nieuwe PC

• Onderwerp starter Onderwerp starter acra
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

acra

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2004
Mijn schoonvader wil een PC. Hij is 75+ en het wordt zijn allereerste PC. Hij heeft ook geen enkele PC-ervaring. Ik denk dat hij vooral gaat mailen, wat surfen en misschien patience spelen. Veel geld mag 't ding niet kosten maar hij wil geen 2e handse want hij wil er heel lang meedoen zo zegt ie zelf.
Wat hem te adviseren. Vista of XP. Een merk-PC of merkloos. Iemand een suggestie.
Thnx, Nora

als ik het zo lees......
ga naar bijvoorbeeld de medimarkt en haal daar de goedkoopste pc.
Neem geen packard bell maar voor de rest kan het weinig kwaad.
Misschien is een laptop wel handiger?
Voor word en dergelijke gebruik je openoffice
voor het mailen maak je een gmail account aan.
virusscanner van avg.....
dan zijn het alleen de kosten van de pc en de internet aansluiting.

Ik was ook voor een laptop gegaan. Neemt minder ruimte enz in. Haal er 1tje met XP. Deze is tot heden nog wel wat gebruiksvriendelijker dan Vista. Vooral omdat je aangeeft dat je opa er niet veel ervaring mee heeft.

Even naar media markt en uitleggen hoe het zit. Zij weten wel raad...:thumb:

Een merk-pc en dus waarschijnlijk met Vista.

Waarom een merk-pc? Bij goedkope systemen (laten we zeggen tot 400 euro zonder scherm) is de licentie van Vista veel en veel te duur. Je koopt voor 400 euro aan hardware en dan wordt je systeem nog eens een kwart duurder met de aanschaf van Vista.
Acer en andere systeembouwers kunnen speciale kortingen krijgen en dus goedkopere pc's leveren.

http://tweakers.net/pricewatch/218634/acer-aspire-l3600-(926ll9z-punt-thp).html
http://tweakers.net/pricewatch/218658/acer-extensa-e210-(ps-punt-e21e3b01).html
http://tweakers.net/pricewatch/218636/acer-aspire-m1200-(91rze7z-punt-t7p).html
http://tweakers.net/pricewatch/218742/acer-aspire-x3200-(983de7z-punt-t7p).html

Daar dan nog een schermpje bij, toetsenbordcombi en een speakersetje bij en je bent klaar.

Hoi !

@marsmannetje: iemand een OEM-PC aanraden vind ik geen geweldig advies !

Laat er een bouwen naar je wensen, dan ben je ook verlost van al die trial-programs en andere ellende die de PC enorm vertragen !

@TS : Dual Core AMD X2 5000 +, 250 Gig HDD, 2 Gig Kingston memory, etc. etc, kompleet geinstalleerd met XP pro of Vista premium, incl. Security, brandprogramma etc. etc. kan geleverd worden voor € 300,=
Alles A-merk incl. 2 jaar schriftelijke garantie op de hardware.

Wat stelt HP, Packard-Hell, Dell daar tegenover ?

Greetz,

Harry.

Hoi !

@marsmannetje: iemand een OEM-PC aanraden vind ik geen geweldig advies !

Laat er een bouwen naar je wensen, dan ben je ook verlost van al die trial-programs en andere ellende die de PC enorm vertragen !
Neen.
100 euro op een systeem van 400 euro is gewoonweg niet verdedigbaar.

Wat dat betreft vind ik ook dat Microsoft illegaal gebruik aanmoedigd. Maar ik zou iemand echt afraden om een illegaal besturingssysteem te installeren op een pc van iemand die nog nooit met een pc heeft gewerkt.
Dan kan jij het een slecht advies noemen, maar ik vind jouw advies zeer slecht.

@TS : Dual Core AMD X2 5000 +, 250 Gig HDD, 2 Gig Kingston memory, etc. etc, kompleet geinstalleerd met XP pro of Vista premium, incl. Security, brandprogramma etc. etc. kan geleverd worden voor € 300,=
Laat maar eens zien dat jij voor 200 euro een systeem kan samenstellen.
Ik wens je veel succes!

Ik doe ook maar een duit in het zakje:

ik zou dus absoluut géén laptop adviseren.
Toevallig bevindt er zich iemand binnen mijn familiekring (2 mnd geleden 80 geworden) die 3 jaar geleden haar 1e pc aanschafte.
Ik heb het ding een beetje ingericht en afgesteld. De schermresolutie van 800x600 was voor haar "te klein". Pas met het aanzetten van "grote pictogrammen" en "grote letters", was het geheel naar de zin.

Wat denk je dat er gebeurt als je een laptopschermpje op 800x600 zet en dan óók nog eens de tekengrootte gaat verhogen? De bezitter zal denken dat íe een ouderwetse TV heeft waarvan het signaal "gestoord" binnenkomt. Niet ieders ogen zijn hetzelfde, maar van een bejaard persoon verwacht ik niet dat íe veel plezier zal gaan beleven aan resoluties >1000 en da's nu net de resolutie waarbij laptopjes het "beginnen te doen".

Neem je schoonvader eerst eens mee naar een pc winkel en laat hem de schermresoluties bekijken en beslis daarná pas of het een laptop wordt. (Voor hetzelfde geld kan íe prima "leven" met een resolutie >1000 zonder dat dan de beeldkwaliteit "verkracht" hoeft te worden)

Laatst bewerkt:
Hoi !

@ Pasja, helemaal mee eens !

Ik heb nog een klant van n.b. 85 jaar, en hij heeft, na proberen, de lapop ingeruild voor een desktop.
Vandaar ook dat ik enkel de 17 inch-schermen had gekozen. Juist omdat een normale laptop te klein is. Voor de meeste oudere mensen is zo'n scherm goed genoeg.
Zeker als ze het voordeel zien dat ze overal kunnen zitten waar ze willen en de laptop makkelijk kunnen opruimen.
(maar goed: ik had ook in 1e instantie een gewone pc geadviseerd)

@marsmannetje: als je een bestelling wilt plaatsen, graag !

Kijk ook eens hier: http://link.marktplaats.nl/194808752
Lever ik voor dezelfde prijs op basis van deze: http://www.alternate.nl/html/produc...000-2GB/-1071859/?tn=HARDWARE&l1=Upgrade+kits set.

Dus:daag me uit, en het systeem staat binnen 3 dagen bij je op de stoep !

Greetz,

Harry.
Jij zegt dat je voor 200 euro een computer kan bouwen. Ik denk dus dat je dat niet kan.
En leuk dat jij systemen bouwt op basis van een #^#@!!-voeding.
En dan durf jij te zeggen dat je alleen a-merken gebruikt.
Sorry, maar ik vrees dat ik je niet erg serieus kan nemen.

En hoe zit het met de Vista-licentie. Zeker keurig netjes van internet gedownload??

Neem je schoonvader eerst eens mee naar een pc winkel en laat hem de schermresoluties bekijken en beslis daarná pas of het een laptop wordt. (Voor hetzelfde geld kan íe prima "leven" met een resolutie >1000 zonder dat dan de beeldkwaliteit "verkracht" hoeft te worden)
Eens! Dat is vaak het beste. Even wat voorbeelden laten zien en als je dan eenmaal weet wat hij wil, dan kan je verder kijken.

Laatst bewerkt:
Idd. maar ik zou geen enkel riscio willen nemen en daarom de aspirant koper meenemen naar een pc winkel en hem de diverse mogelijkheden laten zien.

Het moet een gewone PC worden. Hij heeft hier op mijn PC mail van z'n kleindochter gelezen en vervolgens mijn laptop uitgeprobeerd maar dat laatste vond ie gelijk een onding (vooral het toetsenbord) Een laptop met weer een los toetsenbord eraan kan maar ik denk niet dat hem dat zal aanstaan.
Verder gewoon legale software. Idd een oem-versie. En ja da's wel duur maar dat moet dan maar.
Dan merk-pc of merkloos. Ik heb niet 't idee dat de huidige PC's gemaakt worden om er jaren en jaren mee te doen. Ik heb hier nog 'n 386-systeem staan waar windows 3.1 op draait en die werkt na 15? jaar nog steeds. Ik heb 't idee (maar dat kan ik mis hebben) dat veel van de merk-PC's weinig zelf aan te sleutelen is, mocht een onderdeel het begeven. Niet dat mijn schoonvader dat gaat doen maar ik mag graag rommelen.
Groet, Nora

ik zou zelf een pc (laten) samenstellen. zoals je zelf al zei zijn sommige merk pc's lastiger om onderdelen te vervangen, mijn voorkeur gaat uit naar zelfbouw, en dan kan je tenminste nog zelf kiezen tussen XP of Vista.

Het moet een gewone PC worden. Hij heeft hier op mijn PC mail van z'n kleindochter gelezen en vervolgens mijn laptop uitgeprobeerd maar dat laatste vond ie gelijk een onding (vooral het toetsenbord) Een laptop met weer een los toetsenbord eraan kan maar ik denk niet dat hem dat zal aanstaan.
Goed dat is dan duidelijk: Een normale pc dus.

Verder gewoon legale software. Idd een oem-versie. En ja da's wel duur maar dat moet dan maar.
Ook duidelijk.

Dan merk-pc of merkloos. Ik heb niet 't idee dat de huidige PC's gemaakt worden om er jaren en jaren mee te doen. Ik heb hier nog 'n 386-systeem staan waar windows 3.1 op draait en die werkt na 15? jaar nog steeds. Ik heb 't idee (maar dat kan ik mis hebben) dat veel van de merk-PC's weinig zelf aan te sleutelen is, mocht een onderdeel het begeven. Niet dat mijn schoonvader dat gaat doen maar ik mag graag rommelen.
Groet, Nora
Om wie gaat het nu: om je opa of om jou?

Jouw opa heeft genoeg aan welke nieuwe pc dan ook. Zelfs een Pentium 3 zal voldoen.
Waarom zou je hem extra geld laten neertellen voor een duurdere pc? Waarbij het enige voordeel is dat je er wat meer aan kan sleutelen als er problemen zijn.

En als je een normale pc koopt (dus geen extreem smalle kast bijv) dan kan je daar best wel wat aan sleutelen.

Wat denk je hier van, heb ik ff bij Alternate samengesteld. Helemaal compleet, scherm heeft ingebouwde speakers, wel zonder Windows, maar dat moet je maar zelf kiezen dan:

pcgt5.jpg

Dat betekent dus dat het systeem 338 euro kost, als ik het scherm en de toetsenbord/muis er vanaf haal (die moet je immers sowieso halen).
Daar dan nog Vista/ XP bij van rond de 90 tot 100 euro en je komt op 438 euro.

http://tweakers.net/pricewatch/218636/acer-aspire-m1200-(91rze7z-punt-t7p).html
Kost maar zo'n 360 euro inclusief verzendkosten en daar zit dus Vista Premium bij en een muis en toetsenbord.
Al met al 100 euro goedkoper.
Dus ruim 20% goedkoper.

Marsmannetje:
Het systeem is voor mijn schoonvader maar ik weet nu al dat zodra er iets is ik mag opdraven (dat werkt bij de hele familie zo). Met 4 honden, 1 kat en dikke sigaren denk ik dat bijv. de ventilator wel snel vervuild zal raken. Dus vandaar.
Vandaag wat rondgekeken, inderdaad een acer gevonden en hem die maar aangeraden.

Maar goed. Om je een alternatief te bieden voor zelfbouw:

Product Prijs Subtotaal
AMD Athlon 64 X2 5000+ € 51,90
Asus V2-M2NC61P € 76,76
Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G 2GB (2x 1GB) DDR2 € 24,15
Microsoft Comfort Curve 2000 € 17,16
Microsoft Windows Vista Home Premium € 90,32
Samsung SH-S223F € 17,26
Samsung Spinpoint F1 HD322HJ, 320GB € 40,-

Totaal 320 euro

Maar goed: dan heb je een systeem die ongeveer hetzelfde is als de acer. En die 320 euro zijn Tweakers-prijzen. Dus je moet de onderdelen nog ergens bestellen. Dan kom je uit op minimaal 340 maar al snel naar de 360 euro.

Ter info: De kast heeft dus een ingebouwde voeding en moederbord.

http://tweakers.net/ext/pricewatch/...,168596/1,140263/1,198821/1,209921/1,150026/1
Met de link kan je het tweakers-winkelmandje importeren.

Ik heb eerder zo'n goedkoop systeem geinstalleerd voor iemand. Gaat prima. Maar daar zat dus een minder legaal besturingssysteem op, waardoor het voordelig werd tov een merk-pc. Maar bij merk-pc's heb je garantie. Ook de garantie dat de hardware goed op elkaar aansluit.
Koop je bijv geheugen dat niet goed ondersteunt wordt door je moederbord dan heb je een probleem.

Ik zou iemand nooit een zelfbouw afraden als het gaat om een game-pc of een multimedia-pc. En als deze pc voor iemand was die verstand had van computers (of in elk geval wat ervaring) dan was het nog geen probleem. Maar een zelfbouw voor iemand van 75 die nog nooit met een pc heeft gewerkt is geen goed idee.

Marsmannetje:
Het systeem is voor mijn schoonvader maar ik weet nu al dat zodra er iets is ik mag opdraven (dat werkt bij de hele familie zo). Met 4 honden, 1 kat en dikke sigaren denk ik dat bijv. de ventilator wel snel vervuild zal raken. Dus vandaar.
Vandaag wat rondgekeken, inderdaad een acer gevonden en hem die maar aangeraden.
Ik ken het: heb vandaag weer 2 pc's mogen repareren (gelukkig kleine problemen, maar toch)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan