Nieuwe schijf: waar zijn de gigabytes gebleven?

Status
Niet open voor verdere reacties.

turbo_henky

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2005
Ik heb een nieuwe harde schijf gekocht. Ik heb ook het artikel bovenin in dit topic gelezen en ik snap ook dat er verschil zit in het aantal bytes wat de fabrikant opgeeft en wat de computer berekend.
Als ik 160GB omreken dan zou dit ongeveer 149GB moeten worden. Mijn bios ziet echter maar 137GB! Waar zijn die 12 GB gebleven?

Groeten Hendrik

Windows XP? Zo ja Service pack 2 wel ginstalleerd? Kijk eventueel even bij schijfbeheer.

Ik ben nog niet verder dan de Bios. Ik heb nog geen windows kunnen installeren

Het is best mogelijk dat jou probleem verdwijnt nadat je zelf geformatteerd hebt. Anders is het kennelijk een probleem van het BIOS. Hiervan moet je vaak de nieuwe versie flashen om de inrichting van de laatste schijven te herkennen. Bij de fabrikant van het moederbord kan je informeren naar nieuwe bios updates en lijsten zien van dergelijke gebreken die de nieuwe versies oplossen. Correcte schijfherkenning staat daar zeker bij. Ga dat eens na. Voor zo een probleem kun je zeker terug naar de winkel, dus als de BIOS alles correct herkent en de instellingen staan er goed, installeer dan gerust Windows en laat die de schijf voor gebruik gereed maken.

Ik weet eigenlijk niet of de bios de instellingen goed herkend, want ik kan de instellingen nergens achterhalen. Het is een samsung HM160HC harddisk. Ik kan hierover geen informatie vinden over het aantal "sectors" en het aantal "heads"
Ik ga inderdaad eens kijken of er een nieuwe BIOS is voor mijn laptop, dat is een goede suggestie.

Zojuist bekeken of er een nieuwe Bios beschikbaar is, maar dat is dus niet het geval.

Wie kan mij helpen aan de gegevens die ik in de bios in moet stellen van de harddisk:
Samsung HM160HC (160GB / 2.5inch)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk niet dat je handmatig iets kunt instellen dat automatische herkenning niet voor je doen kan. De bios heeft de juiste keuze mogelijk gewoon niet. Neem voor de nieuwste biosupdate dan contact op met de fabrikant van je laptop. Alleen deze kan uitkomst bieden voor een BIOS dat je zonder risico gebruiken kunt. Leg die het probleem dus voor. Je zou uitsluitsel moeten krijgen en het is voor hun niet moeilijk om een bios eventueel aan te passen maar er zijn ook leveranciers die het niets uitmaakt. Dan kan je op het internet gaan zoeken naar een nieuwer bios voor jou laptop. Er zijn ook bedrijven die op internet in advertenties aanbieden ieder gewenst bios te leveren.

In de handleiding van de schijf staat dat wanneer je geen IDE HDD Autodetectie hebt in je bios, je de gegevens kunt invullen die op de harddisk geschreven staan, betrekking hebbende op Cylinders, Koppen en Sporen en dat je de instelling voor de soort Harddisk op LBA moet zetten wanneer je dat te kiezen hebt.

Die informatie betrekkende op het aantal cylinders en koppen en sporen staat dus NIET op de schijf zelf. Op de site van Samsung kan ik hierover ook geen informatie vinden!

Maar ik zal Packard Bell eens vragen naar de Bios mogelijkheden

het probleem met de disk manager is dat ik geen diskdrive heb en dus niet zo'n diskmanager opstart diskette kan maken :confused:

Oh, ik zie zojuist dat ze ook een versie hebben voor de CD-ROM. Die ga ik eens uittesten! bedankt voor de suggestie!
Alleen hoe zet ik een .ISO bestand op een CD zodat deze CD ook bootable is?

Laatst bewerkt:
Nou zie ik daar toch ook echt staan DM_Creator.zip(For CD ROM Drive), misschien een optie om die dan maar te nemen.

Als het goed is heb je daar alleen b.v. Nero burning rom voor nodig, kies daar voor 'image branden'

inderdaad, die had ik in eerste instantie over het hoofd gezien. ik ga het eens proberen met Nero

Laatst bewerkt:
Ik heb de disk manager aan de praat gekregen. Na even stoeien met de diskmanager heb ik nu de volledige capaciteit beschikbaar!!

Hartelijk dank voor de TIP!!!!!!:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan