Nieuwe PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

Superspinnie

Gebruiker
Lid geworden
2 nov 2002
Hallo,

Ik ga deze maand een nieuwe pc aanschaffen en nu zou ik graag wat advies willen hebben wat betreft het geheugen. Aangezien er zoveel prijsverschil enz in zit vind ik het lastig om te kiezen.

- DDR2 of 3?
- 2048 of 4096 mb?
- Verdelen over meerdere strips?
- Moet je rekening houden met het aantal Mhz?

Ik zit er aan te denken om een moederbord te kiezen van zo rond de 150 euro. Ook hier ben ik dus niet over uit aangezien ik moet weten welk geheugen erop moet. Ik zelf wel te denken aan een Intel Core 2 Quad Q6600 processor. Het geheugen mag zo'n €150 gaan kosten.

Wie kan me adviseren?
Groeten Vincent:thumb:

Laatst bewerkt:
Vertel eerst eens even wat je met de pc wilt gaan doen.

Videobewerking, games spelen. Het word geen kantoor pctje en ik wil ook wel graag dat hij een jaar of wat, fatsoenlijk vooruit kan.

Ofterwel, hij moet wel wat kunnen.

Ik zo kiezen voor 4 x 1Gb DDR2 geheugen en als processor, wanneer je ook goed wil gamen, een Core 2 Duo E8500 ipv die Quad Core

Kun je me misschien ook vertellen waarom? En wat voor moederbord is hier geschikt voor?

De E8500 is gewoon een snellere processor dan de Q6600. Daarnaast zijn er maar heel weinig games die Quad Core ondersteunen.

Wanneer je 4 x 1 Gb geheigen installeerd (Vista trouwens adresseert maar 3,2Gb), dan profiteer je van de snelheid van dual channel per 2 modules.

O.a. Asus en Gigabyte hebben hele mooie bordjes met Socket 775 maar de keuze is enorm.
Bepaal dus eerst voor jezelf waar het moederbord voor jou aan moet voldoen.
B.v. wel of geen audio onbaord en welke, wel of niet video onboard, wel of niet Wifi onboard, SLI of Crossfire etc. etc.
pas dan kunnen we je goed adviseren.

Oke,

Audio onboard is niet nodig. Video onboard ook niet aangezien ik nog aan het kijken ben naar een goede externe videokaart (heb je hier ook nog tips voor?) Onboard wifi mag/hoeft niet. Wat kan ik met SLI en crossfire? Meedere videokaarten aan elkaar koppelen toch? en word het moederbord hier ernstig duurder van? Ik ben maar een leek op dit gebied van pc's:o

Groeten Vincent

SLI (Nvidia) en CrossFire (ATI) zijn inderdaad om twee videokaarten te koppelen.

Het lijkt me trouwens beter om gewoon je totale budget voor de pc hier te melden.

Er zijn hier voldoende experts die dan een perfecte pc voor je samen kunnen stellen met alles er op en er aan!!

Ik heb tot nu toe altijd een nvidia gehad en dat bevalt me prima dus ik denk dat ik daar maar bij blijf. Maar wat ik dus al zei, het ligt eraan wat de meerprijs is van SLI is...?

Oke! In welke sectie moet ik dit dan posten?

Ik zit te denken aan 1000 euro in totaal. Het gaat hier alleen om de kast. Dus er hoeft geen scherm bij. Ook geen toetsenbord en muis enz. Puur alleen de computer met kast voeding enz mag rond de 1000 euro gaan kosten.

Laatst bewerkt:
Ik zou bijna willen zeggen: "Welk moederbord is er niet geschikt voor?". (Gecharcheerd en zwart-wit geredeneerd)

Afhankelijk van het besturingssysteem wat je gaat draaien is 4 giga intern een goede optie (mits je Vista 64 gaat gebruiken), ga je Vista 32 bit gebruiken en je wil jezelf een paar tientjes besparen, kies dan vooralsnog voor 3 giga intern. Windows 32 kan "slechts" 3,2 giga aansturen, de rest wordt niet benut.

Voor videobewerking is een Quadcore de juiste processor, voor games doe je vooralsnog een goede keuze met een dualcore.

Moederbord: ga eens shoppen bij Asus en Msi en kijk welke features het moederbord heeft welke aan jouw wensen voldoen en plaats hier een keuze van een stuk of 4. Het is uit de tientallen / honderden moederborden ondoenlijk jou te adviseren zonder dingen te weten als:
wil je:
Lan én Wlan?
nog één ouderwetse seriële poort?
SLI?
etc. etc.

Voor 1000 euro heb je een hogere low budget pc / midrange kast + toebehoren. Dat strookt niet helemaal met het processorgeweld dat je in gedachten hebt.
Laat ik het nuanceren: als je een snelle processor hebt en wellicht ook snel geheugen, maar je gaat daarentegen besparen op videokaart en andere zaken, dan doe je er m.i. handiger aan om een volledige midrange pc te kopen ipv. een deels highend pc en deels midrange pc (onderdelen).

Laatst bewerkt:
Stuk voor stuk prima bordjes denk ik. Je zal eerst een "strategische" keuze moeten maken v.w.b. de processor. Als je een highend uitzoekt dan moet je m.i. ook tot het "gaatje" gaan en highend overige componenten aanschaffen. Ga je er wat onder zitten dan past het e.e.a. véél beter bij je budget.

(Vista trouwens adresseert maar 3,2Gb)
Vista EN XP 32 bits kunnen maar 3 gig aan
Vista EN XP 64 bit versies kunnen tot 128 gig aan (praktisch, theoretisch veel meer)

Ron

Hoi,

Even iets samengesteld. (zit geen OS bij!)

Grafische kaarten nVidia PCIe -
• XFX 9600GT XXX NVIDIA GeForce, 512 MB, 256 bit
• € 179,-

CPUs Socket 775 Core 2 Duo
• Intel® Core™ 2 Duo E8400 2x 3000 MHz, 2x 3072 kB, 1333 MHz, Wolfdale
• € 229,-

Voedingen meer dan 600 Watt -
• Cooler Master RealPower M620 620 Watt, 6 x, 6 x
• € 89,-

Behuizingen Midi Tower -
• Antec Nine Hundred
• € 99,-