Nieuwe primaire partitie maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

jvpttn

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2007
Beste forumgenoten;

Ik heb de vraag al eerder gesteld, maar w.s. was ik niet duidelijk genoeg, Vandaar nogmaals de vraag hoe ik met schijfbeheer in Windows 7 een tweede primaire partitie kan maken. Ik heb nu Windows 7 op mijn pc staan maar wil er Windows XP met een dual boot systeem naast zetten. Ik weet dat ik dan eerst XP moet installeren en daarna 7, maar het lukt mij maar niet om een tweede primaire partitie te maken. Ik heb een printscreen van de huidige situatie bijgevoegd. Alle tips en adviezen zijn hartelijk welkom.

Vr. groet, Jan.:)

Bijlagen

• printscreen partities.jpg
    printscreen partities.jpg
    90,5 KB · Weergaven: 59
Doe je een schone installatie? Dus de schijf waar je Windows wil installeren is geformatteerd. Start Windows XP installatie-schijf. Tijdens de installatie komt de mogelijkheid om partities aan te maken. Wanneer je klaar bent met de XP installeer je Win7. Je kunt ook Partition Magic gebruiken of Acronis Disk Manager.

Heb je een dos opstart?
Fdisk. dan 4 intikken.
of 3 partieteis aan maken. en activeren.

Geen Fdisk of DOS start. Gewoon starten met de XP installatie cd. Bij de keuze op welke partitie XP moet worden geïnstalleerd, zie je DIT SCHERM Daar kun je ee partitie verwijderen, maar ook aanmaken. Jij bepaalt zelf de grootte en het format. (NTFS )

Daar kan je dan toch de grootte niet veranderen?
Hij geeft partitie aan, maar niet om groter of kleiner te maken.

Dat kan wel. Als je de partitie verwijdert, komt in het volgende scherm partitie aanmaken. Kies je dat, dan kun je daar ook de grootte aangeven.
Trouwens om in Win7 partities en nog veel meer wilt beheren. Maak een nieuw mapje op je bureaublad en geef da deze naam:
TheutroniX.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}
Open dat en verbaas je.

Laatst bewerkt:
Oke.
Zover was ik nog nooit geweest. Weer wat bijgeleerd.

Het staat ook een beetje verborgen. Zo onderaan het scherm.
Succes Martin

Hoef ik voorlopig niet doen,heb extra schijf met XP klaarliggen.
Gaat hij in de fout, stop ik er gelijk een andere in.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan