Nieuwe ssd in gebruik nemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

femke98

Meubilair
Lid geworden
16 dec 2006
Ik heb een nieuwe SSD gekocht, die krijg ik eerdaags binnen.

Even een inleiding voordat ik mijn vraag stel:
in mijn nieuwe pc zit een nieuwe ssd (toen ik hem kocht uiteraard). Die had ik met GParted ingedeeld in 1 partitie en swap, zodat de installatie goed zou gaan. Maar omdat Mint niet lekker werkte, een andere geprobeerd en toen heb ik die ssd geformatteerd. Toen een andere distro geprobeerd, die werkte ook niet, dus nou ja, om het verhaal kort te houden, heb ik er 4 geprobeerd waarvan dus de 4de er nu lekker op staat. Maar dat ding, die ssd die nu ontzetten traag geworden. De eerste keer startte hij met 4 seconden op, nu doet hij er net zo lang over als een gewone HD.
Dat wil ik dus voorkomen bij mijn nieuwe SSD.

Maar nu de vraag:
Hoe neem ik die nieuwe ssd in bedrijf? Er komt Xubuntu op omdat die lekker loopt op die pc. Zal ik gewoon Xubuntu het zelf laten doen en dan maar kijken of hij de swap netjes aanmaakt (want dat wil nog weleens niet goed gaan, te veel swap of te weinig, vandaar dat ik het eigenlijk zelf wil aanmaken altijd)

en de volgende vraag:
hoe maak ik die "oude" ssd helemaal leeg op een nette en goede manier?

Nu weet ik het antwoord op de laatste vraag al, want op het Ubuntu forum waar ik zit, heeft iemand een tip dat je met trim de hele ssd kan leegmaken. (zie http://forum.ubuntu-nl.org/tips-trucs/ssd-tips-trim-support-en-over-provisioning-instellen/)
Maar, wie weet is er wel een andere manier nog, zodat die ssd weer net zo snel wordt als in het begin.

Of, en dat is ook een optie, kan ik een kopie maken van de "oude" ssd die ik op de nieuwe kan zetten, zodat ik in 1x klaar ben. En hoe doe ik dat dan, hoe kopieer ik die oude en "plak" ik het op de nieuwe?

Nou, laat maar eens horen!

In principe heb je op de meeste computers geen swap nodig. Voor programma's die moeilijk doen gebruik ik een kleine ramdisk van 256mb. Ssd zijn ook niet geschikt als swap vanwege hun beperkte schrijfcycli.

Leegmaken kan met quickformat en trim. Liefst ssd helemaal niet partitioneren en probeer een paar procent leeg te houden zodat de interne controller goed zijn werk kan doen

Swap is nodig op een Linux bakkie. De omvang maak je ietsjes groter dan de grootte van het RAM-geheugen. Dus bij een RAM-geheugen van 2 GB, maakt je een swap van 2,1 GB.
En omdat het bij installatie nog weleens fout gaat, maak ik altijd zelf de partities aan. Met een normale HD maak ik altijd een aparte home, maar met een SSD van 64 GB. doe ik dat niet.

Daarna beperk ik het gebruik van de swap-partitie (het virtuele geheugen op de harde schijf). Zonder hem helemaal uit te schakelen, want dat is ook weer niet goed: in gevallen van extreme belasting van het RAM-geheugen, moet Ubuntu/Mint of Xubuntu toch nog kunnen "swappen".

Ik verminder de swapneiging dus wel.

Ik weet wat swap is in linux :) ik gebruik het echter al zo'n 5 jaar niet meer op mijn machines. Nooit last van gehad. Als je ook een gewone harddisk hebt zou ik daar je swap plaatsen. Maar ik heb dan ook vaak veel mem in mijn computers.

Je hebt 16gb mem voor de prijs van een kwart ssd :)

Edit, indien het geen desktopsysteem is zul je wel swap moeten hebben. Het werkt dus niet in alle situaties

Laatst bewerkt:
Ik gebruik nu al zo'n 5 /6 jaar Ubuntu (Mint sinds 3 jaar, heb meerdere pc's in huis) en al die tijd dus wel met swap gewerkt.
Zo zie je maar weer, bij de een werkt het zus en bij de ander zo.

Maar goed, ik wil nog wel antwoord op mijn vragen.

Quickformat ken ik niet, hoe werkt dat?
Trim ken ik eigenlijk ook niet, dus graag even hulp hierbij.

De nieuwe ssd zal ik dus niet partioneren, maar wel een swap maken. Mijn werkpc (waar dus die nieuwe ssd in komt) heeft 2 gb. aan geheugen. Hij is bedoeld voor tekstverwerking en mijn administratie.

Uh ik bedoelde mkfs met basic settings.

Trim is iets specifieks voor SSD's. OS'en gooien standaard niets echt weg. Meestal wordt er een flag gezet voor de betreffende file en blijft de echte data op de schijf staan. Dat is prima voor normale schijven, maar bij SSD's blijven die blokken dan geblokkeerd en komen ze niet vrij voor hergebruik.

TRIM zorgt ervoor dat blokken die logisch gezien niet meer nodig zijn ook echt leeggemaakt worden. Zonder trim kan een SSD vollopen terwijl het OS denkt dat er nog veel ruimte is.

Ik gebruik persoonlijk niet minder dan 8GB geheugen. vooral omdat ik servers en development doe en dan is veel geheugen wel belangrijk.

wat betekend de afkorting mkfs?

Ik zal trim eens over mijn oude ssd gooien, eens kijken wat er gebeurd.

Trim ging niet lukken, daar ik de ssd niet un frozen kreeg. (heb geen kabel die ik even los kan trekken)
Dus heb ik de partities verwijderd met gparted en hem ongeformatteerd gelaten.

Nu ga ik de nieuwe ssd in gebruik nemen, dat gaat mij wel lukken. Deze vraag beschouw ik dan maar als opgelost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan