Nieuwe record plaatsen in subform vanuit mainform dmv cmdbutton

Status
Niet open voor verdere reacties.

LodewijkG

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2012
Dag Allen,

Bij voorbaad excuus, mijn acces kwaliteiten zijn miniem.

Ik heb een leeg formulier gevuld een subform, in dit subform wil ik graag een nieuw record kunnen toevoegen dmv een command button. Nu heb ik via http://access.mvps.org/access/forms/frm0031.htm al meerdere variaties geprobeerd maar kom er niet uit.

Enige waar ik nu op kom is bijvoorbeeld als mijn key in het subform FreightId heet.

FreightId 1.1
En bij nieuwe record toevoegen krijg ik bijvoorbeeld freightId 1.2 waardoor dubbele values onstaan wat niet mag.

Dus geen nieuwe record freightId 2.

Ik ben terecht gekomen op het volgende stukje code die nog niet geheel werkt maar wellicht wel een opstap is naar de oplossing:

Sub Form naam: sfmFreightInput
Main Form naam: frmTransport
RecordId die ik nieuw aangemaakt wil hebben: FreightId

Private Sub Knop143_Click()
Me.sfmFreightInput.SetFocus
DoCmd.GoToRecord , FreightId, acNewRec
End Sub

Hij geeft dan aan dat deze de data niet kan vinden en ik kan de oplossing niet vinden :O

Voorbeeld: http://www.fileupload.nl/43d470b16614633d

Alvast mijn dank voor jullie aandacht!

Mvgr,

Lodewijk

Laatst bewerkt:
Ik heb een leeg formulier gevuld een subform, in dit subform wil ik graag een nieuw record kunnen toevoegen dmv een command button.
Hier snap ik al niet zoveel van; waarom een subformulier op een leeg hoofdformulier zetten? Makes no sense.. Maak van je subformulier een hoofdformulier, zet de opmaak etc. van het verder niet gebruikte hoofdformulier in de koptekst van je (dan geen) subformulier, en gebruik de standaardfuncties op het formulier om records te muteren/toe te voegen. Daar heb je helemaal geen aparte toevoegknop voor nodig.

En een tip: als je nog weinig van Access weet, hou het dan vooral simpel; probeer niet hard te lopen als je maar net kunt kruipen :)

Dag OctaFish,

Bedankt voor je feedback, klinkt logisch.

Dus heb nu zeg maar de tblFreightCost (FreightCostId) gebruikt als formulier en daar een subformulier met dezelfde brongegevens in zet, zodat ik deze kan aanpassen. Dit subformulier wil ik kunnen filteren dmv comboboxen op bijvoorbeeld transportagent.

Ik wil dit subformulier onafhankelijk in het formulier plaatsen maar als ik de hoofd- & subvelden koppelen leeg maak word deze steeds automatisch aangevuld met FreightCostId. Hoe kan ik dit voorkomen?

Wederom bedankt!

Mvgr,

Lodewijk

Laatst bewerkt:
Ik zou het bovenste formulier (subqryTransport) 'promoveren' naar het hoofdformulier en de keuzelijst die je gebruikt om te filteren dan dus het hoofdformulier laten filteren. Het tweede subformulier zet je dan als subformulier op dat hoofdformulier en koppel je dan aan het overeenkomende koppelveld. Volgens mij heb je dan het gewenste resultaat. Andersom kan natuurlijk ook.

Dag OctaFish,

Ik heb bovenstaand een aantal keer geprobeerd, ik loop echter tegen een muur als ik probeer het volgende te doen:

Ik zou graag mijn mainform willen updaten dmv een selectie uit mijn subform. Ik wil echter het subform niet direct met de mainform linken dmv hoofdvelden met subvelden koppelen, dit omdat ik mijn subform op basis van comboboxen als navigatie wil gebruiken.

Zou ik mijn mainform kunnen koppelen op basis van bijvoorbeeld een selectie die ik aanklik in mijn subform?

Bij voorbaad dank!

Ik snap dus weinig tot niks van je db opzet. Althans: van je formulier. Volgens mij heb je een redelijk rechttoe-rechtaan proces dat je behoorlijk gecompliceerd wilt uitvoeren. Hou het simpel, zou ik zeggen. Begin bijvoorbeeld ook eens met het veld [CountryId] te verwijderen uit de tabel [tblFreightCost]. Je hebt immers al een veld [CityId] dat óók is gekoppeld aan de tabel [tblCountry]. En zeg nou zelf: hoe groot is de kans dat Antwerp de ene dag in Belgium ligt, en de andere dag in Germany? In jouw tabel [tblFreightCost] kun je dat wel degelijk opvoeren!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan