

Ik heb trouwens ook gezien dat de s1366 een triple memory heeft. Betekent dit dat het dan sneller werkt? Ik weet dat er dan meer geheugen op het moederbord geplaatst kan worden, maar ik heb aan 8 gb wel genoeg lijkt mij..

En die snelle HDD, is een SATA3 dan beter dan SATA2?

Bedankt voor je snelle reactie trouwens!! :thumb:

Laatst bewerkt:
i7 is beter, maar een moederbord voor een i7 beginnen pas bij dacht ik 150 euro.
Terwijl een AMD moederbord een goeie voor 100 hebt, + het verschil van de CPU prijs maakt al rond de 100 verschil.

Intel verwisselt wel sneller van socket maar de 1366 is nog aan het uitbreiden.
AMD houd lang vast aan sockets, of maakt ze zo dat er een soort overgang is AM2+ dus.

Met een SSD ga je heel veel verschil in snelheid zien, maar ze zijn nog duur en kunnen nog veel in prijs zakken als je langer wacht tot de techniek en productie proces ontwikkelt is (zie USB sticks maar eerst betaalde je 50 euro voor 512mb een aantal jaar geleden en nu betaal je voor 2gb 6euro).

Tripel memory is voordeel dat het RAM dan samenwerkt en dus sneller kan zijn.

SATA3 lijkt me sneller dan SATA2 en is ook nieuwe, veel kan ik er niet over zeggen ken het namelijk amper.

i7 is beter, maar een moederbord voor een i7 beginnen pas bij dacht ik 150 euro.
Hangt er vanaf op welk socket je hem wilt plaatsen. De 8X0 gaan op socket 1156 en de 9x0 gaan op socket 1366. Op Socket 1366 beginnen ze volgens mij inderdaad pas vanaf 150, maar op 1156 heb je al een budget bord vanaf ongeveer 70 euro dacht ik. Daarnaast heb je op 1366 triple channel geheugen en is 6 GB wel de standaard op 1366. Op 1156 is dual channel 4GB nog de standaard en ben je dus ook voor het geheugen over het algemeen 40 euro goedkoper uit.

Laatst bewerkt:
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...280281]=1&product[225309]=1&product[288020]=1

i7 930 => "Instap" model, dus je kunt altijd nog upgraden. Deze is vergelijkbaar met de AMD phenom II X6 1090
6GB ddr3 Tri-kit
SSDtje voor windows en vaak gebruikte games / apps + Bracket
1TB hd voor Opslag
Grafische kaart GTX460, deze kan nog een tijd mee voor gaming.
Antec Three hundert behuizing
Voeding van Be-quiet

bv dit, ja als je geen budget geeft.
Zelfde als een auto zoeken en je weet niet wat voor type en merk :)
Maar mag het een porsche zijn of moet het een opel blijven?

De grafische kaart heeft geen invloed op multitasking.
Tevens als je triple wilt draaien moeten de geheugen bankjes altijd hetzelfde zijn en per 3 of meervoud van 3
dus 3 / 6 / 9GB ect.

Edit:
Ik vergeet een dvd-brandertje, reken hier even grofweg 25,- extra voor => al aangepast

Laatst bewerkt:
http://azerty.nl/winkelmandje/winke...280281]=1&product[225309]=1&product[288020]=1

i7 930 => "Instap" model, dus je kunt altijd nog upgraden. Deze is vergelijkbaar met de AMD phenom II X6 1090
6GB ddr3 Tri-kit
SSDtje voor windows en vaak gebruikte games / apps + Bracket
1TB hd voor Opslag
Grafische kaart GTX460, deze kan nog een tijd mee voor gaming.
Antec Three hundert behuizing
Voeding van Be-quiet

bv dit, ja als je geen budget geeft.
Zelfde als een auto zoeken en je weet niet wat voor type en merk :)
Maar mag het een porsche zijn of moet het een opel blijven?

De grafische kaart heeft geen invloed op multitasking.
Tevens als je triple wilt draaien moeten de geheugen bankjes altijd hetzelfde zijn en per 3 of meervoud van 3
dus 3 / 6 / 9GB ect.

Edit:
Ik vergeet een dvd-brandertje, reken hier even grofweg 25,- extra voor => al aangepast

Ten eerste: iedereen bedankt voor de reacties!!
Bij de s1366 heb je dus triple geheugen. Maar wat als je 4 geheugenmodules in een am3 stopt? Is die dan sneller, of is de s1366 nog steeds sneller omdat er dan 3 modules samenwerken?
En de grafische kaart, is een ATI videokaart nog beter, omdat daar het geheugen sneller is, of is de nvidia beter met games?
En heeft de AMD phenom II X6 1090 nog voordelen t.o.v. de 930, omdat die 6 cores heeft?

Bij voorbaat dank!!

De i7 heeft HT tech zodat hij ook 4 cores simuleert. Hierdoor heb je eigenlijk een octacore (8 cores) in het gebruik.

ATi en Nvidia kun je niet 1 op 1 vergelijken met snelheid van geheugen ect. De architectuur is anders.
Hiervoor zou je wat benchmarks moeten vergelijken.
Maar in de prijsklasse rond de 200,- is de GTX460 de snelste.

Triple channel is wel sneller als dual met ulti tasken / renderen, maar dit merk je niet echt met normaal gebruik.

Laatst bewerkt:
Iedereen erg bedankt voor de uitleg!!
Ik denk dat ik zal gaan voor de i7 met triple channel geheugen en de nvidia videokaart.

Nogmaals bedankt!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan