nieuwe ssd boot niet goed

Status
Niet open voor verdere reacties.

trukkie

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2013
Ik heb een ssd kaart geplaatst in mijn computer waarop ik windows heb gezet.
Nu heb ik ook daarnaast nog 2 harde schijven staan ( een tje met de oude windows)
Ik heb in de bios het zo gezet dat de ssd de eerste is die boot en heb op de oude schijf windows map gerenamed
in windows old.
Als ik dan opstart gaat alles goed maar als ik een tweede keer opstart zoekt hij weer de oude schijf en gaat het mis.
wat doe ik mis? Bios veranderd zelf gewoon weer de boot volgorde. Help!!

Nee want hij doet het verder prima en moederbord is 1 jaar oud..

heb ik ook een tijdje geleden gehad,,
de bootsector zit alsnog op je oude hdd en die werkt tegen de boot van de ssd

mvg, pyro

PS:
het beste is om de hdd met de oude windows te formatteren en natuurlijk de bestanden dr af te halen :)
dan zal die weer goed gaan starten

ik had bij de oude schijf de windows map windows.old genoemd en toen kreeg ik hem helemaal niet meer aan de praat.
Zou formateren dan wel helpen ?

al je bestanden redden die op de hdd die je gaat formatteren,
als dat dan niet helpt dan je nieuwe windows opnieuw op die ssd installeren zonder te formatteren,
miss kan je ook in je bios kijken welke hdd voorrang heeft met het opstarten en dat doe je met f12 of je gaat echt diep je bios in met DEL en selecteer je de hdd bij jouw je ssd waarvan je je besturingssystem wilt booten,

mvg, pyro

Ik had in de bios de ssd schijf als eerste geselecteerd dat die als eerste boot. Dat doet hij dan 1 x maar bij een herstart pakt hij weer de oude schijf.
Ik zal f12 eens proberen...

Ik heb dit probleem soms ook met de checksum. Draai je in AHCI mode? probeer dan eens terug te gaan naar IDE, reboot, volgorde weer goed zetten, reboot, door laten starten naar windows, reboot. Als de bootvolgorde nu goed blijft terug schakelen naar AHCI.

Haa stapje verder. Als ik hem terug schakel naar native IDE dan boot hij goed. Ook na 3x maar als ik hem terug zet op AHCI dan gaat het weer mis.
Moet hij op AHCI staan uiteindelijk?

Mogelijk is er dan toch iets mis met de bootsector of de checksum. Ik heb geen idee waarom dit is. Mogelijk is de SSD te snel? Ik heb het fenomeen al een aantal keer gezien, maar vaak is terug zetten naar AHCI dan geen probleem.

AHCI is eigenlijk wel nodig om de maximale performance uit een SSD te halen. De drive werkt prima in IDE, maar je mist de geavanceerde opties die AHCI kan leveren.

Ikzelf heb er verder geen onderzoek naar gedaan, maar mogelijk is dit een algemener probleem en heeft iemand er een workaround voor.

Het komt vaker voor ik heb een aantal voorbeelden kunnen vinden. Oplossingen varieren van de chipset drivers voor je moederbord installeren tot bios updates. Of gewoon ide gebruiken

AHCI is ipp niet nodig voor een ssd, heeft niet veel met performance te maken maar harde schijven hebben wel profijt van de NCQ, de hotswap optie ervan heeft hier toch geen functie.
Ook deze schijven zijn eigenlijk IDE schijven en de misvatting dat IDE modus iets minderwaardigs is wijdverspreid.

Overigens heb je voor de AHCI mode wel de goede driver nodig in het besturingssysteem, als hij windows opstart en dan gaat flippen kan het daar aan liggen, doet hij het gelijk bij de boot dan denk ik toch aan de firmware.
Vraag mij dan ook af of er geen firmware update voor die ssd is en of je in de bios een optie hebt om de initialisate van harde schijven wat ruimer te zetten.

PS, indien windows is geïnstalleerd op de ssd met de andere schijven eraan zou het ook kunnen zijn dat de opstartbestanden niet op de ssd staat, met alleen die erin en met de installatie DVD opstarten en een opstartherstel uitvoeren zou dan kunnen helpen en heb ik bovenstaande niet geschreven.:cool:

Laatst bewerkt:
Overigens heb je voor de AHCI mode wel de goede driver nodig in het besturingssysteem, als hij windows opstart en dan gaat flippen kan het daar aan liggen, doet hij het gelijk bij de boot dan denk ik toch aan de firmware.
Vraag mij dan ook af of er geen firmware update voor die ssd is en of je in de bios een optie hebt om de initialisate van harde schijven wat ruimer te zetten.

Hij gaat niet flippen of geeft een foutmelding. Hij pakt gewoon de verkeerde schijf na de tweede herstart. Ik zal eens kijken of ik firmware kan vinden van die ssd. PS,
indien windows is geïnstalleerd op de ssd met de andere schijven eraan zou het ook kunnen zijn dat de opstartbestanden niet op de ssd staat, met alleen die erin en met de installatie DVD opstarten en een opstartherstel uitvoeren zou dan kunnen helpen en heb ik bovenstaande niet geschreven.

Ik had wel de ssd geinst. met de andere schijven er nog niet aanhangend. Dus dat is het niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan