nieuwe provider

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Ik heb "thuis" Nextcloud draaien. Elke nacht wordt een (incremental) backup gemaakt naar een backupserver op een andere locatie.
Sinds deze week is op deze andere locatie een overstap gemaakt van KPN naar Ziggo. Uiteraard is het IP-adres veranderd, maar dat is geen probleem. De backup-server (andere locatie) legt immers zelf contact met "thuis".

Toen de KPN-aansluiting actief was, kon ik (vanuit "thuis") via PuTTY een Telnet-sessie starten naar de "andere locatie". Wellicht stonden hiervoor de juiste poorten open.
Nu de Ziggo-aansluiting actief is, kon ik geen Telnet-sessie meer starten. Ik denk dat een daarvoor benodigde poort niet open staat.

Wat moet ik doen om de juiste poort open te zetten?

Vriendelijke groet,
Marianne

Wellicht dat dit je verder helpt:

Dankjewel @edmoor.
Ik heb kunnen inloggen in het Ziggo-modem. Daar vond ik bij de aangesloten apparaten inderdaad een bedrade computer, de backup-computer. Bij dit apparaat staat een IPv6-adres.
Ook vond ik de Port Forwarding functie. Daar loop ik enigszins vast.
De te forwarden port (ik neem aan ook dat dat ook weer 22) moet forwarden naar....? 2022?
Maar als ik wil opslaan, vraagt de website naar het IP-adres, maar dan IPv4. Hoe ga ik hiermee om?

Kort na het typen van mijn vorige reactie vond ik de door jou genoemde converter. Maar na het invoeren van het gevonden IPv6-adres krijg ik de melding:
2001:1c02:1a1d:****:****:****:****:**** as IPv4 address:

Valid IPv6 Address - Not valid 6to4 notation or IPv4-mapped notation

This IPv6 Address cannot be converted to IPv4

Het laatste deel van het IPv6-adres heb ik vervangen door asterisks,
Hoe vind ik nu de juiste portforwarding?

Op de locatie van de backup-server moet je de portforwarding in de router instellen.
Hoe je dat doet? Dat verschilt per router/modem.

Hoe ziet die invoerpagina eruit?

Aanvullend. Putty (SSH) rechtstreeks benaderbaar via het internet is vragen om problemen. Kans op hacks is zeker aanwezig.

Aanvullend. Putty (SSH) rechtstreeks benaderbaar via het internet is vragen om problemen. Kans op hacks is zeker aanwezig.
Huh? PuTTY is een cliënt.

Laatst bewerkt:
Lijkt mij overbodig. Waarom zou je DHCP willen uitzetten? Je kan in de router ook vaak een intern IP op fixed zetten, gekoppeld aan het MAC-adres.

Dat artikel wat je leest is van 7 jaar oud!!!!!

Je zal op de serverlocatie moeten kijken wat het IPv4 adres van de server is.
Daarnaaast kan je de server een IPv4 adres geven dat buiten de range van de DHCP ligt zodat deze nooit wijzigt.

@Aar . Ik schrijf dit soort zaken soms bewust zo op. Houd het voor de vragensteller vaak wat overzichtelijker dan dat ik meteen begin over Ingress TCP poort 22.

Aan TS. Wat als je op de server op een commandoregel het commando
IPCONFIG /ALL
geeft. Dan zou je ook de IPv4 adressen te zien moeten krijgen.

@RogerS, dank voor je tip. Dat zou ook mijn volgende stap zijn. De server is alleen maar een computerkast. Er is op dit moment geen monitor aanwezig, dus die moet ik meenemen.

@RogerS, dank voor je tip. Dat zou ook mijn volgende stap zijn. De server is alleen maar een computerkast. Er is op dit moment geen monitor aanwezig, dus die moet ik meenemen.
RDP/VNC verbinding lijkt me makkelijker uiteindelijk.

en ziggo zal geen ipv6 uitzetten.

Ik denk geen monitor nodig. Lokaal even scannen met een IP scanner op poort 22. Krijg je vast en zeker een IP adres terug.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan