Nieuwe PC / Workstation

Status
Niet open voor verdere reacties.

nWayen

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2008
Hoi allemaal!

Sorry dat ik jullie lastig val, maar ik heb zelf niet bar veel verstand van computers, en ik ben nogal bang dat ik wat over het hoofd zie.

Wat ik dus wil, is een nieuwe PC, vooral om muziek mee te maken. Verder wil ik hem zelf in elkaar zetten, zodat ik hem ook eventueel kan upgraden. Verder ben ik student, dus geld heb ik niet :p.

Ik wil nu dus graag uitkomen op een PC die zo'n 400-500 euro kost. Absolute vereisten zijn een quad-core, aangezien de programma's die ik wil draaien hier optimaal gebruik van kunnen maken, een harde schijf van 500gb+, minimaal 4gb ram (liefst ook 4 dimm sloten), en een moederbord met PCI (ik had ergens gehoord dat sommige wat nieuwere borden geen PCI meer hebben).

Wat dus niet per se hoeft is een losse videokaart, dingen als een monitor of toetsenbord, etc.

OK, hier een lijstje met wat eventuele keuzes:

CPU: Intel Q6600 (of is er een betere AMD voor dezelfde prijs? Ik ben niet van plan te gaan OC'en)
Moederbord: 4Core1333-FullHD (maar eigenlijk geen idee)
RAM: 2 x OCZ OCZ2V8002G,2048MB
GPU: Onboard om mee te beginnen
Behuizing: HKC 8011D,Zwart (inclusief 430W voeding, is dit handig?)
Harde schijf: Samsung Spinpoint F1,7200RPM 1 TB

Mijn vragen zijn dus, heb ik zo een werkend geheel? Is mijn keuze goed, of zijn er betere/goedkopere dingen die ik heb gemist? En is dit systeem geschikt om eventueel een videokaartje in te zetten, bijv. een ATI 4850.

Alvast bedankt voor de moeite!
Erik

HKC maakt helaas GEEN goede voedingen, dus zou ik niet doen

Bedankt!

Heb je misschien een idee wat voor behuizing (of behuizing met losse voeding) wel geschikt is (en dan het liefst ook qua prijs enigzins in de buurt van de HKC behuizing, ik hoef niet het beste van het beste :) ).

Bedankt!

Heb je misschien een idee wat voor behuizing (of behuizing met losse voeding) wel geschikt is (en dan het liefst ook qua prijs enigzins in de buurt van de HKC behuizing, ik hoef niet het beste van het beste :) ).
Aopen heeft kasten rond de 50 euro.
Antec heeft ook wel een goedkope kast in die richting (niet zo'n zware voeding: heb je toch niet nodig)

Aopen heeft kasten rond de 50 euro.
Antec heeft ook wel een goedkope kast in die richting (niet zo'n zware voeding: heb je toch niet nodig)

Ok, dank u voor de tip! En over die voeding, tsja, ik weet zelf niet hoeveel ik nodig heb, het is alleen dat zo'n quad core toch wel wat verbruikt, en ik wil er wel een videokaartje bij zetten als het geld er is (verder niks heel zwaar).

Wat voor een voeding is dan geschikt?

Ik zou zeker voor een 550 watt voeding gaan.
Beter een iets te zware voeding,als een voeding die op z"n tenen loopt.
Wordt de voeding ook niet zo warm,wat weer extra slijtage betekend.

Ik zou zeker voor een 550 watt voeding gaan.
Beter een iets te zware voeding,als een voeding die op z"n tenen loopt.
Wordt de voeding ook niet zo warm,wat weer extra slijtage betekend.

Bedankt voor je bericht!

Wat ik me wel afvraag (een domme vraag waarschijnlijk), gebruikt een bijv. 550w voeding ook altijd 550w, of is dit afhankelijk van wat er in je kast hangt? Waarschijnlijk het laatste, maar even voor de zekerheid (ivm energierekening :) ).

En aangezien er nogal wat tegenstrijdigheid bestaat over welke voeding, is het het geld waard om een duurdere (dus sterkere) voeding te kopen?

Bedankt voor je bericht!

Wat ik me wel afvraag (een domme vraag waarschijnlijk), gebruikt een bijv. 550w voeding ook altijd 550w, of is dit afhankelijk van wat er in je kast hangt? Waarschijnlijk het laatste, maar even voor de zekerheid (ivm energierekening :) ).

En aangezien er nogal wat tegenstrijdigheid bestaat over welke voeding, is het het geld waard om een duurdere (dus sterkere) voeding te kopen?
Jep, afhankelijk wat erin hangt.
Een voeding is niet zo zuinig als hij volledig belast wordt.

Tja de voeding: Aan welke prijsklasse zat je te denken als je straks een losse videokaart gaat kopen? Echt een game-kaart van boven de 100 euro, of meer iets simpelers vooral om je processor te ontlasten?
In het eerste geval zou ik ook voor zwaarder gaan (letop: voeding kost dan ± 50 euro of meer: goedkoper is troep) dan 500W. in het 2e geval heb je echt wel genoeg aan 350-450W.
Het is de videokaart die zoveel energie slurpt.

Je kiest voor:
Dit is in totaal ongeveer 4 GB!

Om dit volledig te kunnen gebruiken, moet een 64-bit versie hebben van Windows.

Je zou evt ook nog voor een AMD phenom 9850 black edithion kunnen gaan. Die is volgens mij een stukkie goedkoper en je kan mischien nog wel wat op het moederboard bezuinigen

HKC maakt helaas GEEN goede voedingen, dus zou ik niet doen

misschien de 430 versie niet, maar met de 550 en 580 is niks mis.
hier gebruik ik hem al langer dan 1,5 jaar en nooit problemen mee.
alle voltage's netjes en ook nog eens stil.

Je kiest voor:
Dit is in totaal ongeveer 4 GB!

Om dit volledig te kunnen gebruiken, moet een 64-bit versie hebben van Windows.

Yup, weet ik, maar toch bedankt! Ik ga voor Vista 64 bit, waar ik verder alle eye-candy uit zet. Ik heb al gechecked, de software die ik wil gaan gebruiken werkt allemaal op vista 64.

Je zou evt ook nog voor een AMD phenom 9850 black edithion kunnen gaan. Die is volgens mij een stukkie goedkoper en je kan mischien nog wel wat op het moederboard bezuinigen

Tsja, dat kan, maar ik ga denk ik toch maar voor de intel.

Nog een vraagje, is dit hele systeem compatibel? Ik denk het wel, maar er kan best wat zijn wat ik over het hoofd zie.

Nogmaals bedankt allemaal!

Laatst bewerkt:
misschien de 430 versie niet, maar met de 550 en 580 is niks mis.
hier gebruik ik hem al langer dan 1,5 jaar en nooit problemen mee.
alle voltage's netjes en ook nog eens stil.
Dat jij gaat lopen gokken met een goedkope flutvoeding is een ding. Moet je helemaal zelf weten. Ga het alleen een ander niet adviseren.
Ik heb pc's waar een Qtec-voeding in zit. Draait ook al jaren prima.
Maar daarom is het merk wel zwaar flut. En ook die voeding is zwaar flut (systeem is niet belangrijk voor me, kapot is kapot...)

Ik heb de voeding en de kast nu apart (voeding van Corsair, 450w). Ik neem liever het zekere voor het onzekere, aangezien ik geen idee wat er allemaal fout kan gaan door de voeding, maar ik wil toch liever dat de computer een tijdje mee kan :).

Verder bedankt allemaal voor jullie tijd en moeite! Ik hoop dat ik zo alles heb (DVD-brander, geluidskaart etc. heb ik gelukkig al), en boven alles dat ik het daadwerkelijk in elkaar kan draaien.

Als iemand trouwens verder nog toevoegingen heeft, graag!

Ik weet niet op welke manier je van plan bent muziek te maken, maar ik kan je vertellen dat op het moment dat je ook maar iets professioneler wordt dan beatjes maken in fruityloops, windows vista een erg slechte keuze wordt. Ikzelf werk met een externe geluidskaart om microfoon, instrument en midi aan te sluiten, en er zijn maar weinig externe geluidskaarten die op vista werken. 4 gyg ram is dan volgens mij ook overkill als je niet gaat gamen.

Welke programmas ga je gebruiken die volgens jou alle 4 de cores van een Q6600 goed gaan benutten?

Je kan beter een E8400 pakken.

Neem zoiezo een goede kast + goede voeding! Dat is de basis. Een extra casefan kan je ook niet weg laten (luchtdoorstroom is ook erg belangrijk).

Iets in deze richting:

@ Gordijnman, ik werk met Sonar, en dat is inderdaad een stukkie professioneler dan FL Studio. Maar ik componeer filmmuziek, en orchestrale instrumenten zijn gewoonweg niet goed te krijgen uit een synth, dus ik werk met ROMplers (oftewel een soort sampler die van elke noot verschillende samples inlaad, voor dynamische verandering, articulaties etc.). Deze patches nemen veel RAM in beslag, maar helaas is Windows XP 64 geen optie.
Owja, en ik gebruik een interne geluidskaart, mijn externe blijft aan de laptop hangen. Interne geluidskaarten hebben naar mijn mening stabielere drivers, en dat is belangrijker dan het gemak om dingen op te nemen (alhoewel mijn mixer voor dat gemak zorgt :) ).
Drivers voor die geluidskaart zijn er trouwens al wel.

@Raoul: Sonar ondersteund zeer zeker 4 cores. Muziekprogrammas zijn nu eenmaal CPU-heavy, en deze programmas houden daar rekening mee.

Maar hartstikke bedankt allebei, en dat lijstje ziet er goed uit!

Ik zou ff wat extra aandacht geven aan het stiller maken van de kast.
Immers wil je vast je computer niet horen als je bezig bent.

- stille voeding
- stille processorkoeler (passief wellicht)
- stille kast.

Even nog over die voedingen. Er is een relatief nieuw merk in Nederland op de markt, LC Power. Deze maken echt uitstekende voedingen die te koop zijn voor een zeer aantrekkelijke prijs. In diverse Duitse vakbladen zijn deze voedingen uitstekend uit de tests gekomen en ook enkele leden van Helpmij hebben deze voeding inmiddels aangeschaft en zijn 100% tevreden.
Een 550W voeding voor nog geen 40,- euro

http://www.eynstein.nl/index.php?page=product&id=4895

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan