Nieuwe ventilator nodig

LegitBonzAI

Gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2021
Berichten
44
Ik heb laatst mijn pc even schoongemaakt inclusief de ventilators. Nu is het zo dat een ventilator die tegen de kast hangt van binnen vreemde gaten voor de schroeven had. Hierdoor zijn de gaten te groot geworden en kan ik de ventilator niet meer strak aandraaien. Ook vind ik dat hij nog best luidruchtig is. En dus heb ik besloten een andere te kopen.

Nu heb ik even op bol.com zitten kijken en ben van plan om een beQuiet! aan te schaffen. Maar omdat dit voor mij de eerste keer zou zijn dat ik een ventilator aanschaf, wil ik even informatie inwinnen voordat ik dit doe.
Zo weet ik namelijk niet hoe groot de ventilator moet zijn, hoeveel rpm en al dat.
Kan iemand mij hier even bij helpen?

Bedankt.
 

Bijlagen

  • signal-2024-03-04-160337.jpeg
    signal-2024-03-04-160337.jpeg
    412,1 KB · Weergaven: 11
Kijk naar de Db's...
Je geeft geen maten op, wordt zelf kieken.

Zo weet ik namelijk niet hoe groot de ventilator moet zijn, hoeveel rpm en al dat.

Je heb die oude toch?
Lijkt me overigens sterk dat de gaten zijn veranderd, waardoor zou hebben gemoeten?
 
Afgaand op de foto die je liet zien, de ventilator is een 120 millimeter model, 25 mm dik en 12 volt.
Wil je een stillere, dan is de bijvoorbeeld de Arctic P12 een stille (10,64 dB(A)) maar ook de Be Quiet PURE Wings 2 geen luidruchtige ventilator (19,2 dB(A)) .
En dan alleen afgaand op de specificaties, geen ervaring met beide fans !
 
Wat het geluid aangaat, drupje olie doet soms wonderen. Soms geen gat er voor. Dan moet er wat kunst en vliegwerk aan te pas komen, mocht je het er voor over hebben.
 
In onze huiskamer gebruik ik altijd Noctua fans in mijn projectje 9 cm PWM types om ze simpel in RPM te kunnen instellen, zeer stil en een goed debiet, gecheckt met 9 cm types.
Op basis daarvan heb ik ook 20 cm types en die zijn ook heel stil, genomen. Zitten er al sinds 2019.
 
Na zelf even wat onderzoek gedaan te hebben, ben ik er inderdaad achter gekomen dat ik te maken heb met een 120mm de rest sprak eigenlijk voor zich.

Ik ben gegaan voor deze

hij was bij bol in de aanbieding voor 30 euro. dus heb hem gelijk besteld.
is dit een goeie keuze?
 
is dit een goeie keuze? Vast wel, deze zal ongetwijfeld minder lawaai maken dan de fan die er nu in zit
 
Terug
Bovenaan Onderaan