nieuwe printer voor meerdere pc's

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sophie.h

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2006
Berichten
111
Ik wil een printer kopen die ik voor meerder pc's kan gebruiken.
Ik wil 'm aansluiten aan de vaste pc en dan ook gebruiken voor mijn laptop.
Nu zit er al een (oude) printer vast aan die vaste pc, die het nog prima doet, maar die niet combineerd met mijn laptop.
-Hoe sluit je een 2e aan. Kan dit wel
-Waar op letten bij aankoop
-Hoe regel ik dit in een netwerk (stappenplan). Er is een draadloze verbinding tussen de pc's via een router. Ik heb nog geen netwerk ingesteld op mijn pc's
-Wat zijn betrouwbare printermerken

Sophie
 
vertel eens wat meer. Welke windows versie staat er op je labtop en welke op de PC. En welke printer heb je thans die wel op de PC werkt en niet op de labtop?

wat wil je met de printer gaan doen? Zoek je kleur of zwartwit? Gaat het om bulken tekst zwart wit of afbeeldingen en fotos in kleur afdrukken? wat is je richtprijs?
 
Beste Mathwenders

bedankt voor je vlotte reactie.

Ze hebben allebei XP. De PC is echter niet nieuw (pentium 3 128 MB) , laptop wel. Printer is HP710C. HP zei dat het niet meer kon, waarom weet ik even niet meer.

Voornamelijk brieven printen met soms een (gekleurd) plaatje bij een werkstuk of zo.
Prijs heb ik geen idee wat die dingen tegenwoordig kosten. Doe maar een normale consumentenprijs, dan kijk ik bij kieskeurig.nl wel waar die het goedkoopst is.
 
De Brother HL 2030 bevalt me goed: onder de 100,- euro als je even snuffelt. Laserprinter, zwart-wit, bij aanschaf toner voor 1500 afdrukken, daarna kopen voor 60,- euro en goed voor 2500 afdrukken. Gaat12500 afdrukken mee, daarna moet je een onderdeel vervangen wat duurder is dan de printer. Mijn gebruik is zakelijk, in 6 maandeen 7000 vel, geen probleem. Kijk eens op despa.nl. / brothershop.nl. of bij officecentre.?, een soort makro voor kantoorartikelen, op diverse plaatsen in Nederland. In je topic van 16-1 schrijf je dat je een bedrijfje wil starten. Kies eerst voor een z.w., en koop een kleur als de inkomstenstroom op gang komt.
Op je labtop kun je deze printer gewoon toevoegen als vaste standaard-printer. Op de PC zeg je dat je een 2e printer gaat toevoegen. Gewoon installeren, later zie je 2 printers, de HP en de nieuwe, Als je een printopdracht geeft, zal de PC vragen vanaf welke printer er afgedrukt moet worden (of je stelt een der printers als voorkeur in). Belangrijk bij Brother is de online-registratie van de garantie (die overigens goed is, maar deze ervaring betreft een bijna versleten fotocopieer apparaat die we voor 0,02 euro per afrduk afgebeuld hebben).

Voor een draadloos netwerk zal ik me onthouden, daar heb ik te weinig ervaring mee. Maar op bovengenoemde manier kun je thuis makkelijk printen vanaf de labtop of pc.

De 710c is eigenlijk bedoeld voor W 98, misschien W 2000. Maar je hebt 2x XP. Misschien werkt hij wel omdat je pc al wat ouder is (van 98 naar XP???) of maak je gebruik van een paralelle kabel, terwijl het bij de labtop USB is?? Ik zie daarentegen bij www.hp.nl een driver voor xp staan, dus misschien moet je die maar eens binnenhalen voor je labtop??
 
Ze hebben allebei XP, die oude ook

HP zei: Hostbased printer (sleekprinter), kan dus niet via router of netwerk. Alleen met stekker erin dus. Op een pc zit toch maar 1 printeraansluiting? Hoe kan ik daar dan in de praktijk een 2e opzetten? Hoe doen ze dat dan bij bedrijven? Die hebben meestal een gezamelijke printer op de gang. Is daar nou een een printerswitch voor bedoeld? HP zegt dit niet te ondersteunen. Mijn laptop heeft alleen USB 2 ingangen. Wat voor eens stekker heb je dan nodig? HP zegt dat de drivers staandaard al op mijn pc zitten.
 
een host based printer wil zeggen dat de printopdracht voorbereid wordt op de pc waarop de printer is aangesloten. Je hebt dan een stand-alone printer, die je dus niet in een netwerk kunt opnemen: je kunt de printer niet aansluiten op meerdere pc's of vanuit meerdere pc's een printopdracht naar deze ene printer geven.
conclusie: gebruik de 710c alleen voor de pc.

je pc heeft ws een paralelle poort voor de printer, dat is een kabel die veel lijkt op de kabel van de monitor die je op de pc aan sluit. Ik heb geen voorbeeld bij de hand maar google eens met stekker paralelle poort voor een foto. Een 2e paralelle poort kun je krijgen door een los kaartje te kopen wat je in een vrij slot op je moederbord prikt. Maar dat moet je alleen doen als je een 2e printer koopt die een paralelle kabel heeft voor de aansluiting heeft. Maar een tegenwoordige printer heeft meestal usb, je hebt een oudere P3 en ik weet niet of deze een USB aansluiting heeft. Ook deze (usb kaart) kun je los kopen en in een vrij slot op het moederbord prikken. Neem dan wel USB 2 (sneller) en alleen als je nieuwe printer een usb kabel voo de aansluiting op je pc heeft.
Een 3e optie is een koppelstuk van usb naar paralel. Zeg maar een contrastekker. De ene kant prik je in de USB, op de andere kant sluit je de paralelle kaart aan. Niet fraai als deze "klots" aangesloten zit op de usb aan de voorkant van je pc (achterin zie je niet).

Als je een nieuwe printer koopt is het van belang dat xp deze ondersteunt. Op je pc kun je softwarematig een 2e printer toevoegen, zie mijn vorig bericht, zeker als je beschikt over 2 of meer (toegevoegde) printerpoorten door uitbreiding met een usb poort. Even in je pc aanvinken bij printers welke de standaardprinter is, en je kunt vanaf je pc 2 verschillende printers bedienen.

Maar als je de nieuwe printer wil opnemen in een netwerk: koop dan wel een netwerkprinter. Wat ik beschreven heb is de stand-alone situatie. Ik heb 3 printers aan mijn pc hangen die werken. Waarom? De lol dat het werkt, maar voor een flut print laat ik met plezier de matrix printer van 15 jaar ratelen. Dozen kettingpapier moeten nog op.

waarom de 710c vanuit de labtop niet werkt is lastig te zeggen, maar eigenlijk zou het moeten kunnen. Het is meer 2 avonden proberen dan van afstand uit te leggen. Iemand met enige liefde voor printers zou het moeten lukken. Toewijzen van de juiste printerpoort is al zo'n voorkomend probleempje.

succes
 
Mijn vaste pc heeft inderdaad geen USB.

Ik denk dat ik het volgende maar ga doen:

Ik ga een XP compatible netwerkprinter kopen voor mijn laptop. Er zit meer uitbreiding op dat gebied aan te komen (kids zijn aan het sparen voor een laptop en ik ga waarschijnlijk een aparte laptop kopen voor een bedrijfje dat ik wil starten.) Gooi ik die allemaal op die nieuwe printer en laat ik die oude lekker met rust. Ik heb ook geen twee avonden vrij momenteel.

Bedankt voor je hulp Was heel duidelijk
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan