Nieuwe prijzen in Access invoeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

frankvdl

Gebruiker
Lid geworden
12 jun 2015
Ik heb een tabel gemaakt met de prijzen van artikels. Die tabel gebruik ik dan voor klanten wanneer ze een artikel kopen om een ticket af te printen. Wanneer ik een prijs verander in de tabel dan veranderen ook alle prijzen van de voorbije aankopen. Hoe kan ik dit oplossen?

Daar zijn twee oplossingen voor, die beiden een aanpassing in je db nodig hebben (vermoed ik).
1. Neem in je tabel met verkoopacties naast het veld ProductID ook een veld Prijs op. Gebruik de keuzelijst waarmee je een artikel kiest (waar de prijs ook in zit, naast ProductID en Omschrijving) om de prijs vanuit de keuzelijst in het veld Prijs te vullen. Alle records krijgen dan bij het aanmaken de actuele prijs, maar omdat de prijs als veld is vastgelegd in de verkopen, heb je ook de prijs vastgelegd bij de verkoop.
2. Maak een tabel Prijsmutaties waarin je elke mutatie vastlegt m.b.v. datum, ProductID en Prijs. Eventueel gebruik je 2 datumvelden: Ingangsdatum en Einddatum. De einddatum vul je pas als er een nieuwe prijs wordt ingevuld in een nieuw record. De geldende prijs bij een transactie zoek je dan op basis van de transactiedatum op. De prijs vind je dan omdat de transactiedatum altijd in een periode is terug te vinden gebaseerd op de prijsmutaties.

Optie 1 is het makkelijkst te maken, maar optie 2 is ook prima te doen. Bovendien heb je dan prijshistorie in je database. Gelukkig voor jou heb ik daar een compleet hoofdstuk aan gewijd in de Access cursus (hoofdstuk 17).

Hartelijk bedankt voor je antwoord. Ik ga het zo vlug mogelijk bekijken en laat je iets weten of het gelukt is.

Het is gelukt, ik ga de twee mogelijkheden uittesten, kwestie van oefening. Dank u voor de snelle oplossing.

Ik dacht trouwens dat je gestopt was bij helpmij, had ik gelezen in de nieuwsbrief. Niet doen hé, je bent een echte versterking voor het team!

Laatst bewerkt:
Mag je de vraag nog op <Opgelost> zetten!
Ik dacht trouwens dat je gestopt was bij helpmij, had ik gelezen in de nieuwsbrief. Niet doen hé, je bent een echte versterking voor het team!
Dank :). Ik ben gestopt met schrijven voor de nieuwsbrief, laten we het maar houden op afwijkende meningen in de redactie. Wellicht dat ik in de toekomst wel weer ga schrijven...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan