Nieuwe ssd in laptop; opstarten lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

paul063

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2023
Hallo, ben nieuw hier en vrij onervaren. Ik heb de volgende vraag:
Ik heb een laptop gekregen, een dell latitude e7240, maar hier zat geen harde schijf in (was defect)
Ik heb hier een ssd ingezet en een windows opstartbare usb gemaakt, maar laptop start alleen met een zwart scherm.
Eén keer kwam ik in BIOS, en heb hier volgens mij de juiste parameters goed gezet volgens site van dell.
Echter, hij wil niet opstarten. Scherm blijft zwart.
Laptop was van mijn broer, met de verzekering dat alles werkte tot de ssd de geest gaf. Zou dus moeten werken.
Ik wil graag een nieuwe windows er op zetten, maar dan moet hij wel opstarten.
Wie kan me helpen?

In de bios staat de USB poorten op enabled?

En die ene keer in de bios, dat was toeval of lukt gewoon elke keer?

Met de USB erin wel via de boot key, F2 of F12 die usb kiezen.

En indien een UEFI systeem dan die kiezen bij die USB.

Ik heb de instellingen overgenomen van dell site, dus denk het wel ja.
Toegang BIOS was denk ik toeval, want nu doet hij niets na opstarten, zowel met F2 als F12.
Lampje harddisk knippert wel af en toe, maar het beeld blijft zwart.

Ja, met adapter opgestart. Heb inmiddels ook harde reset uitgevoerd, ook geen succes.
Wat kan ik nog meer proberen?

Probeer het bios batterijtje te vervangen, bij een Dell wil dat wel eens helpen bij een weigerende start-up al staat de tijd en datum goed in de bios.

Wordt anders een PC winkel als je hem wil gebruiken.

Ben weer in de bios, maar na bestudering zie ik geen usb opstart mogelijkheid Bij Boot sequence staat alleen windows boot manager, uefi hard drive en uefi vendorcoproductcode 2.0

Dan is het een UEFI systeem, dan kun je alleen de USB stick opstarten via het bootmenu die je met die F2 of F12 oproept, dan wel die USB stick kiezen met de UEFI vermelding.

Windows start via een UEFI systeem altijd met de Windows Boot Manager wat je ook instelt als eerste bootmedium.

Het is gelukt. Maar nu het volgende probleem: de plek om windows te installeren geeft 4 partities, allen station 0, partitie 1 (boot) partitie 2 (MSR gereserveerd) partitie 3 (primair) en partitie 4 (recovery)
Ik ben bang dat dit mijn usb is (evenals de ssd 128Gb) en dat mijn ssd niet wordt gezien.
De ssd heb ik op een andere laptop geformateerd in externe behuizing.

Als ik op zeker vaar kies ik er meestal voor om een andere schijf/ssd eerst echt eruit te halen en dan pas te installeren, de usb stick zul je nodig hebben voor het installeren, tenzij je een andere installatie methode kiest maar dat lijkt me hier niet het geval of de bedoeling.

Verwijder alle partities in de geavanceerde schijfopties als je bij de schijfinstallatie gui zit, Windows installeert dan zelf alle nodige partities en installeert daarna, geef geen key op, na het installeren zal Windows gewoon worden geactiveerd.

Wil je een lokaal account, haal dan de netwerk eraf, wifi uitzetten dus.

Beste, de bedoeling is de installatie op de nieuwe ssd te doen. Deze is op een andere laptop geformateerd maar wordt nu niet gezien tijdens de windows installatie. In de bios is hij wel te zien

Lange Pier, dit gaat me te snel:)
Verwijder alle partities in de geavanceerde schijfopties als je bij de schijfinstallatie gui zit ???
Hier kan ik geen brood van bakken.

@Paul
However, if Windows is supposed to boot up from the disk, you are restricted to a particular partition scheme. Newer versions of Windows x64 only start from GPT disks on UEFI systems; in all other configurations, MBR is required. Thus, in most cases, you probably don’t want to convert boot disks. Doing so only makes sense if you accidentally installed a 64-bit Windows in BIOS emulation mode on a UEFI-capa
Ik denk dat je hier last van hebt. Daardoor herkent jouw UEFI gebaseerde laptop de SSD niet, die wars dus op en MBR dus non_UEFI systeem is geformatteerd.
Zie het verhaal of neem een partitie tool als minitools/partition wizard, daar kun je een MBR naar GPT indeling doen, dan zou jouw laptop die SSD wel moeten herkennen.

Schijf is idd GPT-partitiestijl. UEFI laat usb niet booten, dus dit is geen optie.
Hoe ga ik de minitool partition wizard gebruiken vóór de installatie?

Daar hebben ze gelukkig een "Help" voor uit gevonden, die vind je zo:
Je moet de schijf dan niet vergeten om die actief te maken.... zie de link:

Mss is dat het enige dat je vergeten bent?
Loop alles na en je komt er vast uit, anders geef op het forum exact aan wat er mis gaat.

PS: Uiteraard deze tool op een ander systeem gebruiken of maak er een bootable USB stick van, dan kun je de nieuwe laptop ervan af booten en via de USB stick dit nalopen. Heb zelf zo'n zelf gemaakte "Zwitsers zakmes USB stick" waar een aantal, niet teveel van zulke tools opzitten.
Als je een Windows PE stick (met een zeer compacte Windows erop) dan kun je een aantal van die tools er zo in een map opzetten, mits ze zonder installeren ze al werken op die stick, anders is het een stuk meer werk om zo'n USB-stick te maken.

Laatst bewerkt:
Bedankt!
Maar dit betekend een boel werk. SSD weer uithalen en in behuizing aan ander systeem hangen.
Mooi karwei voor een regenachtige zaterdag morgen :)
Laat wel weten of het gelukt is.

Lange Pier, dit gaat me te snel:)
Verwijder alle partities in de geavanceerde schijfopties als je bij de schijfinstallatie gui zit ???
Hier kan ik geen brood van bakken.
Alle die handelingen zijn overbodig, kijk als je installeert onder het venster waar de schijf staat.....geavanceerde schijfopties.
Met een UEFI systeem en een lege schijf installeren wordt het vanzelf een GPT stijl schijf, dien je wel de boot installatie USB stick te booten met die UEFI vermelding.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan