nieuwe pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jannick008

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 feb 2012
hallo,

het is weeral tijd om een nieuwe computer te kopen maar dan komen de vragen natuurlijk

Ik ben aan het twijfelen of ik nu een i5 2500K of i7 2600K zou nemen.
Het hoofdoel van de pc is voornamelijk software ontwikkeling maar spellekes ga ik ook zeker spelen.
Verder zet ik regelmatig films van de camera (mpeg) om naar avi. Ga ik dan een perfomantie verschil zien
tussen de i5 en de i7? (ik heb al begrepen dat ik dan best een z68 chipset neem)

Wat ik nog moeilijk vind om te kiezen is het moederbord. Ik ben niet van plan sli of crossfire te gebuiken
dus dat hoef voor mij helemaal niet. Ik heb ondertussen al wel wat sata hds (een stuk of 4) en e-sata vind ik
wel gemakkelijk. Wireless is ook een plus maar niet echt noodzakelijk. Welke prijsklasse schatten jullie dat ik
zal moeten voorzien voor een moederbord?

Ik heb ook interesse in een 120GB SSD maar waar ziet het verschil nu. De prijzen varieren nogal hard

Verder denk ik voldoende te hebben met een 600W voeding. Is dit voldoende?

Ter volledigheid:
* Geheugen zal een kingston DDR3 2x4GB 1333Mhz worden.
* nVidia GTX 560 Ti 1GB DDR5

Graag jullie bedenkingen, opmerkingen of aandachtspunten.

Bedankt,
Jannick008

Tenzij je zware compiling doet ga je weinig voordeel hebben van de i7. Als je echter een volledige linux kernel compiled scheelt dat al snel 30% in tijd.

Als je software gebruikt die gebruik kan maken van hardware acceleratie van de i5/i7 ga je niet heel veel verschil merken. Beide hebben namelijk een zelfde grafische core. Indien je puur software conversie doet is de i7 wel wat sneller.

Qua moederbord kun je ook gaan voor de Z77. Deze beginnen bij 130 euro ongeveer. Deze hebben dezelfde featureset als de z68, maar ondersteunen 8 sata devices (waarvan 4 x600), USB 3 en pci-e 3.0. Ze hebben meestal ook standaard e-sata. De z77 is net op de markt dus er zijn nog niet heel veel versies, maar het is de laatste en snelste chipset voor de 1155. Gezien dat de meeste z68 in dezelfde prijsklasse zitten met vaak minder features zou ik hier zeker naar kijken.

SSD moet je kijken naar features, snelheid en betrouwbaarheid. De samsung 830 serie en crucial m4 worden vaak gezien als goede referenties.

budget is ongeveer 900~1100 (komt nu ook niet op 100€)

die Z77 chipset is wel interessant maar kan hem niet vinden momenteel (in een winkel in de buurt)

Zou er iemand in een paar woorden kunnen zeggen waarom iemand ooit een i7 zou nemen ipv een i5?

Ik heb zelf een i7 :P

T.o.V. een i5 heeft de i7 een paar voordelen:

-applicaties met zeer hoge threading en concurrency: Rendering, raytracing, compiling (afhankelijk van compiler!), databases
-Draaien van virtual machines. De i7 kan effectiever VM's draaien en loadsharing doen binnen een groep VM's

De lijst is niet zo heel lang. Je kunt zeggen dat i7 vooral voor "professioneler" gebruik interessant is. De i7 is ook gewoon sneller dan een i5 op stock snelheden, maar niet zodanig dat het de extra 100 euro waard is als je niet de extra functionaliteit benut.

de prijzen van de ssd lijken me gigantisch hoog maar het enige dat er altijd vermeld is, is lees- en schrijfsennelheid. betrouwbaarheid kan ik moeilijk vinden in de specs. hoe lang denken jullie dat de levensduur van een 830 of crucial zou zijn?

Iemand trouwens een idee of ik met die 600w toekom?

Ik heb zelf een intel x-25m en die draait al 3 jaar zonder problemen. Deze serie is een van de oudste op de markt. De nieuwste modellen is natuurlijk een stuk moeilijker te zeggen. IN principe kunnen SSD's minstens 5 jaar mee. Je moet een SSD vooral kopen voor jezelf.

Ik maak gebruik van een SSD en ramdisk en dat maakt het systeem extreem snel in gebruik en opstarten. Persoonlijk vind ik dat belangrijk, maar als je daar geen 200 euro voor overhebt moet je het ook vooral niet doen ;)

600W lijkt me redelijk indien het van een goed merk is.

Tja ik zou dus zelf nooit een agility SSD kopen. Langzame en brakke controller, veel bekende uitval, etc. Voor 2 tientjes meer heb je een m4 en dan weet je tenminste dat je een redelijke SSD hebt.

Ik heb thuis 2 daarvan in de pc's zitten en ze doen het perfect na de update

wow mooie service een winkelmandje samenstellen (much appreciated)

Voor die ssd onthou ik dat crucial het merk is met een goede reputatie

Ik draai idd graag VM (vooral om zaken uit te testen dus lijkt de i7 wel te verantwoorden.

Bedankt,
Jannick008

Laatst bewerkt:
In het vorige winkelmandje stond 3* assemblage, dus dat heb ik er even uitgehaald en het geld daarvan besteed aan een iets betere kast en een processorkoeler.
Tevens een Crucial M4 erbij gezet:

http://azerty.nl/winkelmandje/winke...433238]=1&product[458157]=1&product[245679]=1

helemaal top , ik had zelf al zon gedachte waarom mijn mandje duurder werd dan ik had gedacht :P bleek idd 3x montage te zijn 0.0

Hier eentje die wat goedkoper is , 3x spire fans ong 5 euro goedkoper, en een sapphire 6870 die hetzelfde presteert als een gtx 560ti (met sommige spellen beter en sommige mischien net 5 fps slechter) ook ong 70 euro bespaart . ------->http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B405098%5D=1&product%5B426864%5D=1&product%5B363575%5D=1&product%5B405776%5D=1&product%5B7517%5D=1&product%5B361141%5D=1&product%5B433238%5D=1&product%5B458157%5D=1&product%5B245679%5D=1&product%5B409338%5D=1&product%5B443658%5D=3 <------------
Ik kan op azerty geen dradloos usb stick of iets dergelijks vinden maar met de geld die je nu over houdt kan je die wel kopen :)

Laatst bewerkt:
Samsung ssd's zijn wat dat betreft the way to go hier een mooi linkje van tweakers die verschillende SSD's getest hebben
klikerdeklik

De samsung is prijs per prestatie op het moment nog wel net wat duurder dan de m4. Absoluut de beste kleine SD, maar ik wilde toch ook de m4 nog steeds plaatsen. Hoewel wel een paar procent langzamer, is de m4 ook 10-15% goedkoper dan de samsung.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan