nieuwe pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

jeroendew

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2007
Dit is mijn pc.
Wat wil ik er meegaan doen, nou eigenlijk alles Is dit een goed Systeem ? Heb max €1500 misschien €1600 ligt er aan wat mijn ouders er bij doen als ik slaag.

Asus P5B-Plus Vista Edition
Intel Core 2 Duo E6600 2.40Ghz (socket 775)
2x Samsung 320Gb 7200rpm SATA II 16Mb
Antec NeoHE 430
Asus VGA 8800GTS 640Mb PCIE
2x 1GB DDR2 PC6400 800MHz
Samsung DVD ROM speler 16x ZWART
Samsung DVD rew 18x SATA ZWART
2x Papst systeemcooler 120 x 120m
Logitech Cordless DT MX3200 1
Samsung SM 931C of de Philips 190X7FB
En dan nog een vraag M.B.T de TFT scherm.Het grootste verschil is de contrastverhouding de 1e is 2000:1 en de 2e 800:1. Wat maakt dat uit die contrastverhouding? En welke kan ik dan het best nemen.

alles z'n €1600

ps. samengesteld bij Norrod.nl het liefst daar samenstellen. Ik weet dat die wel duur is, maar het is dicht in de buurt. Ik houd niet van via de post laten brengen,want ik heb een keer iets via de post laten brengen, en wat dacht je ik kreeg een lege doos:shocked: nou ja leeg, er zat hout in. Ik kreeg het gellukkig nog wel :D. Maar daarom wil ik het niet via de post meer doen en haal 't liever zelf op en dan maar iets meer kwijt.

alvst bedankt Jeroen

Laatst bewerkt:
Jeroen,
ik ben net zoals jij bezig met een nieuw systeem en op een aantal essentiele onderdelen ontlopen de beide gewenste systemen elkaar niet.

Moederbord:
Wat mij direct opviel was de keuze van het moederbord. Ik kies namelijk ook Asus, maar dan de P5B-E plus. (De P5B is trouwens een razendsnel mobo) Heb jij goed nagedacht over dat bord? Er zit bijvoorbeeld geen seriele poort op (com-poort) Dat is voor de meeste mensen ook niet meer nodig, alleen ik heb nog 2 stukjes hardware die via "com" willen communiceren (een outdoor GPS-je en een Psion zakcomputer) Als jij dus geen "oude" hardware meer hebt zou dus de E-plus op dit punt overbodig zijn.
Edoch, de P5B ondersteunt GEEN Raid, wat de E-plus weer wel doet. Als je een echt snel systeem wil hebben dan zou je Raid kunnen overwegen.

Behuizing:
in tijden van alsmaar zwaarder wordende videokaarten, processors, harde schijven etc. etc. is de aanschaf van een goede behuizing ook niet onbelangrijk. Je schrijft daar niets over?

Processor
Niks mis mee (al neem ik de E6700)
Kijk even in de memberschat, ik heb gisteren een posting geplaatst waarin info staat over wederom forse prijsdalingen van Intel. Datum? 22 juli aanstaande.

Cardreader?

Besturingssysteem?
Als dat Vista wordt, overweeg dan ipv 2 giga, 4 giga. Je zit met 2 giga al verrekte snel weer aan je plafond.
Vista of XP kost ook geld, heb je dat begroot?

Kantoorsoftware?
Office heb je nog of moet je kopen?

Contrast -> heb ik geen verstand van.

Samengevat -> als je iets sneller wil, neem een vakantiebaan en spaar er 200 tot 400 bij en je hebt echt bijna het snelste wat nu te koop is. (Inc. een 2e harde schijf voor een Raid array)

Laatst bewerkt:
Jeroen,
ik ben net zoals jij bezig met een nieuw systeem en op een aantal essentiele onderdelen ontlopen de beide gewenste systemen elkaar niet.

Moederbord:
Wat mij direct opviel was de keuze van het moederbord. Ik kies namelijk ook Asus, maar dan de P5B-E plus. (De P5B is trouwens een razendsnel mobo) Heb jij goed nagedacht over dat bord? Er zit bijvoorbeeld geen seriele poort op (com-poort) Dat is voor de meeste mensen ook niet meer nodig, alleen ik heb nog 2 stukjes hardware die via "com" willen communiceren (een outdoor GPS-je en een Psion zakcomputer) Als jij dus geen "oude" hardware meer hebt zou dus de E-plus op dit punt overbodig zijn.
Edoch, de P5B ondersteunt GEEN Raid, wat de E-plus weer wel doet. Als je een echt snel systeem wil hebben dan zou je Raid kunnen overwegen.
De com poort heb ik niet nodig. Wat houdt raid nou precies in?

Behuizing:
in tijden van alsmaar zwaarder wordende videokaarten, processors, harde schijven etc. etc. is de aanschaf van een goede behuizing ook niet onbelangrijk. Je schrijft daar niets over?
Sorry, die heb ik al de Zicro AX. Mooi ding ook al zeg ik het zelf

Processor
Niks mis mee (al neem ik de E6700)
Kijk even in de memberschat, ik heb gisteren een posting geplaatst waarin info staat over wederom forse prijsdalingen van Intel. Datum? 22 juli aanstaande.
Ik heb je Post gezien alleen ik wordt er niet veel wijzer uit,vindt het een beedje ingewikkeld. Daar moet ik dan nog ernstig over nadenken als ik wel zolang kan wachten.

waarvoor zou ik een cardreader nodig hebben?

Besturingssysteem?
Als dat Vista wordt, overweeg dan ipv 2 giga, 4 giga. Je zit met 2 giga al verrekte snel weer aan je plafond.
Vista of XP kost ook geld, heb je dat begroot?
2 Gig is bij Vista voldoende heb ik veel gelezen. Vista heb ik al.

Kantoorsoftware?
Office heb je nog of moet je kopen?
Heb ik nog.

Contrast -> heb ik geen verstand van.
oke.

Samengevat -> als je iets sneller wil, neem een vakantiebaan en spaar er 200 tot 400 bij en je hebt echt bijna het snelste wat nu te koop is. (Inc. een 2e harde schijf voor een Raid array)
ik heb al een baantje in een supermarkt.

Bedankt voor je Reactie
Groeten Jeroen

Raid kort samengevat en in wat simpele taal:

als jij een 2e harde schijf in je systeem plaatst en die laat je in Raid werken met de eerste (dat noemt men striping), dan wordt je systeem in principe 1x zo snel. Reden?
Een processor kan veel sneller gegevens verwerken dan een harde schijf.
Dit betekent dat als je een harde schijf sneller kunt laten werken, je snelheidswinst gaat krijgen.

Kort door de bocht:
als jij een bestand van 700 MB (stel een .AVI) wil kopieren, dan doet een "normaal" systeem daar bijvoorbeeld 20 seconden over. De data wordt netjes middels de processor op je hdd geplaatst. MAAR jouw processor kan meer aan dan het kopieren van dat ene bestandje.

Als jij Raid " hebt", dan schrijft de processor TEGELIJKERTIJD naar die 2 schijven de helft van dat bestand, m.a.w. "schijf A, schijf B, schijf A, schijf B enz....", met als gevolg dat de data 1x zo snel wordt weggesschreven en dientengevolge de (theoretische) kopieertijd verkort wordt naar 10 sec. (Praktisch zal het wel 13 a 14 seconden worden)

Lees dit maar eens door.

Over het geheugen ga ik geen discussie met je aan. Als jij meent dat je met 2 giga nu en VOORAL dadelijk (over een paar kwartalen tot een jaar of twee) toekunt, moet je vooral geen 4 giga plaatsen ;) :D

Cardreader: heb jij geen digitale camera of ander apparaat waar een memorycard inzit en dat je steeds met USB aan je pc moet hangen?

Edit:

Wat ik vergat, vooral het gedeelte m.b.t. RAID 0 moet je lezen, da's interessant.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik moet over RAID toch nog wel goed nadenken. Want ik heb geen zin om alles kwijt te raken. Nee ik heb geen digitalecamera:o .
Maar hoe zit dat nou met die prijsverlaging van intel want ik vind die tabellen een beetje vaag.

Groeten JeRoEn

Ik vind het wel grappig dat het "kwijtraken" van gegevens bij je is blijven hangen. Je hebt (zoals zo velen) dat "kapot gaan" niet goed gelezen.

Het is eigenlijk erg simpel: als je 1 harddisk hebt en die gaat kapot, ben je alles kwijt.
Als je 2 harddisks hebt (in Raid) en er gaat er 1 stuk, ben je ook al je gegevens kwijt.

Samengevat? Precies hetzelfde dus.

Alleen.......... en nu komt 'ie......
bij Raid in striping (Raid 0) gebruik je 2 disks. De kans dat 1 van die 2 disks kapot gaat is net zo groot als bij een systeem met maar 1 disk, alleen omdat je er twee hebt heb je dus 1x zoveel kans op een kapotte disk. Niks meer of minder.

Hoe vaak heb je al een kapotte harddisk gehad?

Prijzen? Gewoon even afwachten. Een aantal gaat zo'n 30% in prijs kelderen.

Eigenlijk klop dat wel als je het zo zegt. Tis best wel raar dat het kwijtraken beter blijft hangen dan het kapot gaan.
0 nog.nou ik heb pas 2 pc's gehad de 1e was z'n 2 jaar gelden en de 2e een half jaar.
Oke maar ik denk dat ik niet zoveel geduld heb om te wachten:D

groeten JeRoEn

Ok, maar ik vind de hele discussie rond Raid wel grappig. Ik weet geeneen pc bezitter te bedenken die een hekel heeft aan snelheid. Iedereen wil voor zo weinig mogelijk eurootjes een zo snel mogelijk systeem. Des te frappanter dat maar zo weinigen afweten van Raid.

Bekentenis: tot voor kort had ik er zelf ook wel van gehoord maar echt weten wat het betekende wist ik ook niet ;) :D

Edit:
enne,.............. hoe erg zou jij het vinden dat je bij het laden van een spel of spelmap, ongeveer 40 tot 60% minder lang hoeft te wachten.............. ;) :D :D :D :D want Raid werkt natuurlijk ook OMGEKEERD !

Niet alleen bij het wegschrijven naar harddisks, maar OOK bij het lezen!

Nou ik zou het heel erg vinden:p . Ik denk dat ik het wel ga doen maakt het nog uit hoe groot de hdd moet zijn.
Maar waar ik het heb samengesteld is geen P5B-E maar wel een Delux die is ook goed?Ik heb nu Samsung 320Gb 7200rpm SATA II 16Mb en als ik dan een Samsung 8Gb 7200rpm SATA II 8mb bij doe dat moet lukken

Ja, welzeker maakt het uit hoe groot de harddisks zijn. Bij Raid wordt de grootte van de kleinste hdd als leidend genomen. Het handigste laat je dus 2 hdd's plaatsen die exact hetzelfde zijn.

Als je idd. slechts een 8 giga als 2 hd plaatst, dan wordt die grote van ruim 300 gb slechts als 8 giga gezien. Plaats je een tweede 300 giga, dan wordt ook die 2e als 300 giga gezien en heb je 600 tot te beschikking, anders slechts 16 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Laatst bewerkt:
foutje het was 80Gb:o. Dus dan heb ik nu 80GB

ik denk toch dat ik voor dit moederbord ga Asus P5B-Plus Vista Edition.

Ik heb de 80Gb maar weg gedaan en er 320Gb van gedaan, was toch iets verstandiger.:D
Heeft iemand anders nog op of aanmerkingen? Dan hoor ik het graag.

JeRoEn

Laatst bewerkt:
Heeft niemand hier nog wat op of aan te merken?
Maar nou heb ik nog een vraagje M.B.T de 2 TFT schermen, de Samsung SM 931C en de Philips 190X7FB
Het grootste verschil is de contrastverhouding de 1e is 2000:1 en de 2e 800:1. Wat maakt dat uit die contrastverhouding? En welke van die twee kan ik dan het best nemen?

M.V.G JeRoEn

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan