Nieuwe SSD

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thomqa

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2010
Hoi Helpmij-ers,
Bij mijn oude SSD is de SATA aansluiting kapot gegaan, (het harde stukje is eraf gebroken:()
dus nu wil ik een nieuwe kopen, en ik wou er wat advies over wat op dit moment het beste is om te kopen.
Ik wil graag onder de 100 euro zitten
en moet ongeveer 60 gb hebben (de oude had 64 gb)

Thomqaz

Ik heb eigenlijk liever iets goedkopers, als het kan :/
maar wat lever ik in als ik goedkoper ga?
ik heb trouwens wel 6gb/s aansluitingen op mijn moederbord ;)

Ik ben al naar Loonstra (een computerwinkel in de buurt) geweest, en die wouden het connector gedeelte wel proberen te vervangen met eentje van een andere schrijf, maar ze wisten niet zeker of dat überhaupt werkt, ik ga misschien nog voorstellen of ze er gewoon een permanente sata kabel aan kunnen solderen (dat begreep ik uit de link dat dat kon)
maar het instap tarief voor het eerste half uur is 25 euro en het kost 40 euro als het een heel uur duurt, en ik vond dat best wel duur voor iets waarvan ze niet wisten of het überhaupt werkt.

Via dit filmpje kun je zien hoe je de hdd (disk) controller kan vervangen: http://youtu.be/Rj4Sp1HS_-o

Als je het typenummer van je hdd controller opzoekt kun je misschien zelf de controller vervangen.
Het vervangen van de controller geeft je meer zekerheid dat je hdd het weer gaat doen voor een langere periode.

Een beter filmpje is dit: http://youtu.be/Z6w0coK4Y0c

PCB = Printed Circuit Board

Laatst bewerkt:
Heb je ook zo'n video voor een SSD?
of werkt dat niet daarvoor

Ik ff mijn ssd opgezocht, volgens mij is deze het:
http://www.kingston.com/ukroot/ssd/v100.asp?id=1
attachment.php

001.jpg

maar waar zou ik een nieuwe controller moeten halen?

Jij hebt g1 aparte controller op je ssd: http://images.anandtech.com/reviews/storage/kingston/SSDNowV+100/DSC_0092.jpg
Als dat wel zo was dan kun je op de controller een nummer zien.
Meestal kun je dan zo via bijv. google het controller gedeelte vinden.
Misschien dat je het connector gedeelte eraf kan schuiven of demonteren.
Ik zie aan de zijkant een wit pennetje die je in kan drukken. Daar links van zie ik nummers die ik niet kan lezen.

uhm, zou je dan dat zwarte plasticje eraf moeten kunnen halen?

Ja, dat kan. In elke hoek zoals op het plaatje die je me stuurde zitten zwarte stickers voor de schroeven. Bij deze ssd zijn volgens mij g1 verborgen schroeven, maar als het niet leuk kun je ook proberen onder de grote sticker een schroef los te draaien.

ja, dat weet ik, ik heb hem ook al bij de winkel open gezien (ik heb zelf de schroevendraaier niet) en hij ziet er inderdaad hetzelfde uit als op het plaatje wat jij stuurde, maar kan je dat zwarte aansluitinkje dan vervangen?

nou, ik wil niet zover gaan, maar alleen het plastic stukje is afgebroken.
ik heb even een foto gemaakt:
IMG_7838.jpg
IMG_7837.jpg
de aansluiting werkt verder nog wel. (als ik er een sata kabel tegenaan druk dan werkt de schijf wel namelijk)

In zo'n situatie zou ik hot glue gebruiken en zo de S-Ata kabel er zo aan vast lijmen.

maar dan ben ik bang dat er net 1 stukje geen contact maakt :\

Misschien dat je het stekkergedeelte vast kunt lijmen aan de bovenkant en onderkant van de stekker als de stekker er al op zit.
Dus niet in de stekker zelf of op de pinnetjes zelf.

Ik heb misschien een ander idee, want ik heb zo'n S-ata kabel 's uit elkaar gehaald en bekeken hoe hij in elkaar zat, de draadje zitten er gewoon in de goede volgorde in dus is het een mogelijkheid om die draadje gewoon aan de SSD vast te solderen? (dat ga ik dan niet zelf doen, maar ik ken iemand die dat wel kan ;))

Okeey, let er wel op dat de weerstand verhoogd wordt wanneer je gaat solderen.
Als je toch gaat solderen, let er wel op dat je daarna ook alles weer goed afdekt met bijv. tape erover zodat er geen water, vuil of andere dingen bij kunnen komen.
Suc6

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan