nieuwe RAM - pc werkt niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

atlantiske

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2006
Hoi,
Ik heb enkele dagen geleden de RAM van mijn pc proberen uit te breiden. Dit zijn de specificaties:
De RAM die ik toegevoegd heb: 2 x 1GB PC3200 400MHZ 400 184PIN DDR RAM MEMORY 1G.
De RAM die er al was: 2 x 256 MB PC3200 200MHZ DDR RAM
Mijn pc is een Medion PC MT6 (Titanium MD 8383) Pentium 4 met 3,4Ghz processor.

Nadat we de nieuwe RAM erin gestoken hadden, wou de computer niet meer opstarten (en maakt hij allerlei piepgeluiden, die aangeven dat er een fout is). We hebben verschillende configuraties geprobeerd (alleen nieuwe RAM, oude en nieuwe RAM, de paren in twee slots naast elkaar (met elk een verschillende kleur) steken, of de paren in twee slots van dezelfde kleur niet naast elkaar steken. Ondertussen is de situatie helemaal uit de hand gelopen: zelfs als we de oorspronkelijke ram er terug insteken, op de oorspronkelijke plaats (het eerste en het derde slot, die dezelfde kleur hebben), wil de pc niet meer opstarten. Help!!?! Wat kan hiervan de oorzaak zijn en hoe los ik het op? Is het blijven proberen de RAM te installeren gevaarlijk voor de computer? Toen we terug de oude RAM, of maar 1 van de 1GB-sticks in de pc staken, kregen we toch al iets op het scherm, hoewel we nooit in windows zijn geraakt. Alle hulp zou zeer welkom zijn :confused:.

Update: ondertussen hebben we geconstateerd dat de piepcode die de pc geeft, wijst op niet goed vastzittende of ontbrekende RAM (het is een award bios die eindeloos blijft piepen). Dit is heel raar, aangezien er wel degelijk RAM in de computer zit, en het (mijns inziens) goed vastzit. Advies?

Laatst bewerkt:
edit: mischien is 1 kaartje stuk? lijkt me stug maar kan gebeuren.

Laatst bewerkt:
Als 1 kaartje stuk is, zorgt dat er dan voor dat al de rest ook niet meer werkt (als ze samen in de computer zitten)?

Dat zou kunnen met wat oudere moederborden, dit weet ik niet zeker. Want een vriend van mij werkt gewoon met 2x1gb waarvan er 1 stuk is. Die ook nog gewoon in zijn pc zit.

Werkt het wel met 1x 1gb?

Wanneer we er 1 x 1GB RAM insteken (in het eerste slot), krijgen we al tekst op het scherm: een rechthoekig schermpje in het midden, met wat algemene informatie over het systeem (dat het een pentium 4 is, etc), maar daar bleef het dan op hangen.

We raken wel in de BIOS (delete-knop induwen bij opstarten), maar kunnen daar dan niet navigeren (toetsenbord reageert niet, hoewel dat altijd gewerkt heeft (het is btw niet draadloos))

Ik zou zeggen , de snelheden aanpassen van je geheugen in je bios. Maar als je niet met je toetsenbord kan geraken in je bios kom je niet ver..

Ik hoop dat er nog andere mensen met ervaring kunnen helpen. Mijn kennis op dit gebied houd op.

Succes nog

Stel dat we wel in de bios geraken, hoe moeten we de snelheden dan best aanpassen, denk je?
Nog iets dat ik vergeten te zeggen ben: de RAM-snelheden die compatibel waren met mijn computer zijn 166Mhz en 200Mhz. De nieuwe RAM is 400Mhz. Ik dacht dat die wel zou werken, maar dan gewoon op een tragere (200Mhz) snelheid. Zou het daar iets mee te maken kunnen hebben?

Op internet staat dat de Medion PC MT6 400 mhz moet aankunnen.

Medion PCMT6 Memory

Configuration:
Maximum memory/ Memory type/ Memory speed/ Memory slots
2gb/ 184pin DDR/ PC3200 (400MHz)/ 2 (2 banks of 1)

Dus ik zelf denk niet dat de snelheid hoeft aangepast te worden.

Als 1 bankje kapot is kan het zijn dat je computer nog wel wilt opstarten, heeft ermee te maken in welke slot het kapotte bakje zit. Plus waar je nog mee te maken heb is of je ook in dual channel werkt of niet. Als je in dual channel werkt met 4 bankjes moeten bankjes gaan samen werken en kan het zijn dat al meteen je pc niet wilt starten. als je mobo in single channel werkt (dus dan spreekt je pc de bankjes 1 voor 1 aan) en het bankje zit bijvoorbeeld in slot 3 kan het zijn dat je pc het eerst normaal doet, totdat hij de kapotte bankje moet aanspreken, dan kan je pc vastlopen. verder zou je moeten kijken wat de max snelheid is van je moederbord, dus met wat voor kloksnelheid maximaal aankan van je geheugen. als het bijvoorbeeld max 333mhz is en je stopt er 400mhz gaat je pc ook vreemd doen.

ps: aangezien het pc3200 is is het dus DDR geheugen, geen ddr2 of ddr2.

Bedankt voor jullie hulp! Jammer genoeg heb ik nooit gevonden wat het probleem juist was, omdat ondertussen het moederbord ook niet meer reageert. Het enige deel van de pc dat nu wel nog werkt is de ventilator ;o). Tja, het beestje was al vijf jaar oud, dus dan is een nieuwe kopen misschien niet zo erg..

Ik zal dus maar zeggen dat de vraag opgelost is (al betekent dat dan eerder "is onmogelijk nog op te lossen").

Laatst bewerkt:
je kan inderdaad altijd een nieuwe computer kopen, en je zal en natuurlijk weer op vooruit gaan. maar als je deze nog even wilt houden misschien is het dan een goed idee om de computer naar een computer zaak te brengen en hun er naar te laten kijken? want als het alleen het geheugen is verwacht ik dat hun er snel uit zijn. het is maar een idee hoor.

Delta Hawk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan