• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

nieuwe tabel generen uit bestaande tabel

• Onderwerp starter Onderwerp starter jrd1
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jrd1

Gebruiker
Lid geworden
26 jul 2016
Beste allen,

Ik wil graag vanuit een bestaande tabel (tabblad 1) automatisch een nieuw tabel (tabblad 2) genereren. Op zich heel simpel, in het verleden heb ik dit ook wel eens gedaan maar ik kan me niet meer bedenken hoie ik dat destijds heb gedaan.

Voor de duidelijkheid heb ik een voorbeeld opgesteld, zie bijlage.
- Ik in tabblad "subtabel" automatisch een nieuwe tabel genereren waarin alléén die rijen opgenomen zijn die in kolom B tabblad "basistabel" een "JA" scoren
- Ik wil de opmaak (iig de voorwaardelijke opmaak) mee kopiëren
- Natuurlijk begrijp ik dat ik dit aan de hand van een filter in tabblad "basistabel" heel simpel tijdelijk kan samenstellen. Helaas zijn de gebruikers erg beperkt in de hun excel ervaring, en zelfs het gebruik van een filter vergt te veel. :confused:

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Alvast bedankt,
J

Bijlagen

je zal waarschijnlijk het verkeerde voorbeeld bijgevoegd hebben.

Je kunt ook gewoon gebruik maken van ingebouwde Excel-opties zoals de 'intelligente' tabel.
Of gebruik G1 als 'Slicer'.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@emields:

Je hebt gelijk!
Ik had het voorbeeldbestand nog iets aangepast maar vergeten de tekst ook aan te passen. In de tekst moet staan:
"Ik wil in tabblad "subtabel" automatisch een nieuwe tabel genereren waarin alléén die rijen opgenomen zijn die in kolom D tabblad "basistabel" een "JA" scoren"
Excuus hiervoor.

@snb:

Ik heb even op het net gekeken naar het gebruik van de intelligente tabel, maar ik zie eigenlijk niet hoe die mij kan helpen. Kan natuurlijk ook zo zijn dat ik het niet begrijp

M.b.t. de Slicer....ja, dat is nu net het punt de gebruiker wil graag een tweede tabel op een extra tabblad, waarin dus die selectie staat opgenomen

Nog ideeën?

Heb je mijn bestand überhaupt wel geopend en bekeken ?

Jazeker!
Misschien zie ik dan iets over het hoofd. Ik zie alleen in cel G1 de slicer.
Mis ik iets?

Ja, de intelligente tabel vanaf cel A1.
Heb je de 'slicer' getest ?

Ik heb de slicer getest en die werkt prima.

Het probleem ligt hem echter in het feit dat de gebruikers erg beperkt zijn in hun excel kennis en graag een tweede tabblad willen waarin de "kritische gevallen" staan vermeld (lees: alle "JA" in kolom D). Zelf had ik al voorgesteld om gewoon gebruik te maken van het filter, waarmee je uiteindelijk hetzelfde resultaat bereikt als met de slicer. Punt is en blijft dat dat niet de wens van de gebruikers is.

Wat ik in eerste instantie ook heb gedaan is een selectie te maken op basis van kolom D. Met een simpele ALS functie kun je natuurlijk alle "NEE"s eruit filteren alleen blijf je dan zitten met een tabblad waar op sommige rijen iets staat en veel rijen niks. Het lukt me dus ook niet om die rijen met "JA" in kolom D aaneengesloten in een tabblad te krijgen.

Als je mijn uitleg begrijpt, begrijp je denk ik ook wel wat ik bedoel.

En toch heb ik het idee dat ik iets dergelijks al eens eerder heb gedaan. Ik kan het helaas alleen niet terugvinden.

Als de gebruikers de 'slicer' niet willen gebruiken heeft dt niets met gebrekkige Excel-kennis te maken.

Bijlagen

Dan gebruik je toch data from table range. Wel rechtsklikken in de nieuwe tabel om te verversen of je moet een macro gebruiken die het automatisch voor ze doet.

Bijlagen

@ snb: Dank voor al je hulp. Ik begrijp wat je bedoeld met "... heeft dt niets met gebrekkige Excel-kennis te maken". Misschien is het dan hun bereidheid om een andere oplossing te accepteren dan ze zelf voor ogen hebben. Ik vind je oplossing erg goed maar ik denk dat ze toch gaan voor de oplossing van VenA…..sorry!

@VenA: Dank je voor je voorbeeld, dit is de optie die men het liefst zou gebruiken. Kun je me alleen vertellen hoe je dit hebt gemaakt. Ik kom er helaas op basis van je voorbeeld niet achter hoe ik het kan namaken. En een macro gaat mij nog iets te ver, of je moet me heel gemakkelijk uit kunnen leggen hoe ik ook dat doe.

Alvast bedankt,
J

Sarcasme was niet nodig geweest. Natuurlijk heb ik van google gehoord, kom alleen niets vinden dat me duidelijkheid verschafte.

Bedankt voor je hulp, de link zal zeker helpen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan