Nieuwe Pc zelf samenstellen of laten samenstellen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

freebutterflyx

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2002
Berichten
83
Ik ben aan het uitkijken voor een nieuwe PC.
Dit dient een goeie allround Pc te zijn. Hij zal ook gebruikt worden voor foto en videobewerking. Budget is 1200 euro (zonder scherm)

Ik heb al wat rondgekeken en heb volgende mogelijkheden:
- een genre "Medion" PC kopen indien deze nog eens te koop zijn in den Aldi.
Nadeel: onderdelen niet naar eigen keuze te kiezen
Voordeel: relatief goedkoop
- een standaard Pc kopen bij een (lokale) winkel
Duurder (meestal) dan een Aldi-PC en ook de onderdelen zijn niet te kiezen
- een standaard PC kiezen en laten uitbreiden (en dus gedeeltelijk naar eigen keuze)
Prijs? Sommige winkeliers rekenen hiervoor nu plots alle onderdelen appart omdat het geen standaard-PC meer is.
- een Pc laten samenstellen naar mijn ontwerp
Voordeel: op mijn maat gemaakt
Nadeel: prijs? Sommigen rekenen hiervoor alle onderdelen appart aan + nog eens een prijs voor het samenstellen. Is dit gebruikelijk?
- alle onderdelen zelf kopen en zelf bouwen
Nadeel: zelf nog nooit gedaan, dus risicovol. Prijs? Zou dit goedkoper zijn?

Het liefst zou ik natuurlijk alle onderdelen naar mijn smaak kiezen en laten samenstellen. Maar als ik daarvoor dan een pak meer moet betalen dan een kant en klare PC, dan kies ik misschien toch lieven een kant en klare.

Graag enig advies.
Of wat zijn goeie winkels (in belgië regio Kortrijk-Brugg) die zelf PC samenstellen en die liefst niet van de duurste zijn?
 
Er zijn nog een aantal andere zaken die je mee moet wegen, zoals garantie, support en onderdeel kwaliteit.

Garantie:

nadeel: je moet zelf het onderdeel zoeken wat kapot is
voordeel: je ben niet je hele PC kwijt als het een niet-kritiek onderdeel is, soms betere ondersteuning door maker van onderdelen

Support:
nadeel: je moet zelf uitzoeken wat er fout is
voordeel: je hebt geen aangepaste drivers nodig e.d. de updates zijn altijd beschikbaar en compatible.

kwaliteit:
voordeel: je kunt zelf kiezen welke onderdelen en maker je gebruikt.


Via internet kost samenstellen ongeveer 60-80 euro bovenop de onderdelen. De onderdelen zijn wel vaak schappelijker geprijsd dan in een lokale winkel. Dit kun je dus besparen met pure zelfbouw. Let op, in die 60-80 euro zit wel ook een stukje extra garantie (zie boven).

Ik zelf bouw al ruim 20 jaar mijn eigen computers. Moeilijk is het eigenlijk al lang niet meer, maar het lukt slechts zelden om het altijd meteen perfect te doen. Niet bang zijn en gewoon weer langslopen is vaak het devies. Vroeger had je nog echte pinnetjes en onbeschermde CPU caps. Tegenwoordig moet je bijna met een hamer in de weer wil je je CPU nog beschadigen :p . De keuze is persoonlijk en je moet je afvragen of je om kunt gaan met de mogelijke extra frustratie die zelf bouwen oplevert. Als je niet het geduld hebt, geef dan die extra 70 euro uit. Als je een vriend/collega/familie hebt die je eventueel na een belletje bij kan staan kan het echter ook veel voldoening geven om zelf te bouwen.
 
Voor wat betreft garantie zou ik uiteraard het systeem ook het liefst laten bouwen.
Ik veronderstel dat de garantie vervalt als je bij zelfbouw iets verkeerd doet en het onderdeel werkt niet meer.

Wanneer je een Pc naar eigen keuze samensteld en laat bouwen is het dus vrij normaal dat de prijs van alle onderdelen los aangerekend wordt + nog iets voor de assemblage.

"Via internet kost samenstellen ongeveer 60-80 euro bovenop de onderdelen."
Is het laten samenstellen via internet ook niet soms vervelend voor wat betreft garantie en eventuele reparatie? Als die winkel aan de andere kant van het land is, dan ...
Nu ja, ik veronderstel dat er vrij weinig misloopt vandaag de dag?
 
Voor wat betreft garantie zou ik uiteraard het systeem ook het liefst laten bouwen.
Ik veronderstel dat de garantie vervalt als je bij zelfbouw iets verkeerd doet en het onderdeel werkt niet meer.

Als je het laat vallen heb je geen garantie nee. Maar goed, als je een complete PC laat vallen heb je ook geen garantie. Daar het onderdeel duidelijk is bedoeld om in te bouwen heb je bij normaal gebruik gewoon garantie op de onderdelen. En er kan echt heel weinig fout gaan als je gewoon oplet. Het is niet echt moeilijker dan een paspuzzel voor babies. Je kijkt gewoon welk vormpje waar in past :p

Service is een afweging die je altijd zelf moet maken. Je kunt bijna altijd wel een webshop vinden bij je in de buurt. Vervolgens doe je onderzoek naar de kwaliteit, bijvoorbeeld via tweakers.net, en besluit dan of het het waard is.

In Nederland worden naar schatting elk jaar 250.000 computers met de hand samengesteld en gebouwd. Het is dus populair en veel winkels zijn er op ingesteld. Over het algemeen zijn prijzen in Nederland wel een stuk schappelijker dan in België. Ook zijn de mensen in België vaak wat conservatiever qua aankoop. Ik weet dat shops in Eindhoven dan ook vaak verkopen naar België en daar goede zaken mee doen. Ook vanwege de goede Nederlandse aankoop bescherming. Kijk dus goed rond en vergelijk prijzen. Als je de totale computer in Nederland kunt bestellen voor 200 euro minder kun je daar ook naar kijken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan