Nieuwe sata schijf

• Onderwerp starter Onderwerp starter DOc
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

DOc

Gebruiker
Lid geworden
20 aug 2005
Beste mensen,

Voor een paar dagen geleden heb ik een nieuwe sata schijf gekocht, en zou deze willen installeren in mijn pc.

-moederbord Epox nforce 3
-seagate 80 gig
-nieuw- maxtor 200gig

In deze pc zat al een Sata seagate 80GIG.
Nu zou ik deze 2 graag met elkaar willen laten samen werken.
En heb zo de stappen uitgevoerd die in het moederbordboekje stonden.

diskette aanmaken met de bij behorende sata driver.
boekje goed doorgelezen.
maar nu komt de eerste fout al.
ik wou het raid setup openen.
en zag daar alleen de nieuwe schijf staan.
Nu had ik het vermoeden dat hij de andere schijf al gezien had en ging gewoon verder volgens het boekje.

nu kom ik bij het windows setup aan (F6 ondertussen gedrukt voor de diskette) en staat er onder in onderzoeken van schijf.... maxtor.....

de HDD lamp blijft alleen maar branden en verder gebeurd er niks.

Daarna heb ik me bedacht om dan alleen de maxtor maar aan te sluiten.
en zodoende met diskette het zelfde verhaal weer gevolgd.
nu ging hij met succes door het "blauwe" gedeelte.
totdat de computer opnieuw op moet starten om aan het echte werk te beginnen.
wat blijkt weer blijft de hdd led branden en gebeurt er niks?

wat moet ik hieruit opmaken ?
Doe ik wat verkeerd of is de schijf niet goed ??

Welk type moederbord heb je?

Indien de sata controller in de bios meerdere mogelijkheden heeft, qua settings met sata, raid, etc, deze nog even nalopen, wil je wel helpen, maar dan wil ik eerst de manual doornemen.

Welk soort is de Seagate?

EPoX EP-9NDA3i, nForce3 250, Socket-939, ATX, S-ATA, LAN, DDR, AGP8X
Seagate ST3808110AS 80Gb

nu wou ik net nog even in het raid setup (f10) kan ik er niet inkomen... oftewel hij slaat het over. :rolleyes:

Ik lees in de manual, dat je wel een ide raid rom hebt, maar die is niet voor de sata schijven, denk ook niet dat het de bedoeling is om ze in raid te laten werken.

Je hoeft alleen de onchip sata te enablen, en niet die voor de raid, ook niet de sata 1 sata 2 raid.

hmm...
Dat is mooi te weten.

maar ondertussen heb ik nog een keer geprobeerd om de nieuwe schijf alleen te installeren.
dit werd ook geen succes, eenmaal aangekomen bij de installatie (f6 gedrukt)daarna kom ik aan om het formatteren te selecteren ook gedaan.

eerste keer sloeg de hdd led weer aan en bleef branden, met veel moed gereset en nogmaal geprobeerd dit werd een succes. eenmaal opnieuw opgestrat komt hij bij het inladen van de windowsinstallatie. en blijft hdd branden. even geduldig gewacht. komt er een blauw scherm met de volgende foutmelding.

unmountable...boot....volume...

nou???
het gaat me nu een beetje boven het verstand :(

Indien je kunt opstarten van de Seagate, kun je die andere in diskmanagent gewoon indelen.

Indien je opstart van de XP cd, en hebt alleen je nieuwe eraan hangen, en alle raid opties in de bios uitgeschakeld maar de sata 1 en 2 ingeschakeld, dan kun je de drivers voor de sata inladen met F6, (maar misschien hoeft dat helemaal niet, het is een on chip), eerst met de E de flop af laten zoeken, de juiste driver selecteren, enter, en nogmaals enter, dan kun je verder met XP te installeren.

Uitzetten, en dan die Seagate er weer bijhangen, en gaan met die banaan.

hmm dan zal we nu al een eind :)

De seagte kan ik gewoon windows op installeren.
ik sluit daarna als ik gewoon in windows ben de maxtor aan en hij is aanwezig.
onderin zegt hij nieuwe hardware gevonden maxtor bla bla..

start ik dan de pc opnieuw op, ZONDER de windows xp cd erin hangt hij na het inladen.
reset ik dan weer en doe de cd erweer in start hij wel op :eek:

Van je laaste reply kan ik geen broodje bakken.:confused:

Er staat nergens dat die sata ook hot swappeble is.:eek:

Maare, in de bios ook alles zo gezet dat de comp van de eerste sata op moet starten? waar windows op staat?

laat de laatste reply maar zitten,

heb het nu als volgt voor elkaar.

Windows is nu geinstalleerd op de nieuwe maxtor sata schijf.
je komt windows nu alleen in door de sata kabel 2 sec. van de schijf af te halen en er weer op te zetten, ik kweet dat dit verboden is om te doen.

Iets zegt me dat die schijf dan niet helemaal klopt, of heeft het een ander iets ?

In principe in sata hot swappeble, alleen heb ik dat niet kunnen vinden in de handleiding van het mobo.

Staat hij in de bios ook als eerste opstart? b.v. hard disk, en dan zal hij aan de eerste sata moeten hangen, en other devices uigeschakeld moeten zijn.

Vreemd is wel, althans, ik kan het niet vinden, dat er geen mogelijk is om die sata apart te kiezen om van te booten.

hmm ik krijg nu langzaam mij twijfels of die schijf wel goed functioneerd.

net starte ik de pc opnieuw bleef hij weer hangen.

ik heb even gekeken voor je in de bios je kan de schijf wel als eerste laten boten...
daarnaast heb je in de bios ook nog de mogelijkheid om de bootvolgorde van de schijven te bepalen, in een volgend tabblad.

kortom naar mijn mening heb ik nu alles geprobeerd om de schijf te laten werken.
ben nu 2 keer in windows geweest. maar elke keer voor dat hij windows moet laden "slaat" hij vast.

het lijkt wel dat hij gewoon niet wil aanslaan. :rolleyes:

Had je de nForce drivers geïnstalleerd? of werkt hij nu op de windows drivers.

Ik heb dit ook een keer meegemaakt met een MSI moederbord met nForce3 250 chipset in combinatie met een Maxtor 6B200M0 SATA schijf.

Wat voor type schijf heb jij?
Ik heb dit probleem nooit op kunnen lossen overigens.

ik meen dat het deze is:Maxtor 200 GB 6V200E0 (SATA300 - 8 MB)

Nu ja, misschien is het toch de combinatie chipset -->type Maxtor, ik weet het niet.
Ik kreeg de schijf wel bootable maar één van de tien keer weigerde hij, net zoal jij aangeeft.
Het veranderen van poorten (op de MSI zaten vier SATA poorten) bood enige oplossing maar niet voldoende.
Bios update hielp bij mij ook niet want na de vierde update (over een vrij lang tijdsbestek) was het bios verrot, helaas pindakaas. :(

Voor de rest... misschien heeft Lange Pier nog suggesties voor je?

echt top voor de volle hulp hierzo !
ik denk dat ik morgen gewoon even terug ga na de winkel met de schijf, en deze probeer om te wisselen, misschien is het handig om een seagte bij te halen ? omdat deze probleemloos werkt?

dan had ik nog een klein vraagje, hoe is het mogelijk om weer in het raid setup te komen ?
na de eerste installatie ben ik hier niet meer ingekomen ?

harstikke bedankt,
:D

Had je ook nog de jumper verzet op de 1,5 gps modus? dit is toch een sata ll schijf?, als ik het goed heb.

Over de raidbios, die is alleen bedoeld voor de ata/ide schijven, en je hebt toch 2 sata schijven?, maar die kun je enablen in de bios, en zo ook de ide boot rom.

azo, nee de jumper heb ik niet aangezeten die zit op de laatste 2pinnetjes.
maakt dat verschil ?

hehe sata 1.5GB mode setting ?

is dat niet dan 1.5gig groot ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan