nieuwe videokaart aanschaffen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Higuain

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2007
Berichten
98
Hallo,

Ik heb nu een 8600 GT, die werkt op zich prima. Ook een spel als Crysis werkte daarop prima, met heel aardige graphics overigens. Maar...nu heb ik alle grafische opties op FULL gezet en nu ziet dat spel er nog veel mooier uit...het loopt nu alleen traag wat logisch is. Ik wil nu een nieuwe videokaart aanschaffen..alleen die dingen volgen zich in zo snel tempo op, wat kan ik het beste doen of welke kan ik het beste kopen? Geld speelt niet echt een rol. Is het verstandig om bv zon 9600 te kopen of dat nieuwere type?? Of is er al weer bijna een nieuwe videokaart op komst??

groeten
 
Gemiddeld heb je iedere 6 maanden een nieuwe reeks videokaarten. Of een nieuwe videokaart echt zin heeft hangt ook af van de rest van je systeem. Dus als je ons wat meer zou kunnen vertellen daarover maakt dat wat duidelijker.

Zelf heb ik een Ati Radeon HD4870 en daar is Crysis heel behoorlijk op te spelen (1 na hoogste instellingen).
 
ok...
4 gb intern geheugen
2,66 duo core processor
320 HD
nog meer?
 
Nee hoor is prima zo :)

Als je een nieuwe kaart wilt en geld speelt geen rol dan zou je kunnen kijken naar een nvidia GTX 280 (400 Euro) of de iets minder snelle GTX 260 (260 Euro).
Aan de Ati kant heb je dan de HD4870X2 (450 Euro) of de HD4870 (240 Euro).

De prijzen verschillen nog wel van wat ik hier boven aangeef afhankelijk van het merk, hoeveelheid geheugen en shop.
Let er wel op dat je voeding ook de correcte aansluitingen heeft!
 
Hallo,

Ik heb nu een 8600 GT, die werkt op zich prima. Ook een spel als Crysis werkte daarop prima, met heel aardige graphics overigens. Maar...nu heb ik alle grafische opties op FULL gezet en nu ziet dat spel er nog veel mooier uit...het loopt nu alleen traag wat logisch is. Ik wil nu een nieuwe videokaart aanschaffen..alleen die dingen volgen zich in zo snel tempo op, wat kan ik het beste doen of welke kan ik het beste kopen? Geld speelt niet echt een rol. Is het verstandig om bv zon 9600 te kopen of dat nieuwere type?? Of is er al weer bijna een nieuwe videokaart op komst??

groeten
9600 is een te kleine stap om baat bij te hebben.
Opties die wel helpen:
minimaal een 9800GT (€120)
Anders: HD4850 (€140), HD4870 (€ 210) , 9800GTX (ehh € 160?) , GTX260 (€ 250)

Je voeding moet overigens wel zwaar geneog zijn. (en van goed merk zijn)
 
Heb zelf na enkele nVidia's een Sapphire HD4870 aangeschaft. Draait Crysis op 1280x1024 60Hz op bijna full quality, Stalker op Full een zalig kaartje zeker voor zijn prijs.
Toch even dit, Ik had bij deze games na 10 min actie steeds een crash van de kaart :mad:(blokjes) en blijkbaar ben ik niet de enige (http://www.tomshardware.co.uk/forum/255529-15-radeon-sapphire-4870-crash) Dit zou een Sapphire probleem zijn wat op te lossen is met de rpm's van de fan verhogen...maarre dit geeft wel geluidshinder:confused:
Mocht je voor een 4870 gaan toch even nachecken,
 
Mijn 4870 is ook van Sapphire, fan speed staat bij mij op 30%. Geen problemen met crashes of rare blokjes in beeld. Aangezien veel fabrikanten de referentie koeler gebruiken zou dit geen specifiek Sapphire probleem moeten zijn.
 
dank jullie wel!

Hoe check je de voeding? Ik neem aan dat er niet zoiets op staat als: een 9800 zal niet werken:p met deze voeding...
 
Bij de Sapphire zaten adaptorkabeltjes bij om Molex pluggen aan te sluiten aan de graka. Als je huidige PSU van goede kwaliteit is en meer dan 500W geeft is de kans groot dat die het zal trekken.
Ga je voor een nieuwe, dan zeker voor een merkvoeding van > 500 W gaan, als deze dan nog SLI compatibel is heb je power uitgangen om je graka aan te sluiten. Het "80 plus" label wordt aangeraden in verschillende reviews, de betere PSU's dragen dit blijkbaar.
 
Mijn 4870 is ook van Sapphire, fan speed staat bij mij op 30%. Geen problemen met crashes of rare blokjes in beeld. Aangezien veel fabrikanten de referentie koeler gebruiken zou dit geen specifiek Sapphire probleem moeten zijn.

als je "crash hd4870" ingeeft in google gaat het eerste dozijn topics over Sapphire...... gewoon ter volledigheid...
 
Laatst bewerkt:
Aangezien de videokaarten tegenwoordig niet meer door afzonderlijke fabrikanten worden gemaakt, is het waarschijnlijk zo dat Sapphire bovenaan staat omdat het één van de grotere ATI partners is.
Voor 1 specifieke batch is een BIOS update uitgebracht, dus daar zal inderdaad wel iets niet helemaal lekker zijn.

Wat de voeding betreft. Een mooie prijs prestatie verhouding hebben de voedingen van Cooler Master:
Silent Pro M600 is voldoende voor een enkele ati of nvidia kaart. Deze voeding is voor zo'n 100 Euro verkrijgbaar.
 
Laatst bewerkt:
Vind ik een hele dure voeding om eerlijk te zijn,

Ik heb zelf een voeding van Xilence, een 700 Watt, die was destijds 60 euro ofzo, perfect dingetje, helaas NIET modulair maar wel geweldig veel snoeren dus alle mogelijkheden staan open wat ik fijn vind, snoeren vallen met wat tai-reps weg te werken in de kast over algemeen.

De volgende Xilence kwam ik tegen:

XILENCE Gaming Edition 750 Watts modular

750W power supply unit from Xilence, Gaming Edition, 135mm fan, active PFC


* load pic0
* load pic1



The Gaming Edition from Xilence with 750W has a load of power in a stylish black box. The modular cable management for all system components makes the case tidy and orderly.

The power supply unit has a red 135mm fan (ATX 12V Version 2.2.) Further features: active PFC, Quad PCI-Express (6Pin & 8Pin), 6x S-ATA. Also has 4 separate 12V cables.


General Data:
PSU-type: ATX 2.2, EPS 12V 2.92
Rating: 750 Watts
AC Input: 230 V
Fan: 1x 135 mm
Fan-Speed: 1.500 rpm ± 10%
Fan-control: yes
PFC: active
Power Cord: included in delivery
Certificates: CE, TÜV, UL, RoHS, 80 Plus



Connectors:
20+4 PIN (MB): 1x 500 mm
Small 4PIN (FDD): 2x 950 mm
Big 4PIN (HDD): 2x 500 mm, 2x 650 mm, 2x 800 mm
S-ATA: 2x 500 mm, 2x 650 mm,
1x 750 mm, 1x 900 mm
4+4PIN 12V (MB): 1x 500 mm
PCI-E 6Pin: 2x 500 mm
PCI-E 8Pin: 2x 500 mm
3Pin (fan detector): 1x 500 mm
3Pin (case fan): 1x 500 mm, 1x 650 mm, 1x 800 mm
+3,3V +5V +12V +12V +12 V +12V -12V +5VSB
28 A 28 A 20 A 36 A 20 A 36 A 0.8 A 3.5 A



Besonderheiten / Bemerkungen:

* 3% DC Output Cross Regulation
* Over Temperature Protection
* Over Current Protection
* Over Power Protection
* Over & Under Voltage Protection
* Short Circuit Protection
* Modular cable management

---

Modulair! En Xilence heeft goeie stille voedingen, verwacht dat deze een 70 euro zal kosten. Je kan ook gewoon een B merk voeding nemen dan zit je ook al gauw op 600 watt en dan betaal je maar 50 euro ipv het dubbele.
 
Een goede voeding is de basis van een goed systeem. Zeker als je nog wat gaat over-klokken en/of zware componenten gebruikt.
Zelf heb ik een 750W Be-Quiet die kost zo'n 150,- Euro, maar daar krijg je dan ook wel een sterke voeding voor. Het gaat niet alleen om het aantal Watt maar ook op het Ampérage wat de voeding kan leveren. Bij de goedkope voedingen is dit meestal ondermaats.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan